Gjest Adriane Skrevet 10. februar 2012 #41 Skrevet 10. februar 2012 (endret) Da er jeg tilbake igjen - og mye har skjedd siden sist! Har virkelig ikke vært god stemning i heimen, da hele min svigerfamilie har valgt å blande seg og det har blitt VELDIG ubehagelig. Det jeg sitter igjen med nå, er en følelse av å ikke bli respektert for å ha egne meninger og å ikke få bestemme i mitt eget bryllup. Og det er utrolig vanskelig når jeg står helt alene og får vite at min svigerfamilie synes at jeg er en egoist, og det jeg mener (altså - at barn ikke passer i bryllupsmiddag pga alkohol osv) er sjokkerende og forferdelig. Det merkelige er at ingen av søsknene til mannen min har hatt barna med i eget bryllup... Da sitter jeg igjen med bare 2 spørsmål: 1: "Ikke få bestemme i mitt eget bryllup" Ditt bryllup? Hvor ble det av din kommende ektemann oppi dette? 2: Når det har gått så langt som dette, syns du virkelig det er så viktig å stå på dette prinsippet, at det skal få lov til å ødelegge hele bryllupsforberedelsen for dere? Jeg vil avslutte med å si: jeg forstår at det føles sårt at mannen din og hele svigerfamilien er på andre siden i denne saken, og du står alene på din. Det er ingen god situasjon. Men kjære deg, det vil komme andre saker senere i deres samliv som vil være så mye mer viktig å kjempe for, enn akkurat dette som egentlig - i det store perspektivet - er en bagatell. Velg dine kamper med omhu, kjære TS - for dette blir ikke den siste kampen dere skal utkjempe gjennom et langt liv. Edit: jeg har forresten ett spørsmål til: disse barna, som skal være med hele dagen frem til middagen - hvor skal de være under middagen og festen? Og hvem skal ta seg av de? Endret 10. februar 2012 av Adriane 1
Kesam Skrevet 11. februar 2012 Forfatter #42 Skrevet 11. februar 2012 Ser at det er mye delte meninger her... Jeg er helt ening med dere om at barn skal få delta i bryllup - vi er så heldige å ha en fest dagen før der store og små er invitert, nettopp fordi alle skal få være med. Og alle er hjertlig velkommen i kirken og mottagelsen. I tillegg skal hele familien med store og små) samles på søndag igjen. Men mitt eneste ønske (kall det også gjerne kompromiss) er at middagen - altså noen timer av hele helgen - er uten barn. Pga bl.a. alkohol (jeg har ikke planer om noen fyllefest, men det er ikke til å stikke under en stol at mange er glad i å ta seg en fest spesielt i bryllup). Dette kan ikke jeg kontrollere. For det andre, synes jeg ikke det er greit å forskjellsbehandle da noen av de andre barne er kun et år yngre. Og for det tredje, har mannen min nå sagt at han er enig med meg, men at han synes det er vanskelig å gå i mot sin egen familie. Og selvfølgelig - det er vårt bryllup! ....men da burde vel vi også få bestemme? 2
Stinelin Skrevet 13. februar 2012 #43 Skrevet 13. februar 2012 Synes ikke det er greit å forskjellsbehandle barna, og ville gått for alle eller ingen. Selv velger kampene mine, og har endt opp med å ha en hel gjeng unger i bryllupet pga lang reisevei for familiene. Det var en stor kamel å svelge, men jeg vil heller at de tar med barna enn at alle blir hjemme om det er alternativet. Foreldre som tar med ungene sine i bryllup tar selv ansvaret for å holde styr på dem og det som evt. måtte bli av ubehagelige opplevelser. Jeg håper bare at foreldrene tar dette ansvaret.
Gjest Adriane Skrevet 14. februar 2012 #44 Skrevet 14. februar 2012 Ser at det er mye delte meninger her... Jeg er helt ening med dere om at barn skal få delta i bryllup - vi er så heldige å ha en fest dagen før der store og små er invitert, nettopp fordi alle skal få være med. Og alle er hjertlig velkommen i kirken og mottagelsen. I tillegg skal hele familien med store og små) samles på søndag igjen. Men mitt eneste ønske (kall det også gjerne kompromiss) er at middagen - altså noen timer av hele helgen - er uten barn. Pga bl.a. alkohol (jeg har ikke planer om noen fyllefest, men det er ikke til å stikke under en stol at mange er glad i å ta seg en fest spesielt i bryllup). Dette kan ikke jeg kontrollere. For det andre, synes jeg ikke det er greit å forskjellsbehandle da noen av de andre barne er kun et år yngre. Og for det tredje, har mannen min nå sagt at han er enig med meg, men at han synes det er vanskelig å gå i mot sin egen familie. Og selvfølgelig - det er vårt bryllup! ....men da burde vel vi også få bestemme? Godt å høre at dere to har blitt enige dere imellom, det er det viktigste Men jeg må innrømme at jeg fremdeles er nysgjerrig på det spørsmålet jeg stilte: "jeg har forresten ett spørsmål til: disse barna, som skal være med hele dagen frem til middagen - hvor skal de være under middagen og festen? Og hvem skal ta seg av de?"
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #45 Skrevet 14. februar 2012 Jeg har på en måte vært et sånt barn ... Foreldrene mine var bedt i bryllup på en annen kant av landet, og jeg og et søsken var med dem. Vi hadde på finklær og var i kirken, etterpå ble vi og noen andre barn (som vi ikke kjente fra før, men som var store og kule) kjørt til det huset hvor vi overnattet, hvor vi så vidt jeg husker fikk masse snacks og snop og hadde det helt strålende. Jeg var ti år, de andre noen år eldre. Det fungerte fint!
Jade Skrevet 15. februar 2012 #46 Skrevet 15. februar 2012 TS: Når du skriver middagen, mener du da også festen etterpå?
Kite Skrevet 15. februar 2012 #47 Skrevet 15. februar 2012 Hos oss får alle komme, barna også. Det er kjempegøy! :D Da er det lurt å ha et "lekerom" eller en lekeplass ute som de kan springe på etter de har spist og de voksne sitter å hører på taler. I rommet hvor middagen er skal det være stille, og det må foreldrene være nøye med å passe på. Ellers kan de springe og more seg ute hvis de vil det. De blir jo også trøtte og blir som regel hentet av barnevakt etc litt tidligere enn de andre gjestene, og går som oftest får "festen tar av". Slik har vi det
Kesam Skrevet 18. februar 2012 Forfatter #48 Skrevet 18. februar 2012 Adriane: Vi har egne barnevakter som lager pizzafest for barna i et hus 100m unna. Jade: Ja, jeg snakker om middagen og festen etterpå. Så dere som mener barna skal være med - synes dere at svigers skal få bestemme det? Mine foreldre vil ikke ha barn der, men ingen har spurt om deres meninger. Og jeg og mannen er jo egentlig enig. Problemet er bare at mannen ikke tør å si i mot sin egen familie. Og jeg setter meg selvfølgelig ikke helt på bakbena. Nå har det jo tydeligvis blitt bestemt (av svigers) at barna skal være med, og jeg orker ikke å lage mer styr ut av det... Men når det er sagt - synes jeg det er spesielt gjort av svigers å ta seg den friheten.
Kite Skrevet 18. februar 2012 #49 Skrevet 18. februar 2012 Adriane: Vi har egne barnevakter som lager pizzafest for barna i et hus 100m unna. Jade: Ja, jeg snakker om middagen og festen etterpå. Så dere som mener barna skal være med - synes dere at svigers skal få bestemme det? Mine foreldre vil ikke ha barn der, men ingen har spurt om deres meninger. Og jeg og mannen er jo egentlig enig. Problemet er bare at mannen ikke tør å si i mot sin egen familie. Og jeg setter meg selvfølgelig ikke helt på bakbena. Nå har det jo tydeligvis blitt bestemt (av svigers) at barna skal være med, og jeg orker ikke å lage mer styr ut av det... Men når det er sagt - synes jeg det er spesielt gjort av svigers å ta seg den friheten. Herregud, det er DERE som bestemmer. Til syvende og sist så er det deres bryllup. Si på en fin måte at "sånn er det, og sånn vil det bli." Jeg har på mange måter måtte være litt "streng" i talemåten når svigers har sagt noe som de ser på som en selvfølgelighet i bryllupet, men som jeg over hodet ikke er enig i. Bedre å utelukke noen tvil med en gang.
Gjest Eurodice Skrevet 18. februar 2012 #50 Skrevet 18. februar 2012 Adriane: Vi har egne barnevakter som lager pizzafest for barna i et hus 100m unna. Jade: Ja, jeg snakker om middagen og festen etterpå. Så dere som mener barna skal være med - synes dere at svigers skal få bestemme det? Mine foreldre vil ikke ha barn der, men ingen har spurt om deres meninger. Og jeg og mannen er jo egentlig enig. Problemet er bare at mannen ikke tør å si i mot sin egen familie. Og jeg setter meg selvfølgelig ikke helt på bakbena. Nå har det jo tydeligvis blitt bestemt (av svigers) at barna skal være med, og jeg orker ikke å lage mer styr ut av det... Men når det er sagt - synes jeg det er spesielt gjort av svigers å ta seg den friheten. Er det dine svigerforeldre som bekoster bryllupet? Da er det vel forståelig, fra deres synspunkt, at de vil ha noe å si. Jeg synes uansett at de skulle ta hensyn til at du og din kommende mann og dine foreldre ikke vil ha barn til stede under middagen og festen etterpå. Hvorfor tør ikke mannen å stå imot sine foreldre? Hva skjer om han sier klart ifra hvordan dere ønsker å ha det? Det skjer vel ikke annet enn at de nekter å komme, i såfall en barnslig reaksjon. Det vil slå tilbake på dem selv.
Kesam Skrevet 19. februar 2012 Forfatter #51 Skrevet 19. februar 2012 Vi deler kostnadene på tre; meg og mannen, svigers og foreldrene mine. Han sier han aldri har vært uenig med dem, og føler seg veldig mellom barken og veden. Men han er vandt til at moren hans bestemmer det meste fra før av. Tror han ikke skjønner hvorfor jeg synes det er et problem..
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #52 Skrevet 19. februar 2012 Når foreldrene betaler like mye for bryllupet som de som skal gifte seg, vil det være naturlig at de også har like mye å si over gjestelisten som brudeparet.
Gjest Eurodice Skrevet 19. februar 2012 #53 Skrevet 19. februar 2012 Når foreldrene betaler like mye for bryllupet som de som skal gifte seg, vil det være naturlig at de også har like mye å si over gjestelisten som brudeparet. De tre partene betaler hver en tredjedel. Brudeparet og brudens foreldre vil ikke at barna skal være med på middagen og festen. Hvorfor er det en selvfølge at brudgommens foreldre skal bestemme dette?
Evelin Skrevet 21. februar 2012 #54 Skrevet 21. februar 2012 Krise! Mannen min vil ha sin niese på 10 år (av 8 nevøer og nieser) i middagen, men jeg ønsker ikke det. Alle barna skal være med på fest dagen før, i tillegg til selve dagen frem til middagen. Vi blir ikke enige og nå er det kjempedårlig stemning i heimen... Jeg synes rett og slett ikke barn har noe i en bryllupsmiddag å gjøre (med alkohol, lange taler, sitte lenge ved bords osv), og barnet synes vel ikke selv det er så stas??? Hvordan skal vi komme oss ut av denne floka?? Barn synes generelt det er stas å bli invitert i bryllup. Og kanskje særlig jenter. Muligheten er absolutt tilstede for at niesen på 10, vil kose seg under middagen. Jenter snuser inn romantiske inntrykk fra de er ganske små. De liker gjerne å pynte seg og hvem synes ikke det er hyggelig å bli invitert i selskap? Sørg for å forberede et par ting hun kan holde på med under talene, noe som kan ligge som en overraskelse ved tallerkenen hennes eller på stolen. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #55 Skrevet 21. februar 2012 Har du ikke lest TS' første innlegg? De skal lage i stand til fest for barna dagen før, i tillegg til at de skal få være med på første del av bryllupsfeiringen. Nå vet vi ikke alderen på de andre niesene og nevøene, men hvis barna hadde vært noenlunde jevnaldrende, synes du da det er greit av mannen å bare ville ha med denne 10-åringen? Jeg leste ts sitt innlegg, og står fortsatt for mitt innlegg. Greit de skal alge is tand fest for barna dagen før, men det er ikke bryllupet. Jeg er fortsatt enig med hennes tilkommende, og ville droppet festen for barna og hatt barna med i bryllupet. Brudeparets barn, nevøer og nieser er de jeg mener er en del av familie og selvskrevne gjester i bryllup. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå