AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #1 Skrevet 4. februar 2012 Jeg har begynt å jogge og har nå snart holdt på med det en måned. Målet mitt er vektnedgang. Må si at jeg først og fremst i løpet av den måneden har opplevd enorm progresjon, jeg jogger på tredemølle ca tre ganger i uka, og har på den ene måneden doblet tiden og distansen jeg klarer å løpe. Det jeg stusser litt på er at jeg merker ganske tydelig på kroppen at den er mindre/finere/annerledes, spesielt magen er mindre - jeg ser det, og merker det i tillegg litt på noen klær som før var veldig trange. Men når jeg kan se/merke forandring så syns jeg det er litt rart at vekta bare viser minus ca 1 kg? (Ja, jeg er overvektig, 160 og 72 kg) Og forøvrig; er jogging bra med tanke på å gå ned i vekt? Selv om jeg ikke akkurat løper en mil hver gang (enda:P), så er jeg der jevnlig og øker gradvis og jeg tar meg så og si helt ut hver gang Løper ca 30 min hver gang nå.
Tullepia Skrevet 4. februar 2012 #2 Skrevet 4. februar 2012 Jeg har begynt å jogge og har nå snart holdt på med det en måned. Målet mitt er vektnedgang. Må si at jeg først og fremst i løpet av den måneden har opplevd enorm progresjon, jeg jogger på tredemølle ca tre ganger i uka, og har på den ene måneden doblet tiden og distansen jeg klarer å løpe. Det jeg stusser litt på er at jeg merker ganske tydelig på kroppen at den er mindre/finere/annerledes, spesielt magen er mindre - jeg ser det, og merker det i tillegg litt på noen klær som før var veldig trange. Men når jeg kan se/merke forandring så syns jeg det er litt rart at vekta bare viser minus ca 1 kg? (Ja, jeg er overvektig, 160 og 72 kg) Og forøvrig; er jogging bra med tanke på å gå ned i vekt? Selv om jeg ikke akkurat løper en mil hver gang (enda:P), så er jeg der jevnlig og øker gradvis og jeg tar meg så og si helt ut hver gang Løper ca 30 min hver gang nå. Så fint du merker så god fremgang og at kroppen blir sterkere! Veldig bra jobbet! Jogging er en av de mest effektive måtene å komme i form på og forbrenne fett. Men husk at å bli kvitt fett ikke er det samme som at vektnåla går nedover. For samtidig som fettet forbrenner vil du bygge muskler, og i lengden vil nok også skjelettet styrkes (noe som er SVÆRT bra for kvinner mtp forebygging av benskjørhet). Fortsett det gode arbeidet og fryd deg over endringene du merker og ser på kroppen, og la vektnåla være i fred. Det du kan prøve på, er å kutte ut alt av godsaker (brus, øl, godteri, pottis) og reservere dette til lørdagen.
Strikkemamma Skrevet 4. februar 2012 #3 Skrevet 4. februar 2012 Ble skikkelig motivert av denne tråden!! :-) 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #4 Skrevet 4. februar 2012 Så fint du merker så god fremgang og at kroppen blir sterkere! Veldig bra jobbet! Jogging er en av de mest effektive måtene å komme i form på og forbrenne fett. Men husk at å bli kvitt fett ikke er det samme som at vektnåla går nedover. For samtidig som fettet forbrenner vil du bygge muskler, og i lengden vil nok også skjelettet styrkes (noe som er SVÆRT bra for kvinner mtp forebygging av benskjørhet). Fortsett det gode arbeidet og fryd deg over endringene du merker og ser på kroppen, og la vektnåla være i fred. Det du kan prøve på, er å kutte ut alt av godsaker (brus, øl, godteri, pottis) og reservere dette til lørdagen. Ja, veit det med at man kan miste fett uten å nødvendigvis rase ned i vekt, men jeg er litt skeptisk til hvor mye muskler jeg bygger av å jogge. Iallefall foreløpig
Dragonfly84 Skrevet 4. februar 2012 #5 Skrevet 4. februar 2012 Å jogge er kjempebra for å gå ned i vekt
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #6 Skrevet 4. februar 2012 Ble skikkelig motivert av denne tråden!! :-) Så bra! Jeg har iallefall virkelig funnet en motiverende treningsform i dette. Det er jo så gøy når man kan se så synlig framgang - at man blir bedre til det da. Så får tiden vise om kroppen blir så finere og mindre.
OPIgirl Skrevet 4. februar 2012 #7 Skrevet 4. februar 2012 Ja, veit det med at man kan miste fett uten å nødvendigvis rase ned i vekt, men jeg er litt skeptisk til hvor mye muskler jeg bygger av å jogge. Iallefall foreløpig Du bygger ikke så mye muskler av å jogge. Den beste treningsformen for å gå ned i vekt. 1
Gjest badeand1 Skrevet 4. februar 2012 #8 Skrevet 4. februar 2012 Flink jente!! =D Når du begynte, hvor fort løp du og hvor lenge? Er nybegynner på jogging selv, så trenger litt tips. ^^
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #9 Skrevet 4. februar 2012 Så flink du er! Jeg lurer også på hvor ofte og hvor langt du jogger, hilsen en jogge-nybegynner
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #10 Skrevet 4. februar 2012 Løper jo ikke så lenge og langt enda. Begynte ordentlig for litt under en måned siden. Før det hadde jeg bare løpt veldig korte strekninger av gåturer. Første ordentlige økta jeg hadde så klarte jeg å kjempe meg til 2 x 8 minutter, og da var jeg helt helt ferdig. Nå, 12 økter senere klarer jeg 28 minutter i et strekk (og er ikke like utslitt som jeg var første gangen etter mye kortere en gang). Distansen er da ca 3,5 km. det er fremgangen jeg er mest fornøyd med, man kan jo ikke starte på toppen heller, når man er i dårlig form.
Gjest badeand1 Skrevet 4. februar 2012 #11 Skrevet 4. februar 2012 Løper jo ikke så lenge og langt enda. Begynte ordentlig for litt under en måned siden. Før det hadde jeg bare løpt veldig korte strekninger av gåturer. Første ordentlige økta jeg hadde så klarte jeg å kjempe meg til 2 x 8 minutter, og da var jeg helt helt ferdig. Nå, 12 økter senere klarer jeg 28 minutter i et strekk (og er ikke like utslitt som jeg var første gangen etter mye kortere en gang). Distansen er da ca 3,5 km. det er fremgangen jeg er mest fornøyd med, man kan jo ikke starte på toppen heller, når man er i dårlig form. Hvor høy fart hadde du på 8 minutter og 28 minutter?
Gjest *Maja* Skrevet 5. februar 2012 #12 Skrevet 5. februar 2012 Jogging er supert for å redusere fettprosent. Det er jeg et levende bevis på. Noe muskler får du ved jogging, men ikke på samme måte som ved styrke.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #13 Skrevet 5. februar 2012 Jogging er supert for å redusere fettprosent. Det er jeg et levende bevis på. Noe muskler får du ved jogging, men ikke på samme måte som ved styrke. Jeg vet, derfor syns jeg det er litt rart at vekta foreløpig bare viser minus 1 kg, mens jeg merker på kroppen (ifht til klær og sånn) at den er litt annerledes. 1 kg er jo ingenting som vil synes noe særlig. Kan kroppen allerede ha begynt å "forme" seg litt?
lilletuss87 Skrevet 5. februar 2012 #14 Skrevet 5. februar 2012 så flink du er!! virkelig motiverende!
Athene Skrevet 5. februar 2012 #15 Skrevet 5. februar 2012 Det høres ut som om du har begynt å trene på helt riktig måte. Du har funnet en treningsmåte som passer deg, du har begynt forsiktig og jobbet deg sakte opp, fortsett sånn! Selv veldikeholder jeg den kroppen jeg vil ha ved å løpe, men nå har jeg aldri hatt behov for å gå ned i vekt. Treningen du nå holder på med, kombinert med litt innstramming på kostholdet, vil føre til at du går sakte med sikkert ned til idealvekten. Det viktigste er at du fortsetter med aktivitet, og ikke presser deg til andre treningsformer, og tyngre økter en du er komfortabel med, slik at du gir opp igjen. Men noen få tips for å se endra bedre og raskere resultater: - Styrketrening 1-2 ganger i uka. Tunge løft, 3*10-12 rep, på de store muskelgruppene, gir gode resultater. - Varier løpingen. Kjør intervalløkt en gang i uka, og langkjøring med lavere tempo en gang i uka. - Kom deg ut i naturen og løp, og varier helningen på mølla, variasjon er bedre både med tanke på belastningsskader og bedre effekt. Etter å ha løpt i mange år kan jeg holde et ganske høyt tempo (12-13 km/t på mølla en time i strekk), det gir stor belastning på knær og benhinne, jeg løper derfor alltid med minst 3% helning.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #16 Skrevet 5. februar 2012 Det høres ut som om du har begynt å trene på helt riktig måte. Du har funnet en treningsmåte som passer deg, du har begynt forsiktig og jobbet deg sakte opp, fortsett sånn! Selv veldikeholder jeg den kroppen jeg vil ha ved å løpe, men nå har jeg aldri hatt behov for å gå ned i vekt. Treningen du nå holder på med, kombinert med litt innstramming på kostholdet, vil føre til at du går sakte med sikkert ned til idealvekten. Det viktigste er at du fortsetter med aktivitet, og ikke presser deg til andre treningsformer, og tyngre økter en du er komfortabel med, slik at du gir opp igjen. Men noen få tips for å se endra bedre og raskere resultater: - Styrketrening 1-2 ganger i uka. Tunge løft, 3*10-12 rep, på de store muskelgruppene, gir gode resultater. - Varier løpingen. Kjør intervalløkt en gang i uka, og langkjøring med lavere tempo en gang i uka. - Kom deg ut i naturen og løp, og varier helningen på mølla, variasjon er bedre både med tanke på belastningsskader og bedre effekt. Etter å ha løpt i mange år kan jeg holde et ganske høyt tempo (12-13 km/t på mølla en time i strekk), det gir stor belastning på knær og benhinne, jeg løper derfor alltid med minst 3% helning. Fine tips:) MEn har du noen konkrete forslag til øvelser? Jeg kommer ikke til å gå inn på frivektområdet på treningssenteret, så helst noen som kan gjøres med sånne andre styrkeapparater, eller hjemme/uten apparater?
Gjest *Maja* Skrevet 5. februar 2012 #17 Skrevet 5. februar 2012 Jeg vet, derfor syns jeg det er litt rart at vekta foreløpig bare viser minus 1 kg, mens jeg merker på kroppen (ifht til klær og sånn) at den er litt annerledes. 1 kg er jo ingenting som vil synes noe særlig. Kan kroppen allerede ha begynt å "forme" seg litt? Du er ikke Så stor så når du trener og spiser rett så vil vektnedgangen gå sakte. Det er bare bra for da er det mer sannsynlig at du holder den nye vekta. Husk at når du jogger så bygges noe muskler sammen med at du brenner fettet, defor vil du også få en flott balanse mellom fett og muskler Jeg merket at kroppen endret form etter en mnd. selv da jeg startet, og jeg gikk heller ikke mye ned i vekt, men en del i fettprosent. Men kostholdet er jo også viktig. Det er lett for at spiser litt mer enn en trenger når en starter å trene for apetitten øker. Det farlige da er at når en skal ned i vekt så skal en ligge i 500 kalorier underskudd og da kan vinningen gå opp i spinningen når en spiser mer selv om det er sunne matvarer. Det vil ta litt tid for kroppen å venne seg til et lavere kaloriinnskudd fordi den "husker" hvor mye kalorier den har fått tidligere(om du skjønner). Når du har ligget på det nye kaloriunderskuddet en stund så vil kroppen bli vant med det og du vil ikke lenger føle at du går på underskudd. Når du så har oppnådd resulatetet du ønsker så vil det ta ca. 3 mnd for den nye kroppsvekten å stabilsere seg.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #18 Skrevet 5. februar 2012 Hva du SER er viktigere enn hva du VEIER!
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #19 Skrevet 5. februar 2012 Ja, men syns det er rart at kroppen kan forandre seg uten at vekta går nedover - iallefall når det ikke er snakk om noe styrketrening som bygger muskler. Uansett, hvordan kan man finne ut om fettprosenten har gått ned?
Gjest *Maja* Skrevet 5. februar 2012 #20 Skrevet 5. februar 2012 (endret) Ja, men syns det er rart at kroppen kan forandre seg uten at vekta går nedover - iallefall når det ikke er snakk om noe styrketrening som bygger muskler. Uansett, hvordan kan man finne ut om fettprosenten har gått ned? Du bygger muskler av å jogge også. Ved stryketrening kan en bygge enda mer, men du får også muskler av å jogge. Nøyaktig fettprosent kan de fleste treningssentere hjelpe med. Men om du tar mål hver måned vil det lett vise om du blir slankere. Denne Fettprosentkalulatoren virker ganske grei som en pekepinn. Endret 6. februar 2012 av *Maja*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå