AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #1 Skrevet 4. februar 2012 Hei! Jeg lurer på hvordan jeg kan lære meg å slippe meg mer løs blant folk jeg ikke kjenner så godt? Blant venner er jeg veldig sosial og morsom, men vil at dette skal skinne mer gjennom ellers (ikke at jeg fremstår som kjedelig blant andre, men vil at andre skal kjenne den jeg egentlig er). Jeg er jo sjenert, så det er jo det som er problemet. Har ikke problem med å ta kontakt med folk og forsøker hele tiden å utfordre min egen komfortsone, men tar gjerne i mot flere tips til hvordan jeg kan bli mer åpen tidligere i bli-kjent-fasen.
Gjest Cuntzilla Skrevet 4. februar 2012 #2 Skrevet 4. februar 2012 Tror cluet ligger i at man må legge fra seg det med at man føler seg veldig frem og ser folk an i starten, og heller bare nærmest kompromissløst være seg selv hele tiden. Ikke tenk så mye over hva du må si og gjøre for å bli likt av andre, vit at det holder å være deg selv for å tiltrekke deg mennesker og høste respekt. Med mindre du er en horribel person, men la oss anta du ikke er det. Min erfaring er at folk responderer bra til de som byr veldig på seg selv og fremviser stor ærlighet, åpenhet og selvironi fra første stund. Er man "falsk", som i at man bare utveksler tomme fraser og snakker om været eller har et ganske tydelig skall utenpå, så blir man liksom aldri godt kjent eller trygge på hverandre. Og da tar det vanvittig lang tid før man blir varm i trøya og kan slippe seg løs. Men slår man filtrene sine bittelitt mer av og er hakket mer ærlig så kommer folk innpå deg og du kommer innpå dem på rekordtid. Det skal ikke så veldig mye til, det er bare å si litt mer hva man tenker i stedet for å tenke så mye på hva man skal si. Ikke stress så mye med at du "må" være sosial og morsom, er du deg selv så skinner dette gjennom.
Gjest -J- Skrevet 4. februar 2012 #3 Skrevet 4. februar 2012 Du har rett i at nøkkelen ligger i å utvide komfortsonen litt hver dag og gjør særlig de tingene som er litt ubehagelige. Utover det så har det med tankesett og mentale sperringer å gjøre og det at du kanskje følger gamle mønstre, i.e., "Dette er en ny ukjent person, da oppfører jeg meg slik først, så slik og så slik, etc." Hvordan skulle du ønske du heller var i forhold til hvordan du er nå? Se det for deg. Visualiser det. Og gjør det. Kanskje du kjenner noen i det virkelige liv som er slik du har lyst å være. Observer og plukk opp noen triks av de.
BaltA Skrevet 4. februar 2012 #4 Skrevet 4. februar 2012 Hei. Jeg hadde det problemet før. Var veldig innestengt og rett og slett redd for å snakke med folk. Men hva fikk meg til å skifte på det da? Det ligger kun i hode. Hva man tør å gjøre / å si/ reagere på x og y. For meg fungerer det best å tenke på den personen som er foran meg som en person. Ikke som den deilige / stygge jenta eller gutten, for begge er like individer, eneste forskjellen er jo utseende. La oss ta et typisk eksempel da. Mange er redde for å snakke med de som sitter på kassen i en butikk. Det må man bare tvinge seg til. Hvis man har kjøpt mye dritt, søtsaker altså... Så kan man tulle med seg selv om det, eller å ironisk sett snakke om hvor sund jeg egentlig er, når de ser at jeg er usund. Jeg måtte bryte min komfort sone som bare det med å bare gjøre det. Men nå: kan jeg snakke med. Random folk på byen/ skolen osv; uansett setting eller tid. Det er bare å gjøre det. Ikke tenke " Eh de kommer sikkert ikke til å like meg " eller lignende. For hvis man tenker slik: så blir man redd når man skal snakke med de personene og snakker mye shit. Alt handler om å bryte sin komfort sone, og få lengre soner. Men vær sikker på at du klarer å se når det faktisk går til helvete. Og hvis noen ikke ønsker å ha kontakt med deg. Hvis du tvinger kontakt, eller drar samtalene for langt med dem du møter for første gang, kan det også ødelegge alt. Jeg har gjort det 2-3 ganger, ikke tatt hintet eller tvingt noen å snakke med meg, og det endte... Kleint.. Så hvis noen ikke ønsker kontakt med deg, leave it. Selv om man ser bra ut og bla bla, så er det folk som ikke vil det. Sier det siste her pga jeg har brent meg på det: så du ikke gjør det! Håper du fikk noe ut av min post! Lykke til! Håper du klarer å bryte dine grenser og få mer kontakt med folk! Mvh BaltA!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå