Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Jeg holder på å laster ned WP på min Mac, og står fast. I Filezilla skal jeg fylle ut port i Mysql. Youtube instruks sier at i de fleste tilfeller så er det 21 man skal bruke, men når jeg prøver å connecte får jeg feilmelding: "530 login authentication failed. Could not connect to server".

Er det et annet portnr som gjelder for Mac jeg ikke er klar over? Hver gang jeg skriver inn port 21 og klikker OK, går ut og inn igjen, så har 21 forsvunnet. Jeg tolker litt dithen at det er her feilen ligger, men vet jo ikke siden dette er første gang jeg laster ned wordpress.

Help, please :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wordpress funker på macen min, men jeg kan ikke hjelpe på det du spør om.

Mitt tips er: Gå inn på forumet til mac1.no dersom du ikke får svar her

Skrevet

Port 21 brukes av tjenesten FTP som brukes for filoverføringer.

Port 3306 brukes av MySQL for tilkoblinger dit.

Skrevet

Jeg har prøvd med begge porter du nevner her, men får ikke koblet til. Når jeg skriver inn port 21 (slik Youtube instruks forklarer), så får jeg feilmeldingen jeg nevner når jeg prøver å connecte. Skriver jeg inn andre portnr, så blir det bare hengende og ingenting skjer.

Dette er altså i Site manager i Filezilla.

Noen tips?

Skrevet

Wordpress funker på macen min, men jeg kan ikke hjelpe på det du spør om.

Mitt tips er: Gå inn på forumet til mac1.no dersom du ikke får svar her

Bruker du wordpress.org, er det den du har lastet ned? Hvis du går inn i FZ på din mac og under Site Manager og din site, så står sikkert nr på port der?

Skrevet

Er litt som skurrer her så tror det er en den feil ute å går.

1: Last opp Wordpress-filene til FTP-serveren du har for hjemmesiden din. Ingenting annet.

2: Åpne opp installasjonssiden til Wordpress, manualen sier hvor den er

3: Så fyller du ut informasjonen du blir bedt om, blant annet må du da oppgi MySQL-informasjonen for den databasen du har opprettet for hjemmesiden din.

Skrevet

Er litt som skurrer her så tror det er en den feil ute å går.

1: Last opp Wordpress-filene til FTP-serveren du har for hjemmesiden din. Ingenting annet.

2: Åpne opp installasjonssiden til Wordpress, manualen sier hvor den er

3: Så fyller du ut informasjonen du blir bedt om, blant annet må du da oppgi MySQL-informasjonen for den databasen du har opprettet for hjemmesiden din.

Jeg er dønn nybegynner på det her. Det jeg har gjort:

skaffet domene og webhotel

Lastet ned filezilla

lastet ned WP

I cpanel har jeg opprettet database og bruker, samt laget en wp-config.php fil og skrevet inn brukernavn/passord/database her.

Neste steg var da å opprette ny site i Site Manager (Filezilla), fyllte ut at jeg skulle ha alle rettigheter, og så var det da å fylle ut hostnavn/port, og connecte. Og det er her det stopper opp (følger instruks på youtube). wordpress-filene skal være lastet opp til FTP.

Skrevet

Du skal ha fått en mail fra domeneleverandøren din med informasjon. Se om du finner riktig port der :)

Skrevet

Du skal ha fått en mail fra domeneleverandøren din med informasjon. Se om du finner riktig port der :)

Står ingenting om port i den informasjonsmailen. Står innloggingsnavn/passord, epostklient o.l, men port nevnes ikke et eneste sted. Jeg vet ikke en gang om det er det som er årsak til at jeg får den feilmeldingen jeg får :klo:

Skrevet

Så rart... har domeneleverandøren en hjelpetjeneste du kan benytte deg av? Kanskje de vet hva som er problemet. :) Jeg har fått mye hjelp fra hjelpetjenesten på mitt domene, i hvert fall!

Skrevet

Så rart... har domeneleverandøren en hjelpetjeneste du kan benytte deg av? Kanskje de vet hva som er problemet. :) Jeg har fått mye hjelp fra hjelpetjenesten på mitt domene, i hvert fall!

Jeg får prøve det på mandag :)

Skrevet

Okey, jeg har misforstått helt. Det er port i Filezilla og ikke MySQL jeg lurer på. Det forløper seg slik (etter youtube instruks):

Jeg skaffer domene og webhotel (som støtter MySQL osv).

Laster ned Filezilla for Mac, samt wordpress

Logger meg cpanel og oppretter bruker og database.

Pakker ut wordpress filer. I wp-config.php fyller jeg ut database, bruker, og passord, lagrer.

Går inn i Filezilla og i site manager, oppretter ny site. Fyller ut host (mitt domenenavn), og da port. Det er her jeg står fast, det her jeg får feilmeldingen. Når jeg skriver 21 (som youtube foreslo) så skjer det en del, passord, bruker osv godkjennes, og man ser noe skjer. Men så kommer feilmeldingen som jeg nevnte. Skriver jeg noe som helst andre tall, eller lar det stå åpent, så skjer nada. Skriver jeg 21 og trykker close istedet for connect, så forsvinner tallet 21. Skriver jeg et annet nr og gjør det samme, så blir det stående :klo:

Skrevet

Skriv 21, ignorer at det forsvinner og bare koble til.

Skrevet

Skriv 21, ignorer at det forsvinner og bare koble til.

Som forklart, får jeg da feilmeldingen "530 login authentication failed"

Skrevet

Da har du skrevet inn feil brukernavn/passord, bruk det du har fått av webhosten din for å logge deg inn (ikke MySQL-brukernavn/passord). Funker ikke det så tips webhosten din om problemet :)

Skrevet

Da har du skrevet inn feil brukernavn/passord, bruk det du har fått av webhosten din for å logge deg inn (ikke MySQL-brukernavn/passord). Funker ikke det så tips webhosten din om problemet :)

Det stod jo som sagt at brukernavn/passord var godkjent ;)

Jeg fikk en til å logge seg inn i cPanelet mitt og fikk ordnet det derfra, så alt er ok!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...