Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I følge islam så ga Allah koranen til Muhammed fordi de kristne hadde forfalsket og forandret på bibelen, som i sin tid var de skrifter Allah hadde gitt til mennesket.

Her oppstår det et filosofisk problem, hvis mennesket forandret på bibelen mot Allahs vilje så har mennesket mer makt enn Allah. Hvis bibelen ble forandret fordi Allah ville det skulle skje så kan Allah også forandre på koranen eller en hvilken som helst annen skrift, slik Allah selv plutselig får for seg å ville eller ønsker.

Islam, en ikke helt logisk religion.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken religion er IKKE ulogisk?

• Liker 6
Skrevet

Hvilken religion er IKKE ulogisk?

Takk for at du sporet av debatten med det første innlegget ditt. Nå trenger vi ikke diskutere islam og logiske feilbarheter mer.

Noe som gjør at en jo kan lure på om du egentlig er en muslim som bare ønsker å skjule den problematikken?

For logiske religioner finnes jo, som feks buddhisme.

Skrevet

I følge islam så ga Allah koranen til Muhammed fordi de kristne hadde forfalsket og forandret på bibelen, som i sin tid var de skrifter Allah hadde gitt til mennesket.

Her oppstår det et filosofisk problem, hvis mennesket forandret på bibelen mot Allahs vilje så har mennesket mer makt enn Allah. Hvis bibelen ble forandret fordi Allah ville det skulle skje så kan Allah også forandre på koranen eller en hvilken som helst annen skrift, slik Allah selv plutselig får for seg å ville eller ønsker.

Islam, en ikke helt logisk religion.

Så du mener at Allah viser sin makt ved å beskytte bøker mot endringer?

Muslimer vil vel si at Allah nettopp demonstrerer sin suverenitet ved å rette opp de feil menneskene har begått.

Skrevet

Så du mener at Allah viser sin makt ved å beskytte bøker mot endringer?

Muslimer vil vel si at Allah nettopp demonstrerer sin suverenitet ved å rette opp de feil menneskene har begått.

This still begs the question:

Ble bibelen forandre med Allahs vilje (var det noe Allah ville skulle skje?)

eller ble den forandret mot Allahs vilje (var det noe Allah ikke ville skulle skje?).

Skrevet

Allah kan ha en vilje, dvs. et ønske, men samtidig gi menneskene fri vilje til å gjøre noe annet. F.eks kan foreldre ønske at barna ikke begynner å røyke, men det er til syvende og sist opp til barna å ta valget selv.

• Liker 1
Skrevet

This still begs the question:

Ble bibelen forandre med Allahs vilje (var det noe Allah ville skulle skje?)

eller ble den forandret mot Allahs vilje (var det noe Allah ikke ville skulle skje?).

Spørsmålet som tigges har sitt utgangspunkt i tesen om at Allah kontrollerer menneskenes adferd til minste detalj. Så spørs det om det er en akseptert tese i islamsk teologi eller ei, eller om de har andre forklaringsmodeller.

Skrevet

Og hvem tror dere det er som har fått den glupe ideen om å fortelle at Bibelen er endret på?

Var det ikke krigshisseren Muhammed?

• Liker 1
Skrevet

Takk for at du sporet av debatten med det første innlegget ditt. Nå trenger vi ikke diskutere islam og logiske feilbarheter mer.

Noe som gjør at en jo kan lure på om du egentlig er en muslim som bare ønsker å skjule den problematikken?

For logiske religioner finnes jo, som feks buddhisme.

Hva er logisk med buddismen?

Reinkarnasjon?

Karma?

Flere grener innenfor buddismen har dessuten gudevesener.

• Liker 1
Skrevet

Hva er logisk med buddismen?

Reinkarnasjon?

Karma?

Flere grener innenfor buddismen har dessuten gudevesener.

Ønsker du svar på dette kan du sikkert starte en egen tråd om dette temaet.

Noe sier meg at du ønsker å beskytte islams rykte. Hva er du redd for? At folk skal innse at islam er en løgn?

• Liker 1
Skrevet

Flott! Du har skjønt noe av det! :)

Her er den delen du ikke skjønte: http://rationalwiki.org/wiki/Begging_the_question

I stedet for lenke til oppgulpsidene dine fra internett for å unngå å reflektere over svaret jeg gav, kan du jo prøve å tenke litt selv. Eller ble svaret jeg gav for vanskelig for deg?

Skrevet

I stedet for lenke til oppgulpsidene dine fra internett for å unngå å reflektere over svaret jeg gav, kan du jo prøve å tenke litt selv. Eller ble svaret jeg gav for vanskelig for deg?

Deres "andre forklaringsmodeller" er jo nettopp det som etterlyses.

• Liker 1
Skrevet

Gud / Allah og flere hundre tusen navn på skaperen avhengig av hvor i verden du er og hvilken tro du tilhører.

Jeg mener at Gud setter mennesker på prøver, han tester dem i deres gode og onde dager. Noen vil kalle det bra lykke, mens andre dårlig lykke. Alt er til syvende og sist opp til oss selv som tar siste avgjørelsen. Jeg har tro på at alt er forutbestemt, før vi kom til denne verden. Når vi skulle bli født, tidspunkt, sted, etc og når vi skal dø. Vår skjebne vil føre oss dit, men vi vil tro at det er våre valg som egentlig er basert på våre handlinger.

Husk en ting uansett hvem du er og hva du tror på at gjør ikke mot andre det du ikek vil at andre skal gjøre mot deg. Under disse setningene er det en dyp og filosofisk definisjon av hvordan mennesket skal oppføre mot omgivelsene. Vi må behandle alle med respekt uavhengig av deres status og religion i samfunnet. Under denne definisjonen kommer ikke bare mennesker men også dyr, naturen, innsekter til og med små maur. Vi må ikke tråkke på maur for husk om du tråkker på noen svakere enn deg idag kan noen som er sterkere enn deg tråkke på deg imorgen.

Til slutt, kjære trådstarter det er vanskelig å forstå noe for livet er en filosofi og religion er dets beskrivelse.

Skrevet

Deres "andre forklaringsmodeller" er jo nettopp det som etterlyses.

Igjen dreies diskusjonen over til å handle om retorikk, og ikke om det som er opprinnelig diskusjonstema. Det ser ut til at man ikke er villig til å diskutere selve saken og gå inn i dens kjerne, men bare fly på utsiden og trolle.

Det er trollet som har innført premisset om at kun angitte forklaringsmodeller finnes, samtidig som h*n tigger om flere og kommer med fortørnede utrop over at flere ikke er gitt. Når svar blir gitt, dreies diskusjonen atter tilbake til retorikken og tiggingen, ikke til kjernen i diskusjonen.

La oss nå gå tilbake til kjernen i denne debatten.

Skrevet

La oss nå gå tilbake til kjernen i denne debatten.

Ja, la oss det. Påstanden innen islam er at bibelen er opprinnelig Allahs bud/ord/skrift men er blitt forfalsket av mennesker. Derfor ga Allah sitt ord/sine bud til Muhammed.

Med dette oppstår et filosofisk problem, ble bibelen forandret med eller mot Allahs vilje?

Skrevet

Ja, la oss det. Påstanden innen islam er at bibelen er opprinnelig Allahs bud/ord/skrift men er blitt forfalsket av mennesker. Derfor ga Allah sitt ord/sine bud til Muhammed.

Med dette oppstår et filosofisk problem, ble bibelen forandret med eller mot Allahs vilje?

Kjernen vi skal diskutere, er ikke denne påstanden i seg selv, men det underliggende premisset som påstår at dette er et faktisk, filosofisk problem (for muslimene).

Som jeg i et innlegg antyder, er jeg slett ikke sikker på om det er mulig å påstå at dette er et filosofisk problem (sett fra islamsk synsvinkel).

Skrevet

Kjernen vi skal diskutere, er ikke denne påstanden i seg selv, men det underliggende premisset som påstår at dette er et faktisk, filosofisk problem (for muslimene).

Som jeg i et innlegg antyder, er jeg slett ikke sikker på om det er mulig å påstå at dette er et filosofisk problem (sett fra islamsk synsvinkel).

Og med det digresserer du. Holde oss til tema, slik du selv foreslo?

Skrevet

Og med det digresserer du. Holde oss til tema, slik du selv foreslo?

Dette er temaet. Vi diskuterer hvorvidt påstanden som fremføres er sann eller falsk. Da må nødvendigvis premissene påstanden hviler på undersøkes.

Skrevet

Dette er temaet. Vi diskuterer hvorvidt påstanden som fremføres er sann eller falsk. Da må nødvendigvis premissene påstanden hviler på undersøkes.

Nei. Temaet er ikke hvorvidt religiøse mennesker kan se bort fra virkelighetens faktum eller ei. Det vet vi de kan. Temaet er hvorvidt religionen som sådan henger på greip. Det viser det seg at den ikke gjør.

Har du en forklaring på problemet så kom med den, ikke skjul deg bak "guds/allahs veier er uransakelige".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...