AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #1 Skrevet 4. februar 2012 Det er mulig jeg må ta to valper, de er da (når de eventuelt kommer) 4-5 dager gamle. Jeg har aldri tatt hånd om så små dyr før, og jeg føler meg utrolig usikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Dyrelegen har melkeerstattning, pipetter og en del annet utstyr man trenger. Jeg har lest at de trenger mat hver 3 time, mye varme og ellers er jeg litt usikker, det er litt vanskelig å finne noe på nett og synes jeg. Vi har og en tispe som har hatt innbilte svangerskap, håper jo på at hun vil ta seg av dem og kanskje i beste fall utvikle melk, men det er vel langt fra sikkert. Er det noe spesielt jeg bør tenke på når jeg introduserer valpene for henne? Noe jeg kan gjøre for å bedre utsiktene for at hun skal ta seg av dem? Håper virkelig at noen her har råd til meg. På forhånd masse takk for svar!!
Alvina Skrevet 4. februar 2012 #2 Skrevet 4. februar 2012 Vet ikke alt om dette jeg heller, men en annen tispe vil aldri kunne fungere som mor. Det vil si at f.eks. din tispe vil fungere mest som en tante, og ikke vil ha oppdragerrollen som en som er mor til valpene. Men det er forskjell på indvidider, så det kan gå bra. I alle fall om du finner gode eiere til valpene, gjerne med andre voskne hunder som også kan bidra til oppdragelsen.
Tabris Skrevet 4. februar 2012 #3 Skrevet 4. februar 2012 Forhør deg litt rundt i nærområdet, kanskje med nærmest Dyrebeskyttelse-kontor, om noen kjenner noen som har nyfødte valper. Da kan kanskje disse to introduseres der, og oppdras av en annen tispemor. Så kan du avtale med eieren av tispemoren at du overtar de to valpene når de er leveringsklare.
Trillrund Skrevet 4. februar 2012 #4 Skrevet 4. februar 2012 Vet ikke alt om dette jeg heller, men en annen tispe vil aldri kunne fungere som mor. Det vil si at f.eks. din tispe vil fungere mest som en tante, og ikke vil ha oppdragerrollen som en som er mor til valpene. Men det er forskjell på indvidider, så det kan gå bra. I alle fall om du finner gode eiere til valpene, gjerne med andre voskne hunder som også kan bidra til oppdragelsen. En annen tispe kan godt adoptere valper og bli "mor"! Jeg har selv hatt valper som er blitt lagt til andre tisper, og da blir de oppdratt akkurat som tispenes biologiske valper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå