AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #1 Skrevet 4. februar 2012 Vi har to barn...mannen jobber fullt og jeg 80%,og hverdagene fyker avgårde. Og når helga kommer er jeg dønn sliten...sovner gjerne før 23 både fredag og lørdag. Mann og barn vil opp og ut tidlig,på ski,handling.....og jeg er bare såååå sliten og vil ta det mer med ro,kose meg med avisa og kaffi,slappe av...og ikke minst må jo huset også tas.....vet ikke helt hva jeg vil med dette....lurer bare på om det er mange som føler det slik? JEg føler livet er en karusell,og av og til må jeg hoppe av for å ikke bli svimmel:-))
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #2 Skrevet 4. februar 2012 Det er helt vanlig. Men hvorfor bruker du ikke av de 20% du har fri til å få tatt huset? Jeg vill for øvrig med god samvittighet sendt avgårde mann og barn på helgehandelen mens jeg slappet av litt selv.
lilljan Skrevet 4. februar 2012 #3 Skrevet 4. februar 2012 Slik har jeg det også. Jeg varierer litt med å bruke fridagen på barn eller hus. Total avslapning og innhenting er det lite av. Vi prøver å ta hensyn til hverandre. Det virker litt å dele barna seg i mellom. På fredagsettermiddag tar ofte mannen med seg barna ut å handler og jeg ligger strak å ser på tv eller leser. På lørdagsformiddag bytter vi på oppgaven. Resten av helgen er vi sammen. Men vi er noen treiginger som ofte finner sengen før 22.00 i helger
Sophie-Ann Skrevet 4. februar 2012 #4 Skrevet 4. februar 2012 Bruk helgen til å slappe av, mens mannen er ute med barna. Huset trenger ikke å bli vasket hver uke, det holder å rydde og støvsuge. Jeg vasker litt og litt, slik at det ikke blir for mye for hver gang. Senk kravene til deg selv og nyt egentiden!!!
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #5 Skrevet 4. februar 2012 Takk for svar. JOda,bruker også fridagen til husarbeid...men når helga kommer er her "bomba" igjen....barna er jo flinke å hjelpe til når jeg spør,og mannen gjør også husarbeid. Kanskje jeg skal slappa mer av og ikke få dårlig samvittighet fordi mann og barn er på ski....jeg er jo med av og til,men orker ikke stresse avgårde så tidlig. Jeg sover fra klokka 23 til 9 og er fortsatt ikke uthvilt...det er jo litt rart. JEg jobber i omsorgsyrket,og det er ofte underbemanning...kan jo selvfølgelig være noe av årsaken.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #6 Skrevet 4. februar 2012 Delegér mer husarbeid til mannen, slapp mer av og ta deg en god kaffekopp mens han er ute på skitur med barna. Det viktigste er helsa! Hvordan skal du få gjort alt hvis du er fullstendig utslitt? Da er det bedre å gjøre mindre og være mindre sliten
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #7 Skrevet 4. februar 2012 Sørg for litt mer søvn i hverdagen så får du nok mer ut av helga.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #8 Skrevet 4. februar 2012 JOda,sitter med kaffikoppen nå.....og slapper av:-) Søvn får jeg nok av i hverdagen,sover i 9 timer hver natt. Men skulle gjerne vært en mer engasjert mamma...full av liv og overskudd til barna. JEg er ingen perfeksjonist når det gjelder hus heller...men det er akkurat som jeg ikke kommer rundt med alt; jobb,hus,barn,lekser,aktiviteter,mann,være sosial,besøke foreldre og svigerforeldre osv.....føler nesten livet går ifrå meg på en måte,og at det ikke er slik jeg vil ha det. Vet ikke helt hva jeg kan gjøre for å bedre på situajonen....ville bare dele det med noen:-)
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #9 Skrevet 4. februar 2012 Kanskje du står i faresonen for å bli utbrent? Ta vare på deg selv i hvert fall...
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #10 Skrevet 4. februar 2012 Da sover du nok i hverdagen. Hva med å akseptere at du ikke hopper og spretter rundt kl. 9 i helgene? Jeg har alltid vært en aktiv mamma, men ingen for meg til å hoppe og sprette så tidlig på fridager. Da nyter jeg lange morgener og det å kunne få ta det rolig. SÅ kan jeg være aktiv. Dette har kun med mitt behov å gjøre. Eneste grunnen til at jeg er tidlig påan i helger har kun med ungers aktivitet å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #11 Skrevet 4. februar 2012 Ja,jeg må passe meg for ikke å bli utbrent....er redd for det. SKal prøve å tenke mer på meg selv..jeg har opplevd et dødsfall i nær familie og en med alvorlig sykdom,dette stjeler også krefter. Har også tenkt på å skifte jobb,men orker ikke tanken på å begynne med søknader og intervju o.l. når jeg er så sliten. Får ta tida til hjelp,og roe ned.....skulle ønske jeg kunne jobba 50 % det hadde passet meg ypperlig....skal faktisk vurdere det...man får jo ikke tida med barn tilbake....takk for svar alle sammen:-)
Amanlis Skrevet 4. februar 2012 #12 Skrevet 4. februar 2012 Ja,jeg må passe meg for ikke å bli utbrent....er redd for det. SKal prøve å tenke mer på meg selv..jeg har opplevd et dødsfall i nær familie og en med alvorlig sykdom,dette stjeler også krefter. Har også tenkt på å skifte jobb,men orker ikke tanken på å begynne med søknader og intervju o.l. når jeg er så sliten. Får ta tida til hjelp,og roe ned.....skulle ønske jeg kunne jobba 50 % det hadde passet meg ypperlig....skal faktisk vurdere det...man får jo ikke tida med barn tilbake....takk for svar alle sammen:-) Kanskje du burde ta en tur til legen for å sjekke stoffskifte, jernlager osv. Dersom det er i orden ville jeg faktisk vurdert å be om en sykemelding. Om du kjenner du er i ferd med å bli utbrent, så husk at det tar lang tid å komme seg ovenpå igjen.
Redbull Skrevet 4. februar 2012 #13 Skrevet 4. februar 2012 Kanskje helt på jordet, men du sover ikke for mye da? Jeg blir sånn om jeg sover for mye nemlig, derfor jeg spør Håper det ordner seg for deg, høres ikke ut så du har det noe bra nå! Ps: De få helgemorningene jeg får nyte med familien er hellige!! Da er det kaffikopp og kos i mange timer som gjelder, så at du ikke vil ut på ski med en gang har jeg full forståelse for 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #14 Skrevet 4. februar 2012 Ja, enig med Redbull, det høres ut som om du sover for mye. Kutt ned til 8 timer hver natt, og legg eg og stå opp på samme tidspunkt uke som helg.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2012 #15 Skrevet 4. februar 2012 Trener du? Du tenker kanskje at trening er det siste du har tid og overskudd til, men 1-2 faste treningsøkter i uka kan fakatisk bidra til større overskudd! Man kan se på det som "egenpleie" - man får tid borte fra kjåk og mas, man sover bedre på natta, man får kobla ut andre tanker (hus og hjem, vasking, jobb, unger og familie osv)og man får kanskje bedre samvttighet for seg selv og sin kropp. Bare positive ting!
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #16 Skrevet 4. februar 2012 TS her:-) Takker for alle svar. Ja,jeg trener endel. Ikke på treningssenter,men jeg trener 4-5 dager i uka; svømming,ski,går tur/skogen....jeg er nok 15 kg overvektig likevel,dessverre. Kanskje jeg burde kutte heeeelt på sukker? Har hørt at man blir trøtt av det...Men jeg holder meg til snop kun i helgene,spiser sunt ellers.
Gjest imli Skrevet 4. februar 2012 #17 Skrevet 4. februar 2012 Senk krava til husarbeid, i alle fall! No veit eg ikkje kor nøye du er der. Men eg har inntrykk av at "alle andre" er ein god del meir nøye enn eg... Men som åleinemor og heltidsstudent må eg rett og slett prioritere litt, og då prioriterar eg ungane og studiene, og gjer berre det aller mest naudsynte av husarbeid. Vaskar tøy, køyrer oppvaskmaskin, vaskar badet og støvsugar. Vaske gjer eg til jul. Gjer husarbeid i dei 20%-timane du ikkje jobbar, så har du meir "fri" i helgene. Legg deg tidleg og stå opp tidleg, framfor motsatt, eg får i alle fall mykje meir "utav" 8 timars søvn viss dei er frå 23-7 enn 01 til 9, for og seie det slik.
Gjest Jytte Skrevet 4. februar 2012 #18 Skrevet 4. februar 2012 Du er ikke alene, synes de fleste sier at de er så trøtte fredag kveld at de sovner på sofaen mens de ser TV. Jeg kan ikke huske noengang å ha fått med meg hele TV-kvelden uten å sovne .. og jeg har ikke barn boende hjemme lenger engang. Hos meg kan det ikke være mangel på trening - heller motsatt, sykler til jobb hver dag i tillegg til daglige spaserturer ... Kanskje jeg får for mye frisk luft??
L@dy Skrevet 4. februar 2012 #19 Skrevet 4. februar 2012 Må innrømme at når helgen kommer så er det super deilig å kunne slappe av med kaffekoppen i et par timer uten at en må stresse hit og dit. Hender jeg går på trening om lørdagsmorgen og tar med barna, men da er det fordi jeg vil og ikke fordi jeg føler jeg må.
~white lady~ Skrevet 4. februar 2012 #20 Skrevet 4. februar 2012 JOda,sitter med kaffikoppen nå.....og slapper av:-) Søvn får jeg nok av i hverdagen,sover i 9 timer hver natt. Men skulle gjerne vært en mer engasjert mamma...full av liv og overskudd til barna. JEg er ingen perfeksjonist når det gjelder hus heller...men det er akkurat som jeg ikke kommer rundt med alt; jobb,hus,barn,lekser,aktiviteter,mann,være sosial,besøke foreldre og svigerforeldre osv.....føler nesten livet går ifrå meg på en måte,og at det ikke er slik jeg vil ha det. Vet ikke helt hva jeg kan gjøre for å bedre på situajonen....ville bare dele det med noen:-) Velkommen i klubben? Tenker nok det er sånn for de fleste. Slitne her også, men biter tennene sammen når det trengs. Sørger likevel for å få sovet ut en gang i blant, så man ikke står i fare for å bli utbrent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå