Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

...hvilke jobber har dere? Og hvor lenge studerte du?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*Dytter*

Skrevet

Montessori > Reggio Emilia

Jeg bare nevner det...

Skrevet

Jeg har en venninne som tok bachelor i pedagogikk. Det gir ingenting! For å ha kompetanse til noe som helst, må hun ta mastergrad og bli spesialpedagog, men der kommer hun ikke inn. Tre ganske bortkasta år altså....

• Liker 1
Gjest D_flatmajor
Skrevet (endret)

Jeg har en venninne som tok bachelor i pedagogikk. Det gir ingenting! For å ha kompetanse til noe som helst, må hun ta mastergrad og bli spesialpedagog, men der kommer hun ikke inn. Tre ganske bortkasta år altså....

Jeg er uenig i at dette er en generell regel. Det er riktig at en bachelor i pedagogikk f.eks. ikke er en profesjonsutdannelse, men det er helt feil at den ikke gir kompetanse. Det er tross alt 180 stp.

En slik type bachelor kan brukes flere steder, selv om man noen ganger må jobbe litt mer for å definere og selge inn kompetansen sin hos en arbeidsgiver når man har en utdannelse som ikke gir en "yrkestittel". Jeg kjenner flere med en bachelor i pedagogikk som har jobber og ikke mener det var en bortkasta utdannelse. Det er mye man kan bruke en slik bachelor til, hvis man undersøker litt. Det er ikke bare en "bachelor i pedagogikk", det er også en samfunnsvitenskapelig utdannelse, noe som åpner for å kunne søke på jobber der en slik type kompetanse er etterspurt.

Man må heller ikke ta en mastergrad i spesialpedagogikk som eventuell påbygging på en bachelorgrad i pedagogikk, det finnes mange andre alternativer. Både spesifikt innen pedagogikk, men også mer tverrfaglige fagretninger og andre masterutdannelser som er åpne for noen med en slik bachelor.

Jeg vil altså si at det skal mye til før en slik utdannelse er bortkasta. Det blir til hva man gjør det til selv. Noe som også innebærer å ta høyde for at masterutdannelser har

karaktergrenser ved opptak, og legge seg på et ambisjonsnivå som gjør at man får gode nok karakterer til å gå videre til en masterutdannelse om man ønsker det. Selvsagt kan det være vanskelig å komme inn på populære studier, men det er en annen sak.

Dette ble en forsvarstale for "bachelor i pedagogikk" merker jeg. :)

Endret av D_flatmajor
Skrevet

Jeg har en venninne som jobber med integrering av innvandrere :) Jeg vet ikke nøyaktig hva oppgavene går ut på, men hun har bakgrunn i pedagogikk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...