Gå til innhold

sjekk av vesker/ryggsekker/bil etter arbeidstid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettop blitt informert at vi fremover kan nå og da bli kontrollert ettter arbeidstid. Da ved å gå gjennom vesker, ryggsekker, jakkelommer og bil.

Er dette virkelig lov? Har ikke stjelt fra arbeidsplassen min, så jeg syns det er en litt invaderende måte å ha ''prevantine tiltak''.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg gikk på skolen, vgs, så slet vi med at det var en del tyverier. Lærerene innførte at ved skoleslutt, etter skoletid, så skulle vi regne med at bil, vesker, og alt, slik som hos dere, ble sjekket for tyvgods. Det gikk bare 1 dag før foreldrene ringte politi og det som skulle til og det ble ikke mer av det opplegget. Det var nemlig ikke lov.

Skrevet

Er bare politiet som har autoritet til å foreta slike ransakelser. Men vet ikke om arbeidsgiver har lov dersom du som arbeidstaker skriver under på en avtale om at dette er greit. Ville forhørt meg på politistasjonen hvis jeg var deg.

• Liker 2
Skrevet

Vi har dette på jobben. De har IKKE lov til å sjekke vesker, bil eller noe annet uten at vi frivillig viser det frem. Eventuelle handleposer (fra butikken jeg jobber) må vi vise frem mot kvittering. Om det ikke er politiet selv, så har de ikke lov til å innvadere privatlivet ditt på den måten. Stå på krava!

• Liker 1
Skrevet

Jeg forslår at dette er noe som tas opp med fagforeningen allerede mandag morgen, for det er høyst tvilsomt at dette er lovlig med mindre det er av sikkerhetsmessige årsaker. Ransakelser er det bare politiet som har lov til å gjennomføre.

(Metalldetekdorer og gjennomlysning av vesker, sekker og bager er nok derimot tillatt dersom det er grunn for det. Igjen dersom de er behov for det av sikkerhetsmessige årsaker.)

• Liker 1
Skrevet

Har ikke skrevet under på noe om at jeg tillater slikt, så skal ta det opp på Mandag.

Takk for svar alle sammen =)

Skrevet

Det er helt riktig som de skriver her, de andre. Det er KUN politiet som har lov til å ransake din person. Det er heller ikke lov å nekte deg å forlate arbeidsplassen, om du så bærer på 20 bæreposer med tydelig tyvegods. Men i så tilfelle kan jeg tenke meg det er lov å utføre en sivil arrestasjon. Men da har man altså noe annet å gå etter enn bare "jeg vil være på den sikre siden".

Skrevet

Vel, vi har visst all rett til å si nei, men vi blir automatisk mistenkt for stjeling om vi gjør det.

Jeg kommer nok til å si nei uansett av rent prinsipp.

• Liker 1
Skrevet

Vel, vi har visst all rett til å si nei, men vi blir automatisk mistenkt for stjeling om vi gjør det.

Jeg kommer nok til å si nei uansett av rent prinsipp.

Få en ordentlig uttalelse på dette fra fagforeningen din skriftlig, og ja, stå på krava! Vi trenger slike arbeidstakere som tør å stå opp mot uakseptable krav fra arbeidsgiver.

Skrevet

som sagt her, så er det kun politiet som har lov til å ransake (og ordensvakter ved utested, de har lov til å ransake med tillatelse fra personen, og nekter personen, kan ordensvakten nekte h*n inn). en arbeidsgiver har ikke lov til å invadere privatlivet deres på denne måten.

stå på ditt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...