Gjest Gjest for anledningen Skrevet 5. januar 2004 #1 Skrevet 5. januar 2004 Min kjære mann som jeg elsker over alt på denne jord har alltid vært litt korpulent, og det er helt greit. Men nå i det siste har det gått rett vest. Han er direkte ekkel med de 10 ekstra kiloene som er i tillegg til den ellers lett korpulente byggningen hans. Skjorte knapper spriker og dobelt haka er feit. Jeg trener ganske mye og forsøker å få han med et par ganger i uka. Det går stort sett bra. Jeg lager rellativt sunn mat hjemme, men det hjelper svært lite når han har veldig dårlige matvener ellers i døgnet. I tillgg kan han sitte å gomle potetgull og annet snakes i ett sett. Gir seg ikke før bollen er tom osv. Jeg trenger ingen syltynn veltrent mann, men jeg synes han nå er litt over grensen. Dessuten begynner jeg å bli redd for helsa hans. Han jobber mye, og lever generelt usunt. Jenter! Gi meg noen råd om hvordan jeg kan fortelle ham på en pen måte, at han må ned i vekt! Vær så snill! Tusen takk!
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2004 #2 Skrevet 5. januar 2004 :o Æh, så lenge du er glad i fyren, så har det vel ingen betydning på hvordan han ser ut. Men ok, hva med å si ifra til han? Hjelper ikke så veldig mye å spørre oss om det ... sånn egentlig. Hva med å be han legge om kostholdet sitt, og tenke på helsa si?
Gjest Madam Felle Skrevet 5. januar 2004 #3 Skrevet 5. januar 2004 Aksepter han som han er. Vil han ikke gjøre noe med det er det ikke noe du kan gjøre med den saken.Han må selv ville det, for at det skal gå bra, og ikke bare gjøre det for at du synes han er blitt litt vel kraftig. Jeg ville aldri sagt noe slikt til min kjære uansett hvordan ahn så ut.
Gjest Lea Skrevet 5. januar 2004 #4 Skrevet 5. januar 2004 Jeg ville ikke gjort noe annet enn å være til inspirasjon. Fortsett å dra ham med ut på trening, lag sunn mat o.l. Om det er du som handler inn mat, så dropp å kjøpe godterier/potetgull. Kjøp heller inn litt frukt eller litt sunnere snacks (rosiner og nøtter er min favoritt, selv om det ikke er fettfritt). Jeg ville aldri ha sagt til min samboer at jeg synes at han er for tjukk. Da ville jeg heller tatt utgangspunkt i meg selv og sagt at jeg ikke ville ha snop i huset eller spise usunt. Kanskje tar han hintet da? Er han noen gang på legesjekk forresten? Gjennom jobben eller privat? Har lagt merke til at sambo ofte begynner på en eller annen slankekur etter et legebesøk. Da har han fått beskjed om å kutte ut ditt og datt for å få lavere blodtrykk e.l.
Joplaya Skrevet 5. januar 2004 #5 Skrevet 5. januar 2004 Selv om man er glad i sin mann, betyr det vel like mye hvordan han ser ut? Hun sier jo ikke hun tenker på å forlate han pga økende vekt. Og i tillegg er hun redd for helsen. Hvordan du skal si det kommer litt an på deres forhold. Noen mennesker kan si hva som helst til hverandre, fordi de begge tåler det. Andre klarer ikke si sånt rett ut, andre tåler ikke høre sånt om seg selv. Selv ser jeg nå at sambo begynner å legge ganske kraftig på seg. Jeg sa det rett ut. Ikke med noen krav om at jeg vil ha han som han er/var. Men jeg sa det bare for å vise at jeg kan se det. Det får bli opp til han om han vil gjøre noe med det. Hans respons var at han også merket det og at han nå måtte ta seg litt sammen. Han også spiser chips ofte til det er tomt, han sier nå han skal begrense seg. For han heller vil ikke bli en feit stuegris, like lite som jeg vil ha han sånn. Men det betyr ikke at jeg vil slutte å være glad i han om han blir det. Hmmm jeg klarte ikke komme med noen gode tips om hvordan å formidle det... Men kanskje det kan fungere for deg å si det rett ut slik jeg gjorde? Eller du kan bruke økonomien som unnskyldning, at det blir dyrt med stadig ny garderobe om han blir noe større? Si det som det er, at du er redd for helsen hans? Det er ikke hva man sier som betyr noe, men hvordan man sier det.
Gjest Nicoline Skrevet 5. januar 2004 #6 Skrevet 5. januar 2004 Hva med å få ham med ut og gå tur? Lag sunn mat i ukedagene og ha kun chips og sjokolade i helgene... Alle vet at jo eldre vi blir, jo mer kreves det for å holde kroppen i form. Det er bare noe vi må innse og ta alvorlig - jeg har lagt om kosten både for meg og barna, uten å lage noe vesen av det så begynte jeg å bruke mye mager og sunn mat - f.eks. kyllingfilet, fisk og masse frukt og grønnsaker. Jeg har alltid stående skåler med epler, pærer og mandariner i kjøleskapet - kald og frisk frukt smaker alledes nydelig. I tillegg har jeg alltid en mugge med kaldt vann stående - dermed er det lettvint og godt å hente seg et glass med iskaldt vann når man er tørst. Dersom man spiser sundt og kommer seg ut og går minst en halvtime pr. dag så holder man seg frisk og slank ...
chimp Skrevet 5. januar 2004 #7 Skrevet 5. januar 2004 Syns ikke det er noe rart at hun ber om råd for å få mannen sin til å spise og leve sunnere! Det går vel en viss grense for hva man kan akseptere når det gjelder å gi totalt blaffen vel...... Det blir jo akkurat det samme om vi skulle ha gaflet i oss feit og usunn mat, ligget på sofaen, est ut og tatt som en selvfølge at, vel, det er jo det indre som teller! Han døøøør sikkert etter å ha sex m meg, whatsoever! Not!!! Men han må jo ville det og være innstilt på det selv, så klart! Mas virker vel bare mot sin hensikt. Vet ikke om jeg har noe godt råd å gi deg, men skjønner godt at du misliker utviklingen jeg....
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2004 #8 Skrevet 5. januar 2004 Du sier han er ekkel. Sannsynligheten for at det ikke bare er kiloene som plager deg er stor. Stakkars mann.
Gjest GreenSky Skrevet 6. januar 2004 #9 Skrevet 6. januar 2004 Nei, ærlig talt, folkens! Her vil hun bare sin manns beste, så får hun pepper for det!! Hun er beskymret for helsen hans pga. overvekt. Og hun synes at han har blitt mindre attraktiv pga. dobbelthage og skjorteknapper som spriker. Og dette får hun pepper for!? :klø: Det er kjempebra at du, "gjest for anledningen", lager sunn mat, men utenom dette spiser han mye usunn snacks, sier du. Hva om du kjøpte inn sunn snacks som tørket frukt, og kjeks uten mye sukker. Hvis han er veldig glad i i chips, så kjøp inn den sorten med lite fett. Hvis han føler seg sulten mellom måltidene, kan du jo f.eks sette fram gulrøtter og kålrot i vann som dere kan forsyne dere av. Hvis han spiser snacks for å kose seg og slappe av, hva med å lage noe kalorifattig "kosemat" i stedet? - Prøv å bruke litt kvinnelist for å slanke han. Virker ikke det, foreslår jeg at du sier det til han direkte på peneste og mest mulig skånsom måte.
Suzy Skrevet 6. januar 2004 #10 Skrevet 6. januar 2004 Enig med Greeny over her, men jeg lurer på om han kanskje har begynt å få noen helseplager på grunn av overvekta...? I så fall (og det kan jo være alt fra ryggvondt til å bli andpusten bare man løfter snøskuffa) er det en fin måte å ta det opp på. Si at du er bekymret for hans helbred og at du tror han ville hatt det bedre/blitt friskere om han trente litt mer. Det vil sannsynligvis hjelpe med mer trening. Ellers syns jeg det må være akkurat like lovlig for ei jente å bli oppgitt over at mannen hennes gir faen i utseendet sitt og "let's himself go" som det er for en mann å bli oppgitt over at kona "eser" ut... Begge parter i et forhold skylder hverandre å ta vare på seg på best mulig måte
Gjest Meg Skrevet 6. januar 2004 #11 Skrevet 6. januar 2004 Gjør ingen ting at du reagerer, skjønner det godt jeg. Det handler litt om selv å ønske å ta seg litt ut for sin bedre halvdel også. Den dagen en begynner å gi blaffen fordi man allikevel har en kjæreste syns jeg vitner om lite respekt for sin kjære.
Gjest GreenSky Skrevet 6. januar 2004 #12 Skrevet 6. januar 2004 Ellers syns jeg det må være akkurat like lovlig for ei jente å bli oppgitt over at mannen hennes gir faen i utseendet sitt og "let's himself go" som det er for en mann å bli oppgitt over at kona "eser" ut... Begge parter i et forhold skylder hverandre å ta vare på seg på best mulig måte Helt enig. Kunne ikke sagt det bedre selv!
Joey Skrevet 6. januar 2004 #13 Skrevet 6. januar 2004 Har ingen gode råd, men vil backe deg i prosjektet! Heia deg! Det er trist å leve med noen som forfaller, og ett sted går grensen da man blir nödt til å ta bladet fra munnen. Hadde en kompis som gjorde samme tabben, la på seg, spilte PS2 hele fritiden, sluttet å barbere seg og gikk bare omkring i treningsbukse. Da samboeren hans sa takk for seg var han den eneste som ikke fattet hvorfor..
Amarone Skrevet 6. januar 2004 #14 Skrevet 6. januar 2004 Jeg tviler på at det nytter å "hinte" gjennom å være et godt forbilde. La oss si det sånn: Hvor mange kvinner har ikke gått i den fella når det gjelder husarbeid?!! Reagerer også litt på alle som foreslår at DU skal kjøpe sunnere snacks - for mannen din er vel såpass oppegående at han klarer å handle selv om han vil ha snacks? Jeg tror ikke det er noen vei utenom å si fra at du er bekymret for vekten hans. Har egentlig ikke noen gode tips for hvordan du kan si det - annet enn at du må forsøke å si det på en skånsom måte. Kanskje prøve å tenke deg hvordan du ville at han skulle sagt fra om situasjonen var omvendt? Lykke til! Amarone
Gjest GreenSky Skrevet 6. januar 2004 #15 Skrevet 6. januar 2004 Reagerer også litt på alle som foreslår at DU skal kjøpe sunnere snacks - for mannen din er vel såpass oppegående at han klarer å handle selv om han vil ha snacks? ? Amarone Det kan han helt sikkert! Grunnen til at jeg foreslo det, var at hun kunne prøve å "lure-slanke" han. Virker ikke det, kan hun jo prøve å si det direkte. Men det er jo greit å prøve den "snilleste" metoden først. Hadde jeg fått høre noe slikt av min kjære, ville jeg nok blitt fryktelig lei meg, samme hvor skånsomt jeg hadde fått høre det.
Amarone Skrevet 6. januar 2004 #16 Skrevet 6. januar 2004 GreenSky: Poenget mitt er at jeg tror det er vanskelig å slanke noen uten at de merker det, og enda vanskeligere gjennom å være et godt forbilde... Han må ta valget om slankingen selv, og hvis han tror at det er ok for henne at han er feit, så kommer han kanskje aldri til det valget. Jeg hadde også blitt skrekkelig lei meg om min samboer sa jeg var feit, og garantert omvendt også. Uansett hva det gjelder er det vanskelig å si noe som går direkte på personen, men noen ganger må man allikevel. Amarone
Gjest GreenSky Skrevet 6. januar 2004 #17 Skrevet 6. januar 2004 Kanskje det ikke ville virke, men jeg ville nå prøvd først likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå