Gullskje Skrevet 4. februar 2012 #1 Skrevet 4. februar 2012 (endret) En litt lang inlegg.... På Mandag skulle jeg treffe ei vennine på Oslo s. Mens jeg venta satte jeg meg på en Cafè, på vei bort til cafen la jeg merke til et ungt ganske rusa par (heroinister), ho leta febrilsk i veska si etter et eller annet i sekken sin og han venta på henne. Etter å ha blitt sittende på cafen en stund så legger jeg merke til to-tre security vakter som løp mot dette paret, jeg fikk ikke med meg mye av samtalen, men det så ut som det hele gikk ganske stille og rolig for seg før to securityvakter kaster seg over han unge heroinisten og tar kvelertak. De var etterhvert fire stykker som holdt den unge gutten nede (han kan umulig veid noe mer enn 50kilo), de satte håndjern på han og førte han bort. Hun som var sammen med han ble stående gråtende i et hjønet, hun gikk frem og tilbake ganske fortvila med tårene rennende nedover kinnet så jeg bestemte meg for å komme i kontakt med hun. Jeg ga henne et smil og hun kom bort, lurte på om jeg hadde sett en tlf forsvinne under basketaket. Jeg spanderte te og vaffel på hun, ho var så utrolig takknemlig og var ikke vond å be når jeg spurte om hun ville ha min del også.Det var de beste hun hadde spist på lenge. Ho begynnte å fortelle hva som starta hele greia, hun hadde leta etter tlf i sekken da en securitass ba henne om å komme seg ut og da kjæresten spurte om grunnen, starta hele greiene. Den tlf var viktig for henne for det var den eneste måten hun kunne holde kontakt med sin 7 år gamle datter som bor i fosterhjem. Hun fortalte at hun hadde vært heroin misbruker nå i 4 år, hun hadde en mor som var psykisk ustabil og en var som nå hadde vært nykter i et år. Hun var selv barnevernsbarn oppvokst i en voldelig fosterfamilie, hun hadde ingen sted og bo, heller ingen som brydde seg. De hadde gitt henne opp allerede når hun var 16år. Jeg lovte å hjelpe henne kontakte politi for måten kjæresten hadde blitt behandla og lete etter kjæresten hennes. Vi ble gående rundt en stund før vi traff på security vaktene igjen. Jeg spurte om deres versjon og etter forklaring for måten de behandla svakere mennesker på. De forklarte "vi vet ikke noe om bakgrunnen, vi fikk bare tilkalling til situasjonen!" fortalte at kjæresten var blitt løslatt og bortvist. Vi ble gående opp og ned karl johan på jakt etter politi, klokka var blitt nærmere ni og det var minst 15 kulde grader ute. Når vi prøvde å ta kontakt med politiet så fikk vi beskjed om å reise til grønland politi situasjon, de kjefta på hun og lo av henne. Jeg ble spurt om hvem faen jeg var og at sånne som oss visste akkurat hva som måtte gjøres og at vi hadde lagt fint opp til dette selv ! Må også sies at jeg hverken er narkoman eller prostituert, jeg er ei helt "vanlig" jente med samboer, hus, bil og jobb, men jeg er selv oppvokst i fosterhjem og egentlig bare heldig som har klart meg, men orka ikke et forsøk på å nå gjennom denne politimannens fordommer. Jeg hadde så lyst til å ta denne jenta med meg hjem, stelle med henne og gi hun en ny sjanse, men hun kunne ikke reise uten kjæresten, han var uten penger og mat. Hun måtte ha en ny fix innen en time hvis ikke så dukka de værste abstinensene, hun forklarte at det var som influensa ganger ti. Samme kvelden var det trusler om bombe på bussterminalen i oslo, da kom jeg til å tenke på Arfan bhatti og hans trusler, mullah krekar og andre krek som denne kvelden satt under et tak med mat på bordet og trygghet i livet, betalt og ordna via den norskestat. Men der sto jeg med denne 24år gamle jenta som hadde foretatt seg noen dårlige valg i livet, utsatt for den værste sorten av omsorgsvikt og ble avvist og gjort narr av norsk politi som gir sin beskyttelse til de overnevnte terroristene. Ble nok noe rotete innlegg, men måtte få det ut. Endret 4. februar 2012 av Gullskje 11
Gjesten Skrevet 4. februar 2012 #2 Skrevet 4. februar 2012 Du er hvertfall et veldig godt menneske, såpass får jeg ut av historien din 6
Gullskje Skrevet 4. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 4. februar 2012 Takk, gjør mot andre som du skal gjøre mot deg. Greit å følge opp når en har mulighet
Gjest Nuppdupp Skrevet 4. februar 2012 #4 Skrevet 4. februar 2012 security vakter må aldri sammenlignes med politiet. det er de som ikke kommer inn på politihøyskolen. var det politiet eller security vakter som lo? uansett veldig dårlig gjort å sparke noen som ligger nede. godt du var der da
Zakuro Skrevet 4. februar 2012 #5 Skrevet 4. februar 2012 Hurra for det norske politi-_- Denne jenta skulle jo absolutt ha fått hjelp og støtte! Du snakker om at noen faller gjennom alle sikkerhetsnett. Du er nå i alle fall et godt menneske:) 3
Gullskje Skrevet 4. februar 2012 Forfatter #6 Skrevet 4. februar 2012 Tusen takk for fine ord! Neida, jeg kan forskjell på politi og securityvakter. Politiet lo av oss og vekterne slengte gutten i bakken.
Murder Skrevet 4. februar 2012 #7 Skrevet 4. februar 2012 Grusomt at man kan behandle andre slik. Med politiyrket følger et stort ansvar, og det er tydelig at mange ikke er skikket overhodet til denne type jobb. Jeg synes også du virker som et flott menneske 1
Gjest snoopy_93 Skrevet 4. februar 2012 #8 Skrevet 4. februar 2012 (endret) Velferdsstaten Norge, der voldtektsanmeldelser blir henlagt, (Uansett hvor mye bevis de har) der folk som truer Norge får penger av nav, mat og tak over hodet. Der NORSKE folk som har tatt feil valg i livet blir satt på gata uten penger, mat eller tak over hodet. Jeg trodde vi bodde i det beste landet i verden. Et rikt og fint land.. Dette er vel det de kaller eventyr? Er vel bare et glansbilde. Du er et veldig godt menneske! DET skal du ha! Ut i fra din "forklaring", historie eller hva jeg skal kalle det så virker det som om politiet tror at de kan hjelpe de personene de VIL hjelpe og ikke de som trenger det mest. Ut ifra hva jeg leser synes jeg de har vært veldig uprofesjonelle i sitt arbeid. Håper det går bra med denne damen! Endret 4. februar 2012 av snoopy_93
Sulosi Skrevet 4. februar 2012 #9 Skrevet 4. februar 2012 Så trist og samtidig så vakkert. Det koster så lite å strekke ut ei hand og betyr så uendelig mye for den du hjelper. Et Flott menneske er du 1
Harmonics Skrevet 4. februar 2012 #10 Skrevet 4. februar 2012 Den tlf var viktig for henne for det var den eneste måten hun kunne holde kontakt med sin 7 år gamle datter som bor i fosterhjem. Hun fortalte at hun hadde vært heroin misbruker nå i 4 år, hun hadde en mor som var psykisk ustabil og en var som nå hadde vært nykter i et år. Hun var selv barnevernsbarn oppvokst i en voldelig fosterfamilie, hun hadde ingen sted og bo, heller ingen som brydde seg. De hadde gitt henne opp allerede når hun var 16år. Hvorfor fikk hun barn. 2
Sulosi Skrevet 5. februar 2012 #11 Skrevet 5. februar 2012 Hvorfor fikk hun barn. Regner med hun hadde sex sånn som de fleste andre mennesker har fra tid til annen... Skjønner hva du sikter til men ser ikke helt hvorfor det skal diskuteres her. 5
Gjest Consensio Skrevet 5. februar 2012 #13 Skrevet 5. februar 2012 security vakter må aldri sammenlignes med politiet. det er de som ikke kommer inn på politihøyskolen. Det er faktisk ganske mange som vil jobbe som vakt/ordensvakt, og som ikke har lyst til å nli politi, så det der var en utrolig teit kommentar 3
Gullskje Skrevet 5. februar 2012 Forfatter #14 Skrevet 5. februar 2012 Hvorfor fikk hun barn. Det siste jeg tenkte på og ønska var å stille henne til veggs for sine handlinger, føler ikke så stor behov for å sparke dem som allerede ligger! 3
Andreas8 Skrevet 5. februar 2012 #15 Skrevet 5. februar 2012 Det siste jeg tenkte på og ønska var å stille henne til veggs for sine handlinger, føler ikke så stor behov for å sparke dem som allerede ligger! Det er en god egenskap å ha (å ikke ville gjøre det altså). Du er god du.
Gullskje Skrevet 5. februar 2012 Forfatter #16 Skrevet 5. februar 2012 Takk for fine ord alle sammen, føler det var min plikt som medmenneske og hjelpe noen som virkelig trengte det. Nå må vi få opp øya for de som lider her til lands også!
lillevill Skrevet 5. februar 2012 #17 Skrevet 5. februar 2012 Gullskje, ville hun ta avrusing da? OG hva om datteren ringer på et tidspunkt når moren er ruset? Tenk å vite at din egen mor kanskje ligger et sted i en park og har tatt overdose..Håper virkelig hun skjerper seg for ungen sin skyld. Så hva om abstinensene er ti ganger værre enn influensa? Hadde hun ikke taklet dette for sin datters skyld? Er det ikke vondere på lang sikt å ruse seg hver dag, og fortsette å leve sånn? Det viktigste for denne dama burde være det å være en god rollefigur for sin datter! Jeg forstår det bare ikke - Kan noen forklare det for meg? 2
Gullskje Skrevet 5. februar 2012 Forfatter #18 Skrevet 5. februar 2012 Gullskje, ville hun ta avrusing da? OG hva om datteren ringer på et tidspunkt når moren er ruset? Tenk å vite at din egen mor kanskje ligger et sted i en park og har tatt overdose..Håper virkelig hun skjerper seg for ungen sin skyld. Så hva om abstinensene er ti ganger værre enn influensa? Hadde hun ikke taklet dette for sin datters skyld? Er det ikke vondere på lang sikt å ruse seg hver dag, og fortsette å leve sånn? Det viktigste for denne dama burde være det å være en god rollefigur for sin datter! Jeg forstår det bare ikke - Kan noen forklare det for meg? Jeg var som sagt ikke opptatt av å stille henne til veggs for hun tar konskvens sv sine handlinger hver eneste dag. Hva det angår avhengighet og rus så er det ingen andre enn dem som har vært der som kan uttale seg om hvor vidt det er lett å slutte for sin egen del eller sine barn. Jeg tviler på at dette er noe hun velger fremfor et et sunt og godt liv sammen med sin datter! Hun fortalte selv at datteren bor i et fantastisk fosterhjem og da regner jeg med at fosterforeldrene til denne dattra har rutiner og prosedyrer rundt hva det angår kontakt med mor. Det er ingen som forventer at du ska forstå eller skjønne heller så det trenger ikke å streve etter svar og forståelse, hun var også på venteliste for å motta subidex. Men narkomane er ikke første prio i samfunnet og det er ikke så lett å ordne seg på egen hånd når alle ser ned på deg! 2
lillevill Skrevet 5. februar 2012 #19 Skrevet 5. februar 2012 Jeg var som sagt ikke opptatt av å stille henne til veggs for hun tar konskvens sv sine handlinger hver eneste dag. Hva det angår avhengighet og rus så er det ingen andre enn dem som har vært der som kan uttale seg om hvor vidt det er lett å slutte for sin egen del eller sine barn. Jeg tviler på at dette er noe hun velger fremfor et et sunt og godt liv sammen med sin datter! Hun fortalte selv at datteren bor i et fantastisk fosterhjem og da regner jeg med at fosterforeldrene til denne dattra har rutiner og prosedyrer rundt hva det angår kontakt med mor. Det er ingen som forventer at du ska forstå eller skjønne heller så det trenger ikke å streve etter svar og forståelse, hun var også på venteliste for å motta subidex. Men narkomane er ikke første prio i samfunnet og det er ikke så lett å ordne seg på egen hånd når alle ser ned på deg! "Ingen forventer av deg at du skal forstå og skjønne" Hvorfor i alle dager skriver du på denne måten? Jeg ØNSKER jo å forstå og å skjønne. Jeg håper at hun klarer å trappe ned på rusmisbruket og at hun blir rusfri en gang, for barnet sin skyld. For om kontakten fortsetter til barnet er voksen, og om mor ruser seg like mye da, så kan jeg ser for meg at det vil ha veldig negative virkninger på datteren. Tenk om datteren vil bli viklet inn i et dårlig miljø da?
Gullskje Skrevet 5. februar 2012 Forfatter #20 Skrevet 5. februar 2012 "Ingen forventer av deg at du skal forstå og skjønne" Hvorfor i alle dager skriver du på denne måten? Jeg ØNSKER jo å forstå og å skjønne. Jeg håper at hun klarer å trappe ned på rusmisbruket og at hun blir rusfri en gang, for barnet sin skyld. For om kontakten fortsetter til barnet er voksen, og om mor ruser seg like mye da, så kan jeg ser for meg at det vil ha veldig negative virkninger på datteren. Tenk om datteren vil bli viklet inn i et dårlig miljø da? For det er ikke bare bare for oss som står utenfor dette miljøet å forstå eller skjønne hvorfor de "velger" dette. Ja, det håper jeg også. Hun vet nok bedre enn noen andre hva det betyr og fører med seg å ha foreldre som er rusmisbrukere! Det jeg håper på er mer fokus og hjelp til disse menneskene så kanskje de kan se lys i enden av tunnelen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå