Gå til innhold

Sunn og god dessert, finnes det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har invitert på middagsselskap, middagen er i boks(så å si) men jeg aner ikke hva jeg skal servere til dessert.

Hun ene prøver å gå ned i vekt og føler da at det er litt slemt å lage noe usunt. Men jeg vet liksom ikke om noen desserter som ikke er usunne og er gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fruktsalat? Er ikke nødvendigvis sunt hvis man overspiser det, men ei skål med frukt tror jeg ikke kommer til å ødelegge vektnedgangen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt med vanilje kesam. Da blir frukten litt mer spennende og kan minne om med is, bare mye sunnere :) Kanskje med litt hakket mørk sjokolade på toppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymBruker

Frukt med vanilje kesam. Da blir frukten litt mer spennende og kan minne om med is, bare mye sunnere :) Kanskje med litt hakket mørk sjokolade på toppen?

Ååh det er så godt det!

Eller å putte noen bananer i en blender og så putte de i fryseren, da smaker det akkurat som soft-is! Namnam med bær til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns smoothie er godt jeg. det har vi hatt til dessert et par ganger hjemme... selv om mange egentlig drikker det til vanlig.

Men bare legg til litt ekstra.. veldig godt med peppermynteblader i fks:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gele av funlight saft og gelatin?:)

Du kjøper bare 10 sånne gelatin plater(kommer i en gul pakke), legg dem i kaldt vann i 7 minutter.

Bland 3dl valgfri funlight-saft og 7dl vann i en kasserolle(bruk blande forhold 4/6 om du vil ha sterkere smak).

Varm opp saft blandingen og ha i gelatin platene, men IKKE kok, skal bare være varmt nok til at platene oppløses. Så lar du det stå å stivne i kjøleskapet, og hele greia kommer til å ha ca. 60 kalorier:) Sunt er det kanskje ikke, men er i det minste ikke kalori rikt:)

Du kan også prøve sjokoladepuddingen fra Eldorado(kommer i en sånn pose som du rører ut i vann), den er det også lite kalorier i, men igjen, ikke akkurat sunt:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for en kjedelig(?) fruktsalat så kan du jo skjære opp litt mer spennende frukt, som melon, mango, ananas, litchi og pasjonsfrukt og dandere det fint på et fat? Kanskje servere det med mager vaniljekesam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at unngå å lage dessert av Fun light til middagsgjester! Det frister garantert bare de spesielt interesserte.

Mitt forslag er kesampannacotta - jeg har laget denne flere ganger.

http://www.nrk.no/programmer/radio/nitimen/1.2252419

I stedet for toppingen av grapefrukt pleier jeg å hakke moden mango og blande med pasjonsfrukt, og så legge dette på toppen av hvert porsjonsglass.

Enda bedre blir det om du blander kremfløte og matyoghurt i stedet for å bruke kesam - ikke særlig kaloririkt i forhold til mange andre desserter.

http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Dessert/Pudding/Panna-cotta-med-skogsbær

Et siste tips, forresten: Når man ber om dessertforslag til en middag, er det alltid lurt å føye til hva resten av menyen består av. Har du feks en hovedrett eller forrett som er kremet (feks en kremet saus) vil jeg ikke anbefale det jeg nå har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for tipset AB #11. Det ble kesampannacotta, det ble en suksess! :D

Så bra! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...