Gå til innhold

Dvergvedder med tut på nesen..

Gjest Embla s

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s

Kaninen min har fått en slags utvekst på nesen (dvs rett under). En liten "snabel", som en utstikkende vorte. Den har tidligere fått det samme på haken. Denne ble tørr og falt av. Har selvs tenkt å dra til dyrlege, men samtidig virker det veldig uskyldig. Ikke smertefult eller til bry på noen måte for kaninen.

Så: Er det noen her som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pass på!

I morgen er det en dvergelefant! :o

Nei, jeg vet ikke jeg. Dyrleger er oftest de beste å dra til med slikt. De vil sansynligvis fjerne utveksten og ta en prøve av den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergelefant ! :ler:

hehe men spøk til side. Jeg synes dette høres merkelig ut. Kan du ikke iallefall ta en telefon da til dyrlegen og høre hva de sier? jeg har aldri vært borti utvekster før på mine.

Oppdater oss da - det er spennende å lære noe nytt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikki ikke innlogget.

Hei.

Jeg lurte bare på hvordan det gikk hos AviVet? Fant de ut hva som var galt? :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s

Joda, de sa hun har en infeksjon som må behandles m antibiotika. Jeg ville at de skulle ta blodprøve, så de beholdt henne over natten. Skal hente henne i ettermiddag. Etter det dyrlegen sa i går må hun ha antib. i form av sprøyter :o Klarer bare ikke å se for meg at jeg skal klare å sette dette på henne.... :( (og hvor setter man de henne? :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikki ikke innlogget

Hei.

Jeg hadde akkurat det samme problemet med min forrige kanin. Hun fikk livmorbetennelse og måtte ha antibiotika i form av sprøyter. Jeg var også på AviVet. Jeg fikk beskjed om at den skulle settes i nakkeskinnet. Trudde heller ikke at jeg skulee klare det, men når det kom til stykke og man vet at det hjelper den lille, så klarer man det. men vær klar over at det er tungt å sette det inn pga at huden er tykk og det er ganske mye press som skal til før man kommer igjennom.

lykke til også håper jeg det ordner seg for deg og den lille. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Fortell hvordan det går da. Og god bedring til dere begge :blunke:

Jotakk :D

Jeg har akkurat ringt og snakket med klinikken. Spurte om blodprøvene (de var ikke ferdig analysert enda). Så spurte jeg om de hadde begynt behandlingen, og det har de (i går og i dag). jeg spurte videre om de tror hun kommer til å bli frisk, men da svarte hun jeg snakket med veldig unnvikende... Jeg er kanskje kynisk, men siden det dreier seg om en kanin som etter det jeg skjønner er ganske syk, er det vel naturlig å vurdere hvorvidt man skal behandle eller la henne slippe? Behandlingen hittil har kostet ganske mye, i tillegg må jeg kjøpe pencilinsprøyter (for ikke å snakke om at jeg må sette de :x ) og hvis hun allikevel ikke blir frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:( Dette høres ikke bra ut...du får si at de må si rett ut hvor stor sannsynlighet det er til at den overlever. Kanskje de da kan svare deg mer presist. Håper det går bra... :wink:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgest kvaler med en liten kaninfrøken for 4 år siden. jeg reddet henne i en dyrebutikk hvor hun var sterkt utsultet. Hun var alt for ung, og det var bare knokler og brun pels på henne. Vi var til dyrlegen dagen etter da hun ikke greide å holde på maten. Dyrebutikken ble meldt til distriktsvæterinæren. Hun fikk vitaminer og jeg fikk instruksjoner om hvordan trene den lille magen opp til å tåle mat. hun var så utrolig sør den lille Miraen min. :( Jeg hadde henne til hun var ca 6 mnd. hun var fremdeles liten da, men en utrolig artig liten frøken som var rene utbryterkongen *ler*. Men - så oppdagde jeg at ene øyet hennes var stivnet liksom - pupillen endret seg ikke. Og hos legen så ble det dryppet med fargestoff og undersøkt - og de fant ut at hun var blind pga en cyste og at øyet måtte ut. Det var en frykelig tid. Jeg hadde ikke bra økonomi. Å operere ut øyet ville komme på 7oo - noe jeg nå hadde brukt tror jeg- men ikke kunne da. Og jeg såg også for meg at hun kom til å bli stygg i ansiktet. Jeg prøvde å tenke at jeg liksom sparte henne for et liv med bare syn på ene siden. Og så dro jeg tilbake med lille nurket mitt en en liten pappeske. Og dro tomhendt hjem igjen. Det var et fryktelig valg, og jeg kan begynne å grine over det fremdeles. Og jeg drømmer om det om nettene noen ganger. For jeg angrer faktisk. Jeg angrer at jeg hørte for mye på de som sa jeg ikke måtte bruke de pengene, og de som sa hun kom til å bli stygg. For - hun hadde sikkert greid seg fint med ett øye. De hører jo så bra hermelinkaninene. Og andre dyr kan greie seg fint med bare ett øye. Joda - jeg måtte sikkert ha tatt hensyn , ikke gått nær henne på den blinde siden og sånn,. Men pelsen ville jo ha dekket der øyet var.

Jeg vet igrunnen ikke hvorfor jeg skrev dette her, men det var noe som kom tilbake til meg da jeg leste et eller annet her i tråden.

Jeg ville forlangt å få vite mer om sjansene for å bli bra, Og å få et prisoverslag. Så må dere vurdere hvor glad dere er i kaninen. jeg kan strekke meg ganske langt for mine dyr- for langt ville noen mene. Men jeg gav altså opp ene gangen - og det angrer jeg ennå. Selv om det selvsagt ikke hjelper noen ting. Det er bare selvpining egentlig.

Man skal også ta hensyn til dyret at det ikke skal lide for oss. Det er jo det jeg prøver å overbevise meg om at jeg gjorde - men det fungerer dårlig. jeg tror hun kunne greid seg fint jeg.

Men - hør iallefall med dyrlegen hva de sier. jeg kan godt frostå at dere kvier dere for å begynne å sette sprøyter. ,men det er sikkert ikke så vanskelig. De har ikke så tykkt skinn. Men om dette bare blir et mas for kaninen og noe som vil skje over lengre tid - og de kanskje ikke blir frisk en gang - så får dere vurdere det ........Og medisiner koster jo en del da. Mulig hun vil bli redd dere etterpå også ( eller han - husker ikke hva det ver nå jeg :oops: )

Dyr er ikke bare dyr .(for meg)....desverre .....det hadde vært lettere da på mange måter .......

Egentlig så ble dette litt rotet. :oops:

Jeg sier god bredring til lille Elefanten *ler litt* og slutter av nå. Og lykke til til dere .

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for oppmuntrende ord, Nikki :D

(Går ut fra at kaninen din ble helt frisk)?

Bare hyggelig. Min kjære Tussi ble frisk igjen, men dessverre så ble Tussi syk igjen og enden på visa var at hun sovnet stille inn i fanget mitt like før jul. Hun fikk tarmkreft.

Det kostet oss 4500 kr å få Tussi frisk, så jeg vet hvor dyrt det kan bli å være hos AviVet. Men de er utrolig dyktige. Og jeg fikk ha min lille Tussi i 3 år til.

Jeg har nå to kaniner av rasen Løvehode som spretter rundt i leiligheten og er fryktelig lekne. De er så skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

kaninen fikk bli med hjem i går, allerede mye bedre etter to penicilin-behandlinger. Jeg fikk instruksjon i hvordan sette penc. sprøyte, jeg tviler på at jeg kommer til å klare det, men har vel egentlig ikke så mye valg :o Medisinen skal sprøytes inn under nakkeskinn-huden, "sprøyten skal ikke ut på andre siden, ikke i fingeren og ikke i kjøttet til kaninen" Hvis jeg unngår de tre "fellene" skal det bli rett..

Det var fint å se henne sitte i buret sitt igjen, jeg savnet henne faktisk, det er rart med det, har vel tenkt at det er noe annet med eks hunder og katter, og det mener jeg jo fortsatt, men man blir glad i en liten kanin og..

Virgo: Så trist å lese om den bittelille Miriaen din :( noen dyr kommer man aldri helt over.. (men tenkte på noe: kaninen har visstnok ekstremt dårlig syn uansett. De ser "ingen ting" (med eller uten øye..) og kompanserer med lukt/hørsel. (i allefall det jeg har hørt).

Nikki: Hvordan ser Løvehode ut? Er det dvergrase? Blir du ikke plaget med at de gnager på ledninger etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

).Nikki: Hvordan ser Løvehode ut? Er det dvergrase? Blir du ikke plaget med at de gnager på ledninger etc?

Siden du ikke svarte på Pm så har jeg funnet bilder til deg av Løvehodet på nettet. Du ser det på linken under. Det er hjemmesiden til oppdretteren jeg kjøpte mine søte små av. :)

Det er en dvergrase. Størrelsen er midt i mellom Hermelin og Dvergvedder når de blir fullvokst.

Har ikke blitt plaget av at de tar ledninger enda.. Men man vet jo aldri.De er løse på kjøkkenet når vi ikke er hjemme og der er det ingenting de kan skade seg på. Når vi er hjemme er de under oppsyn hele tiden når de er i stua.

Her er linken til Løvehoder:

http://home.no/marianne-toft/hovedside.html

Hvis du trykker på bildene så blir de mye klarere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...