Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er usikker på hvilken linje jeg skal velge. Ene dagen vil jeg en ting, og andre dagen noe annet.

Står mellom:

Helse og sosial

Media og kommunikasjon

Resturant og matfag

Design og håndtverk

Service og samferdsel

Jeg vet jo egentlig sånn ca hva man gjør, og at man må ha interesse for det.. Men jeg klarer ikke å velge. Er ikke noe jeg føler jeg har mer interesse for enn andre.

Tror det hadde hjelpt om noen som går/har gått på noen av de linjene fortalte om hvordan det var. Fortell positive og negative ting. Hva man gjorde i timene og har tenkt til å bli. Og om du angrer. Og andre ting du føler er viktig å si om det.. Har du noen råd eller tips..

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke vet hva du vil bli, vil jeg absolutt anbefale deg å ta en retning som gir generell studiekomp. Av de du har der er det vel bare MK som gir det. Du kan også gå studiespes. m/ formgivning som blir som design og håndverk bare med studiekomp.

Jeg gikk MK, men angrer veldig. Nå i ettertid tar jeg T-matte, R-Matte og kjemi. Skulle ønske jeg gikk studiespes. så jeg slapp å ta de fagene nå.

Skrevet

Jeg gikk allmenn. Men det var fordi det ikke fantes media og kommunikasjon da jeg begynte på vgs. Det kom i 2000, tror jeg, det året jeg var russ. På allmenn kunne jeg ha fem timer media i uka.

Men jeg har vært endel rundt på skoler i forbindelse med journalistjobben min og skrevet om ulike linjetilbud. Det kommer jo veldig an på hva du er mest engasjert i, men når du ikke føler engasjementet er sterkere i noen retning blir det verre. Jeg husker i alle fall at jeg var veldig misunnelig på de elevene som fikk mulighet til å drive med media såpass tidlig. De lagde filmer, fotoutstillinger med veldig gode bilder, og mange av dem fikk praksis i avisa jeg jobba i. Da jobba de på linje med de vanlige journalistene. De fikk masse frihet i timene, virka det som, og mye hjelp til hva de var best på.

Også de andre linjene hadde mye praksis, men det er media jeg la mest merke til siden det var det jeg skulle ønske jeg hadde gått på selv.

Skrevet

Jeg gikk formgivning. Gikk der fordi jeg var veldig skolelei og deprimert, men på denne måten kunne få studiekompetanse og samtidig drive med litt kreative og praktiske ting.

Tok meg et friår etterpå og kom meg på beina igjen :) Nå er jeg godt i gang med universitetsutdannelsen innenfor noe helt annet!

Skrevet

Jeg gikk økonimiske fag - blåruss 2000 :)

Ville heller valgt allmenn, siden jeg var mer interessert i eldre historie og geofrafi og realfag enn økonomi :gjeiper:

Senere tok jeg realfag som privatist, R1, kjemi og fysikk..

Man velger feil iblant, så man kan aldri vite. Det beste er så gjøre det beste ut av det, og så får man heller bytte eller ta fag etter vgs eller noe :)

Gjest "gjest"
Skrevet

Almennfag med fordypning russisk, tysk og engelsk og samfunnskunnskap og økonomi. Tok også matte som privatist.

Gjest TheBasics
Skrevet

Jeg gikk helse og sosial, ambulansefag og påbygning til generell studiekompetanse. Anbefaler virkelig å gå helse og sosial. Det er kjempespennende og man lærer utrolig mye nyttig om kroppen.

Skrevet

Angrer på at jeg ikke tok studiespesialisering. Nå må jeg ta et tungt påbyggsår fordi jeg vil inn på høyskole. Yrkesfag er rettet mot yrker. Om du ikke vet hva du vil bli - velg studiespesialisering. Tungt, men verdt det.

Skrevet

Jeg gikk Naturbruk, og videre på landbruk. Det anbefaler jeg om du har interesse for faget, eller bare er litt skolelei!

Rådgivere på skoler er for dårlige til å fortelle ungdommen i dag at om du ikke ønsker realfagskompetanse, men bare vanlig studiekompetanse, så kan du gå et år naturbruk, og så videre på VG2 landbruk og gartneri eller VG2 Hest og hovslager. Etter de sinnsykt morsomme årene får du et litt kjipt år med påbygning, men jeg synes det var verdt det.

Er kanskje ikke så aktuelt for deg, men dette kan være info for andre som leser tråden og. Det er en vanskelig tid for 10.klassinger i hele landet nå før 1. mars!

Krev å få dra på hospitering på skolene, det kan du nemlig. og når du er på skolene spør spørmål, ikke vær sjenert! :-)

• Liker 1
Skrevet (endret)

jeg gikk tegning, form, farge.. som vel er design og håndtverk nå:)

Jeg trivdes veldig godt. Vi gjorde veldig mye forskjellig, som tegning, maling, leire, grafikk, foto, gips.. pluss kunsthitorie da. vi hadde ikke søm og sløyd, men det kunne du velge å 'spesialisere' deg innen 3 året eller ta tegning, form farge ett år til. Jeg tok reklame, illustrasjon og design!

Vet ikke hvordan det er under denne reformen her da.

Men for meg var det hvertfall deilig å gå en linje der det ikke var teori hele tiden. Prøvene var gjerne sånn at du skulle male og tegne.. og vi hadde mappeeksamen hvert år der vi lagde en 'utstilling' av noe av det vi hadde lagd iløpet av året, også hadde vi muntlig eksamen. Syns det var veldig greit:)

Og veldig deilig å sitte i klasserommet i timene og male eller tegne eller noe men man skravler med vennene sine ^^ Vi kunne også bare gå ut av klasserommet uten å si ifra, for vi måtte jo alltids gjerne kjøpe mer utstyr, kopiere noe e.l

Når vi skulle få tilbakemelding på oppgaver, som fks et maleri eller en tegning, så hang vi det i gangen, og vi hadde muntlig tilbakemelding med læreren en og en. Greiere enn å bare få ett ark med noen setninger syns jeg...

Ikke at det er en slække-linje, men jeg lærte ihvertfall mer av å ha det sånn enn om jeg bare skulle sitte i klasserommet og glo på læreren hele timen :P

Man får et litt mer positivt syn på skolen når man har det litt 'fritt'... litt mer ansvar for egen læring tenker jeg. sålenge man selv klarer å holde oppe tempo.

men det er jo veldig forskjell fra skole til skole da. skolen jeg gikk på har jeg hørt visst er veldig bra på formgivningslinjene hvertfall! (Jeg har ikke hatt å mye å sammenligne med, så jeg vet ikke elv)

Nå studerer jeg faglærer i kunst og håndverk og, så jeg har jo fått bruk for det jeg lærte på vgs :D

Endret av otilie
Skrevet

Jeg gikk formgiving, og ville ganske sikkert ha valgt det samme i dag - ti år senere. Vi fikk generell studiekompetanse, samtidig som det var fine og relativt frie år hvor man fikk utviklet kreativiteten.

Jeg måtte senere ta matematikk og fysikk for å komme inn på en bestemt studieretning, men jeg vil si det var overkommelig.

Skrevet

Helse og sosial - Helsearbeiderfaget - Allmenn påbygg

Skrevet

Angrer på at jeg ikke tok studiespesialisering. Nå må jeg ta et tungt påbyggsår fordi jeg vil inn på høyskole. Yrkesfag er rettet mot yrker. Om du ikke vet hva du vil bli - velg studiespesialisering. Tungt, men verdt det.

Påbygg er ikke like tungt som studiespesialiserende.

Du har jo allerede hatt litt norsk og matte og naturfag vil jeg tro, så det er ikke så mye som du skulle tro.

Skrevet

Det er utrolig mange som tror at når de tar allmenn påbygg, så tar de alle de fagene som allmennfag har hatt over 3 år, men det er helt feil! Dere tar da bare de obligatoriske fagene som alle må ha, og dessuten har dere hatt litt av det i 1. og 2.klasse, så dere skal bare ta det dere mangler for å få studiekompetanse.

Det er nok tungt for dere, ja, men ikke sammenlign dere med med det virkelige allmennfag!

Skrevet

De aller fleste som tar media- og kommunikasjon tar studiekompetanse. Utrolig vanskelig å få lærlingeplass.

Skrevet

Gikk på sjøfartsfag og stortrivdes (begynte på allmenn først, men hadde ingenting der å gjøre...). Anbefales!

Velger å være anonym, men regner nesten med å bli gjenkjent likevel.

Gjest Bomullsdott
Skrevet (endret)

Jeg går allmenn/studiespes nå, 2. året.

Det er tungt, mye å gjøre og til tider veeeldig kjedelig. Men når du er ferdig har du mulighet til å studere akkurat hva pokker du vil, så lenge du har gode karakterer.

Jeg vil si at du har flere muligheter enn hvis du velger en yrkesfaglig linje.

Jeg tror mange som går yrkesfag angrer seg, fordi de er helt låst dersom de ikke tar allmenn påbygg senere.

Har du en solid utdannelse i ryggen, som du tar etter vgs, trenger du egentlig aldri å bekymre deg.

I 2. klasse velger du tre fag du vil ha ved siden av fellesfagene. Da kan du velge det som interesserer akkurat deg. Jeg har psykologi, internasjonal engelsk og historie&filosofi som programfag. Du kan ha markedsføring, økonomistyrig, politikk, sosialkunnskap, biologi, rettslære og mye annet gøy som programfag også! Velger du 3 fag du liker, er det jo bare fryd og gammen på skolen.

Edit: Glemte å si det. Du kan jo velge matte og fremmedspråk selv også. Om du er dårlig i matte, er det bare å velge den letteste matten. (Men du får tilleggspoeng for den vanskeligste).

Endret av Bomullsdott
  • Liker 1
Gjest Thessie!
Skrevet

Jeg gikk helse og sosialfag i fjor. I år går jeg barne- og ungdomsarbeiderfag og neste neste år skal jeg være lærling samtidig som jeg tar generell studiekompetanse på kveldstid. Jeg er utrolig glad for retningen og linjene jeg har gått på. Lært utrolig mye interresant.

Men det er enklere å svare hvis du skriver litt mer konkret om hva du lurer på.

Skrevet

Jeg hoppet fra allmenn til yrkesfag, og har ikke angret en dag på det.

Skrevet

Jeg er ikke ferdig med vgs ennå, men går studiespesialiserende med realfag (R1, R2, kjemi 1, kjemi 2, fysikk 1, biologi 1 og markedsføring & ledelse 1) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...