Gå til innhold

Barn i bryllup..

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vi inviterte våre tre barn (5,8, 10), våre to nieser (11, 13), og ingen andre. Massevis av fettere og kusiner som har barn, men vi fant ut at 1) vi ønsker ikke noe barneselskap og 2) det ble for mange gjester, rett og slett.

De fem barna vi inviterte VET vi dessuten at kan oppføre seg pent i slike settinger, noe som faktisk også er ganske viktig.

Nå ble jEg bare litt nysgjerrig - har du virkelig et barn på 10 år?! Du ser så ung ut på bryllupsbildene!

Du får ta det som et kompliment :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, flott oppslutning dette her... Jeg ser at vi alle her har så og si samme synspunkter å gå ut i fra...

Men det er likevel merkelig at noen folk forstår så veldig godt at brudeparet ønsker en voksenfest ogat foreldre lar barna være hjemme, mens andre ikke skjønner det i det hele tatt....Heldigvis er vi forskjellige, men skulle nesten ønske at alle har samme oppfatninger som meg (egoistisk?!?!?): at barn, voksne, fest og alkohol ikke hører sammen.

Siden vi kommer til å gifte oss i ei lita bygd, kommer de vi har omgangskontakt med å komme i bryllupet..det er da vanskelig å be noen sitte barnevakt. En av disse med barn mener at barna greier seg selv i fx ett telt, men jeg blir litt sint på den tanken...lokalet er ett stykke unna kirke, der vi bor osv... barn under 10 år bør ikke være alene i ett telt i ei ukjent bygd, og vil foreldre ha telt ved siden av lokalet, er det jo nesten det samme som at vi MÅ la barna komme...... Samme familien mente at vi kunne da la barna deres komme til kaffen...men vi synes ikke det er rett det heller.

Vi har bestemt oss for å være konsekvense med alle nå.

Dette blir en voksenfest. BASTA!! Vi har allerede møtt sure og skuffede miner, men det får være!

Skrevet
Jeg skjønner at de ikke vil ha en barnevakt som ikke snakker samme språk som barnet.

Men å si nei til å ha ungen i rommet ved siden av er ikke "kjipt."

Men det kan da ikke være komplett umulig å få tak i en barnevakt som snakker samme språk?

Hva slags språk er det da?

Ved en kjapp gjennomgang i mitt hode, kunne jeg til eget bruk kjapt hostet opp en som kan

gresk

philipinsk

kinesisk

spansk

finsk

engelsk

portugisisk

russisk

fransk....

har du ingen naboer eller noe...?

Tror nok ikke jeg har en nabo som kan alle de språkene, det eneste de kan si veldig godt og klart er "Snurre, nå må du huske å ta ut søppelspannet"

og så glemmer jeg det...... og de er litt sure :roll:

Skrevet

Glemte å si at vi skal ha 3 barn på selve bryllupsfesten, 2 stk på 7 år og en på 12 år.

I tillegg er det to som kun får være med i kirken, de er 2 år og 9 måneder, lager veldig mye lyd og spiser på alt.

" Hva er det som er så spennende med en lodott på teppe....? en behøver vel ikke å stappe den i munnen bare fordi den har en artig farge og fasong :o

Skrevet

Hos oss kommer hvertfall seks barn under 6 år. De er alle nieser og nevøer av min kjære, og reiser helt fra England og tar det som en ferie. Men vordan vi skal løse det praktisk aner jeg ikke...vi kan jo prøve å ordne med en barnevakt som kan passe på barna i et eget lekerom der vi skal ha festen...Jeg tror vi må snakke med foreldrene og høre hva de mener.

Skrevet

Vi Har innvitert 12 barn i alderen fra 3 måneder og opp til 9 år, selv har vi en datter på to år.

For oss ble det naturlig at så mange barn ble innvitert, siden vi selv har en datter og de i aller nermeste familie har barn på samme alder.

Nå skal vi også ha alkoholfritt bryllup.

Men hvis vi ikke hadde hatt barn selv, så tror jeg vi hadde hatt et bryllup uten barn.

:D :D

Skrevet
Vi har bestemt oss for å være konsekvense med alle nå.

Dette blir en voksenfest. BASTA!! Vi har allerede møtt sure og skuffede miner, men det får være!

GO FOR IT

Det er deres bryllup og dere bestemmer helt og holdent hvordan dere vil ha det!

Skrevet

Vi skal selv ha 18 stk. fra 16 år og nedover, med andre ord ganske mange... Noe annet var aldri et alternativ for oss som begge to har et svært nært forhold til våre familier. Selv har jeg 5 søsken (16, 14, 6, 4 og snart 1 år) og jeg kunne ikke har drømt om å ikke invitere dem. Jeg har også en del søskenbarn som jeg så og si har vokst opp sammen med og tatt vare på som om de var mine søsken og de hører til i mitt bryllup.

Vårt bryllup skal være en fest for alle! Det skal drikkes og alkohol kommer til å bli servert, men i vår familie er det ikke noe tema å skåne unger for alkohol. Om noen spør oss om vi kan skaffe dem barnevakt gjør vi det med glede, men om de litt større ungene (fra omtrent 10 og oppover) vil være kjempelenge på festen så må de gjerne det (så lenge det er greit for foreldrene altså...). Vår bryllupsfest er for hele familien vår og ikke bare for oss.

Må si jeg blir litt oppgitt av og til når vordende bruder uffer og akker seg over muligheten for at et ungeskrik høres i kirken eller at en unge blir litt vrang i middagen. Foreldrene har vel såpass vett at de tar dem med seg ut og roer dem og om ikke så sitter det mange rundt dem som kan hjelpe til å roe. For oss er "unger kan ødelegge vår da!" et ikke-tema.

Noe annet som også gjør at vi inviterer unger med glede er at vi vil tilrettelegge dagen for alle. Siden jeg har mange små søsken og det å ikke invitere dem er en helt latterlig tanke inviterer vi heller flere barn som kan holde søskenene mine med selskap. På den måten unngår vi en del mas og sutring fra dem og de får hyggelige minner til dagen vår i likhet med alle de voksne som ikke blir mast sånn på og i likhet med oss som får hverandre.

Skrevet
Må si jeg blir litt oppgitt av og til når vordende bruder uffer og akker seg over muligheten for at et ungeskrik høres i kirken eller at en unge blir litt vrang i middagen. Foreldrene har vel såpass vett at de tar dem med seg ut og roer dem og om ikke så sitter det mange rundt dem som kan hjelpe til å roe. For oss er "unger kan ødelegge vår da!" et ikke-tema.

Dette er en veldig god tanke, i teorien. I praksis er dessverre ikke verden like herlig bestandig. Det er ikke alle foreldre som tar med barna ut om de skriker og hyler. Det er dessuten stor forskjell på barn. Noen greier utmerket godt å sitte i flere timer til bords, spise pent og holde fred. Andre er bajaser uten sidestykke. Det er kanskje ikke så stilig under en bryllupsmiddag.

Jeg synes kommende brudepar er i sin fulle rett til å bestemme hvorvidt de ønsker barn i sine bryllup eller ei. Det er faktisk deres dag, og det er (stort sett) de som betaler.

Skrevet

Dette er en veldig god tanke, i teorien. I praksis er dessverre ikke verden like herlig bestandig. Det er ikke alle foreldre som tar med barna ut om de skriker og hyler. Det er dessuten stor forskjell på barn. Noen greier utmerket godt å sitte i flere timer til bords, spise pent og holde fred. Andre er bajaser uten sidestykke. Det er kanskje ikke så stilig under en bryllupsmiddag.

Jeg synes kommende brudepar er i sin fulle rett til å bestemme hvorvidt de ønsker barn i sine bryllup eller ei. Det er faktisk deres dag, og det er (stort sett) de som betaler.

Jeg vet godt at barn ikke er like enkle å ha med å gjøre bestandig. Jeg har så og si oppdratt to av mine søsken så jeg vet hvordan det er. Og jeg personlig ville ikke ha reagert engang om en unge begynte å skrike i kirken. Hva så? Jeg er sikkert så i min lykkelige verden akkurat da at jeg nok ikke merker det en gang. Ungeskrik plager meg ikke.

Når det er sagt vil jeg bare si at mitt innlegg bare var et damputbrudd og ikke bør tas mer seriøst enn det... Jeg blir selv litt oppgitt over at det går ann å tenke på barn som mas og plag i et bryllup fordi jeg hele mitt liv har vært omgitt av unger og fordi jeg aldri har vært i et barnefritt bryllup. Når jeg tenker etter skjønner jeg jo at ikke alle er som meg og at alle selvfølgelig har rett til å si nei til unger om de føler for det.

Så jeg er i grunnen enig i det du sier; bortsett fra en ting; Bryllupsfesten er for oss ikke bare vår dag. Bryllupsdagen er for alle som bryr seg om oss. Om dagen bare var brudeparets dag; hvorfor da ta seg bryet med å betale så mange tusen for en stor fest med mange gjester? Hvorfor prøve å gjøre alt som står i vår makt for å skape en trivelig dag for alle? Om det bare var for oss hadde vi reist et sted langt bort og giftet oss alene...

Men du verden; La folk velge hva de vil; akkurat som vi alle har ulike meninger når det gjelder hvilke kjoler som er pene og ikke har vi alle forskjellige meninger om det beste bryllupet også..

Så lenge kjæresten min sier "ja" den 26. juni er jeg fornøyd! Hehe! :)

Skrevet
Vi har også bare bedt våre brudepiker/venner til bryllupet.

4 barn i alderen 8 - 12 år.

det er endel barn i vår familie og vennekrets som vi kjenner godt og omgås ofte med men vi ville ikke ha noe barnefest (som det ble sagt her før)

De som ikke respekterer at deres barn ikke blir bedt får heller la være å komme syns jeg ...

*nikker enig* Ja, i vårt bryllup kommer dattra til mitt søskenbarn til å bli invitert (14 år), vår datter så klart som er brudepike (6 år) og ungene til forlover'n min (6 og 13 år) Men, når middagen og kakene er fortært og baren åpner (rundt 22-23 tiden vil jeg tro) har vi alliert oss med en "gammel tante" av min forlover som GJERNE ville være barne vakt for min datter og min forlovers barn. Så den greia har vi heldigivis fixa. Dattra til mitt søskenbarn skal være hos en venninne av henne som bor her i byen når baren åpnes. For, jeg synes så absolutt at barn(!) ikke har noe i et bryllup "å gjøre" når klokken tross alt stanger mot 23-tiden og baren er åpnet. Men, det er nå MI mening da.

Skrevet

Jo mer jeg tenker over det, jo mer tror jeg dette med barn i bryllup har aller mest med hvor nært man er barna å gjøre. Hadde jeg eller min kjære hatt søsken i "barnealder", hatt barn eller hadde våre søsken/foreldre hatt små barn hadde vi nok invitert disse og fått det til å bli en fantastisk fest med barn. Men siden de nærmeste barna i familien er ungene til min kusine og vi ikke en gang inviterer alle fettere/kusiner i bryllupet (ikke aldershensyn her, men vi inviterer bare de vi har kontakt med), blir det unatrulig for meg om folk skulle ta med seg barna sine. Det ville i så fall blitt barn av kusiner/fettere og venner/venninner, og det blir litt langt ut i periferien for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...