Bente Skrevet 5. januar 2004 #1 Skrevet 5. januar 2004 Jeg og sambo hadde ett dilemma da vi satte oss ned å diskuterte hvor forsåvidt vi skulle ha barn i bryllupet vårt eller ikke. Etter mange tanker og refleksjoner rundt akkurat dette, ble vi enige om at vi ikke kommer til å be barn og at vi ikke går lenger enn å be våre kusiner og fettere. De 2 yngste som blir bedt er 12 og 13 år og er min bror og min fetter. Så er det slik at min eldre fettere og kusiner har barn som de gjerne vil ta med i bryllupet. vi vet at noen tar bryllupet vårt som en ferietur og tar med barna likevel, men er det vårt ansvar da å skaffe barnevakt eller må vi be barna også??? Min sambos ene søster har små barn som de ikke kommer til å ta med i bryllupet. Den andre søstera er sammen med en mann som har 2 barn fra før, de vil så gjerne ta med barna fordi det er pappas ferietid med dem. Tilsammen så er det snakk om 15 barn. Enten må vi be alle barna eller ingen, ellers så kommer det til å bli sure miner blandt noen. For det første: 3-4 timer ved et middagsbord, hvor rolige er barna da (alle disse barna er fra 4-10 år) For det andre: det er fri bar for alle over 18 år (og 20 år), hvor godt har barna av å se at alkohol nytes?? Bare tanker jeg har, kanskje ikke noe fasit, vi har ikke barn selv, så jeg synes dette er ett vanskelig tema.. Noen synspunkter og gode råd??
Arwen Skrevet 5. januar 2004 #2 Skrevet 5. januar 2004 Vi har få barn i familien, den yngste som kommer er 11 og det blir bare fire stykker under atten. Fetteren min har en datter, men har spurt, og de vil helst bli bedt uten. Min venninne hadde barnevakter i et eget rom i samme lokaler som selskapet. Fungerte fint. TV med tegnefilmer er vel alltid populært.
nessi Skrevet 5. januar 2004 #3 Skrevet 5. januar 2004 Vi ber ingen barn, annet enn at brudepikene kan få være tilstede under middagen dersom foreldrene ønsker det (har ikke diskutert det med dem enda). Andre som mener de ikke vil komme uten å ta med barna, får heller la være å komme. Vi skal ha en fest for voksne, ikke for barn. Jeg har ikke noe problemer med å skjønne at noen ønsker å ha med barn, og legger opp festen etter det, men det har ikke vi valgt. Innbydte som blir sure dersom de ikke kan ta med barna, har jeg ingen respekt for.
Tusenogtredve Skrevet 5. januar 2004 #4 Skrevet 5. januar 2004 Vi kommer til å invitere barna til hans søsken (de vi er/blir tante/onkel til), men ikke barna til søskenbarna våre. Vi synes at det er en grei oppdeling - det er ingen tvil om hvor vi har satt grensa og vi gjør ikke forskjell på noen. Tror ikke man kan regne med at ungene sitter rolig under en hel middag, men de har nok ikke vondt av å se at voksne drikker alkohol. (På den andre side: Det å se sine egne foreldre bli fulle har ingen barn godt av - men det er foreldrenes eget ansvar.)
Gjest MrsL Skrevet 5. januar 2004 #5 Skrevet 5. januar 2004 Vi ber kun vår brudepike og brudesvenn, som er min sambos onkelbarn. Dersom barna ikke er oppført i invitasjonen mener jeg at ingen kan ta det for gitt at de bare kan ha barna med seg allikevel. Det er de som står oppført ved navn i invitasjonene som er de inviterte...og ingen andre
cappocino Skrevet 5. januar 2004 #6 Skrevet 5. januar 2004 Vi har også bare bedt våre brudepiker/venner til bryllupet. 4 barn i alderen 8 - 12 år. det er endel barn i vår familie og vennekrets som vi kjenner godt og omgås ofte med men vi ville ikke ha noe barnefest (som det ble sagt her før) De som ikke respekterer at deres barn ikke blir bedt får heller la være å komme syns jeg ...
jea Skrevet 5. januar 2004 #7 Skrevet 5. januar 2004 Vi skal ha datteren vår + mine 3tante barn i bryllupet,de er brudepiker..Men vi ber ingen andre barn i bryllupet..Mange som har barn,men ber kun de voksne..dvs over 15år... Kommer nok en på 15 og en på 17år... Vi har med barnevakt for barna så etter middagen går de å legger seg på ett hotell rom...
Gjest Madley Skrevet 5. januar 2004 #8 Skrevet 5. januar 2004 Hva regner dere som barn da? Søskenbarna våre er selvskrevet selv om de er under femten, så får foreldrene deres avgjøre når de skal hjem.
Gjest Tex Skrevet 5. januar 2004 #9 Skrevet 5. januar 2004 Du har vel ikke noe ansvar for at folk trenger barnevakt? Det er da ikke ditt problem? Inviter de dere har tenkt å invitere, og vil du ikke ha barna der lar du være å skrive dem opp på invitasjonen.
Pusekatt Skrevet 5. januar 2004 #10 Skrevet 5. januar 2004 Du har vel ikke noe ansvar for at folk trenger barnevakt? Det er da ikke ditt problem? Inviter de dere har tenkt å invitere, og vil du ikke ha barna der lar du være å skrive dem opp på invitasjonen. *applaus* Vi inviterte våre tre barn (5,8, 10), våre to nieser (11, 13), og ingen andre. Massevis av fettere og kusiner som har barn, men vi fant ut at 1) vi ønsker ikke noe barneselskap og 2) det ble for mange gjester, rett og slett. De fem barna vi inviterte VET vi dessuten at kan oppføre seg pent i slike settinger, noe som faktisk også er ganske viktig.
Tusenfryd Skrevet 6. januar 2004 #11 Skrevet 6. januar 2004 Vi hadde barn i bryllupet. De tilhørte familien og det var utenkelig for oss at de ikke skulle være der. I tillegg var det som du sa, noen som reiste langt og tok dette som en ferie, og selvsagt hadde de med seg barna. Dog var ikke barna til fetteren min invitert, men hadde de tatt ungen med seg, hadde det vært på eget ansvar og ikke noe jeg hadde lagt meg oppi. Vi valgte å ikke tenke så mye på det, men det endte jo med at svogeren min blant annet, ikke fikk festet så mye, fordi han måtte dra til hotellet å legge minstemann. Det var jo kjempedumt. Og så kan du si at det var deres valg... Og jeg er enig i at barnevakt ikke er deres problem. MEN, det går jo an å likevel gjøre livet litt lettere for gjestene deres ved å fx snakke med en nabo eller kollega eller venninne - samme det - å høre om vedkommende kunne tenke seg å være barnevakt om dette kommer opp. Og så formidle kontakt med de som har barn. Vi legger så mye arbeid i dette bryllupet og bruker timer på invitasjoner og bordkort, mens en barnevakt kanskje ikke krever så mye arbeid, men litt omtanke - og så blir dagen så mye bedre for alle sammen.
Gjest Tex Skrevet 6. januar 2004 #12 Skrevet 6. januar 2004 -jo men det er samtidig usedvanlig frekt å tro at man bare kan ta med seg barn som ikke er invitert, ta det som en selvfølge nærmest.... Hvis mine venner fra Finland ringer og sier at de vil gjerne komme men må ha med seg toåringen sin ville jeg selvsagt være behjelpelig med barnevakt. Men om de tropper opp med ungen på armen uten forvarsel...
Jens Skrevet 6. januar 2004 #13 Skrevet 6. januar 2004 Har vært borte i samme problemet selv. Min fetter er fra utenlandet og kommer med sin kone. De har en sønn på 2 og de mener de ikke får barnevakt for å dra til Norge. De spurte om han kunne sove i rommet ved siden av spisesalen, noe jeg sa nei til. Vil ikke ha min fetter og hans kone rennende til og fra bordet sitt for å se etter gutten (som er i trassalder og såklart ikke vil sove...). Jeg foreslo barnevakt på hotell rommet, men det ville de ikke fordi barnevakten da ikke kan samme språk som gutten. Er jeg kjip da??
Gjest Tex Skrevet 6. januar 2004 #14 Skrevet 6. januar 2004 Jeg skjønner at de ikke vil ha en barnevakt som ikke snakker samme språk som barnet. Men å si nei til å ha ungen i rommet ved siden av er ikke "kjipt." Men det kan da ikke være komplett umulig å få tak i en barnevakt som snakker samme språk? Hva slags språk er det da? Ved en kjapp gjennomgang i mitt hode, kunne jeg til eget bruk kjapt hostet opp en som kan gresk philipinsk kinesisk spansk finsk engelsk portugisisk russisk fransk.... har du ingen naboer eller noe...?
April Skrevet 6. januar 2004 #15 Skrevet 6. januar 2004 De eneste barna som skal være med hos oss er brudepike og brudesvenn, de er da nesten 8 og 9 år! Jeg har to søstre til på 3 år og de får ikke være med! Var en venninne som sa det at hun ville ha med seg ungene, ellers kom hun ikke og da fikk jeg se hvor mye jeg ville ha henne der... :o Hun venter nr.3 i disse dager og den eldste er 3 1/2 år! Altså ikke aktuelt at de får være med, da får hun heller la være å komme!! Som det ble sagt over her, det skal ikke være noe barneselskap! Hadde vi hatt barn selv, hadde det sikkert blitt anderledes..Men folk bør respektere brudeparet synes jeg!
Gjest Tex Skrevet 6. januar 2004 #16 Skrevet 6. januar 2004 Vi har satt grensen ved slektskap i stedet for ved alder. Mine tantebarn og alle mine søskenbarn blir invitert. En er 2000barn, en er 1999barn, en er 1998barn, vår egen er 1997barn, en er 1996barn, en er 1994barn, vår er 1993 + en av mine fettere er 1993 og en er 1990barn. (puh, det er mange nok....) Mulig at tre av disse (1999, 1996 og en 1993) ikke kommer for faren deres er vår toastmaster og faren lurte på om han kanskje kunne tenke seg toastmasterjobben uten å dra på disse gutta.... Vi får se, alle er ihvertfall hjertelig velkomne!
Fru Snurp Skrevet 6. januar 2004 #17 Skrevet 6. januar 2004 Vi skal kun ha 2 barn; min samboers nevø og niese, og de deltar kun i deler av bryllupet. De er 6 og 10 år. De blir sannsynligvis med i kirken og på mottagelse frem til vi går til bords. Da blir de hentet. 4 timer ved bordet blir KJEDELIG for ungene og stressende for deres foreldre. (Denne "løsningen" er forøvrig diskutert med barnas foreldre og de er enige om at dette er den beste måte å gjøre det på for absolutt alle. Inkludert ungene :-))
zmurfette Skrevet 6. januar 2004 #18 Skrevet 6. januar 2004 Vi ønsker ikke å ha barn i bryllupet vårt av alle de grunnene som folk allerede har kommet opp med. Yngstemann som får komme er fetter av min tikomne, og han er 15. Selv han har vi spurt om han ønsker å være til stede før vi sender ut innbydelser og sagt at om han synes det vil bli en kjedelig affære med lang middag og mye taler så blir vi ikke sure/irriterte/snurte om han ikke vil komme. Min onkel fra ytlandet vil gjerne komme med sin nye samboer og hennes to barn (6 og 8 år) som jeg aldri har møtt. Det sa jeg nei til. Da ble både min mor og min onkel snurte, men det får så heller være. Om jeg ber barn av min onkels samboer må jeg jo nesten be alle barna, og det er 22 stk. Da blir det i alle fall barneselskap!
Ingeborg Skrevet 6. januar 2004 #19 Skrevet 6. januar 2004 Vi velger også å prioritere slektskap framfor alder, men så er det svært få små barn i kretsen rundt oss. Min kjæres to yngste fettere er 13 når bryllupet holdes, og vårt fadderbarn er 14. De blir de yngste vi inviterer.
Augustbrud02 Skrevet 6. januar 2004 #20 Skrevet 6. januar 2004 Vi kommer til å invitere barna til hans søsken (de vi er/blir tante/onkel til)' date=' men ikke barna til søskenbarna våre. [/quote'] Det var sånn vi også gjorde det. Kjempegreit, og ikke minst hyggelig med barn i bryllup. 2 av dem holdt også noen flotte taler til oss!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå