Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier; fortell om plassen du studerer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor og studerer i Trondheim, og er utrolig fornøyd!

Det er et utrolig fint studentmiljø her synes jeg, veldig mange tilbud i regi av skolen (jeg går på HiST, men hører det samme om universitet) og utenfor. Mange store og aktive linjeforeninger og. Trondheim er prega av å være en studentby, så veldig mange cafeer, butikker, utesteder o.l. har studentrabatt og ofte tilbud spesielt for oss.

Skolen som helhet har jeg heller ikke noe særlig negativt å si om, det er vel to lærere jeg har vært ganske misfornøyd med, men sånn er det jo alltid. Det som er bra er at vi har et sterkt studentråd som jobber for oss. Bortsett fra de to jeg virkelig har mislikt vil jeg si at resten av lærerne er fantastiske!!

• Liker 3
Skrevet

Studerer i Oslo. Mange ble overrasket da jeg flyttet fra Trondheim som har så bra studentliv, til å flytte til Oslo. Greia var at jeg var rett og slett lei og ville oppleve noe nytt og få nye impulser. Oslo er ikke så ille studentby som mange skal ha det til. Jeg var redd for å møte en stor, uoversiktlig skole, men jeg stortrives og har fått mange nye bekjente. Det er alltid noe som skjer og aktiviteter for alle interesser :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Studerer i Bergen. Synes det er veldig vanskelig å bli kjent med folk. Man har jo fadderuken, men etterpå tar man ofte andre fag en de man var på faddergruppe med. På uib er det så mange valgfrie fag, så det er nesten forskjellige folk på alle forelesningene jeg går på. Det er nok bedre om man studere noe der det er mindre valgfritt, som for eksempel medisin, journalistikk, psykologi eller noe på høyskolen.

Men det hjelper å være med i en studentorganisasjon utenom og de finnes det mange av :) Og så kan man kanskje bo i kollektiv med noen andre studenter.

Når det gjelder det faglige, har jeg opplevd alt mulig. De fleste foreleserne har vært flinke og engasjerende, men noen har vært litt "tørre". Kommer nok helt an på hva man studerer og hvor motivert man er selv.

Det som er litt stress er at byggene ligger langt fra hverandre og et stykke fra sentrum. Fra senrum til studentsenteret tar det 15 min å gå i bratte bakker. Det går ikke buss opp til høyden (som studentområdet kalles). Men det spørs jo hvor man bor da. Man kan jo bo på høyden også.

Byggene er i ganske dårlig stand. Det er ofte gamle boliger og skoler som er gjort om til forelesningssaler. De har ikke blitt pusset opp på lenge og jeg føler at jeg studerer på 70-tallet når jeg er der inne. Det kan også være dårlig luft. Men studentsenteret og jussbygget er ganske nye.

• Liker 1
Skrevet

Jeg studerer i Bergen og har opplevd det helt motsatte av AB over :)

Trives kjempe godt! Men jeg studerer jo på høgskolen, avdeling ingeniør. Men det kan ikke stemme at studentsenteret ligger 15 min fra sentrum.. Det er jo en del av sentrum :) Og ligger vel med 7 min ganger fra den blå sten, om ikke mindre :)

Men fra hva jeg har forstått så er det annerledes på uib, på hib så har man jo klassefølelsen og studerer med de samme over 3 år. Det er arrangementer hver torsdag gjennom BTS på skolepuben, og det blir arrangert hemsedaltur hvert år. Angrer ikke et sekund på at jeg valge Bergen i allefall :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg studerer i Trondheim, på Dragvoll. Jeg trives veldig godt. Er alltids noe som skjer, enten faglig eller på fritida. Det er veldig lett og få venner og engasjere seg i ting. Ulempen ved å gå på dragvoll er at det er så mye useriøse folk, som du risikerer å måtte jobbe med på grupper. Men hvis man bare kritisk og tør å si fra så er ikke det noe problem. Dragvoll kalles bare drivhuset, fordi det er mye glass. Regner det i trondheim så regner det også inne på dragvoll. Er det sol så kan varmen inne på dragvoll bli uutholdelig. Det samme om vinteren, det er helt jævlig kaldt inne. Det er også veldig dårlig med leseplasser, så man blir etterhvert veldig kreativ.

Ellers så er det vanskelig å få seg sted å bo her, og man må ofte bare må ta til takke med det med man får. Uansett standard. Se opp for hushaier.

Været er skiftende. Og da mener jeg at det skifter HELE tiden. Det er ikke uvanlig at det er sol og masse varmegrader, vindstille, regn, hagl, storm, lyn og torden på en og samme dag.

Det er mange fine utesteder og mange harry utesteder, noe for enhver smak. Alt stenger dessverre tidlig.

Men byen er så koselig ellers at du ikke bryr deg så mye om sånne småting.

Jeg flytter tilbake til Oslo for å studere neste år, studerte der før jeg kom til Trondheim. Gruer meg litt til å flytte dit igjen, men ble litt beroliget av Gabler over her :) Oslo KAN være fint det også.

• Liker 1
Skrevet

Studerer i Notodden. En liten drittby der alle butikkene i sentrum går konkurs, og er blitt tatt over av rånere. Haha!

Vi har ikke H&M her engang...

Men studentmiljøet er kjempebra! Vi har to områder med studenthybler... Og i den jeg bor (nærmest sentrum og skolen) er det alltid fest i helgene. Alle drar dit! Og det er gøy at vi liksom "tvinges" til å samles:)

Det er vel rundt 400 "faste" studenter her. (heltid som bor her)

Det er kjempeenkelt å finne seg hybel/leilighet her. Og det er superbillig. Venninna mi leier en leilighet på 25 kvm til 2500 i mnd :P Jeg betaler 3250 for 12 kvm i kollektiv, men det er inkludert strøm, nett, varmtvann, vaktmester osv....

På skolen har vi treningsstudio til 300 kr året, gratis svømmebasseng, og mange gratis arrangementer på kveldene, som innebandy, fotball, kroki....

Så har vi en studentkro der alle drar ut. Vi har vel 3 andre utesteder, men studentkroa er mest populær. Jeg jobber der og trives veldig :D

Rånerne er greie å ha til tider når vi er fulle, for de kjører oss gratis hjem :D

Vi har mange utvekslingsstudenter på skolen som studerer sport.. og det er gøy å bli kjent med folk fra andre land:)

Så ja, veldig enkelt å bli kjent med folk!! De fleste kjenner ingen fra før av her, så alle er ivrige etter å bli kjent med andre!

Det eneste negative må vel være at det er lite med shoppingmuligheter her.. men vi tar oss noen turer inn til kongsberg om vi vil det.. vi er uansett studenter og har ikke råd til shopping hele tiden heller.....

Det er dårlig kollektivtrafikk her..... så jeg pleier å henge meg på ei venninne med bil når hun skal handle eller dra på kjøpesenteret. Uansett er det gåavstand til alt siden byen er så liten :P Men det er stress å dra på storhandel også gå hjem....

• Liker 1
Skrevet

Men det kan ikke stemme at studentsenteret ligger 15 min fra sentrum.. Det er jo en del av sentrum :) Og ligger vel med 7 min ganger fra den blå sten, om ikke mindre :)

12 minutter fra Torgalmenningen til studentsenteret i følge google maps. Men det spørs jo hvordan man definerer senrum. Jeg synes hverfall det er irriterende at det ikke går buss helt frem som det gjør i mange andre studentbyer. Men det er sikkert annerledes om man bor i gangavstand. For min del må jeg først gå i 15 min til bussen, så sitte på bussen i 30 min og så gå 15 min fra bussen og til uib.

• Liker 1
Skrevet

Jeg studerer i Bergen og har opplevd det helt motsatte av AB over :)

Trives kjempe godt! Men jeg studerer jo på høgskolen, avdeling ingeniør. Men det kan ikke stemme at studentsenteret ligger 15 min fra sentrum.. Det er jo en del av sentrum :) Og ligger vel med 7 min ganger fra den blå sten, om ikke mindre :)

Men fra hva jeg har forstått så er det annerledes på uib, på hib så har man jo klassefølelsen og studerer med de samme over 3 år. Det er arrangementer hver torsdag gjennom BTS på skolepuben, og det blir arrangert hemsedaltur hvert år. Angrer ikke et sekund på at jeg valge Bergen i allefall :)

Det stemmer jo. Hvis ikke du løper opp alle bakkene da..

Skrevet

Det stemmer jo. Hvis ikke du løper opp alle bakkene da..

Spørs hvor du regner er sentrum da, men jeg bruker f.eks. ikke 15 min fra festplassen eller torgallmenningen til studentsenteret. Da går du treigt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...