AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #1 Skrevet 3. februar 2012 Tantebarnet mitt er veldig lei seg, for hun ble ikke invitert med i bursdagen til en klassevenninne. De er bare 11 i klassen, og hun er den eneste som ikke er bedt. Unnskyldningen er at de skal feire borte, og har ikke plass i bilen så hun kan sitte på med til svømmehallen. Hun forstod selv, er 12 år, at hun ikke er invitert, og argumenterte ikke. Foreldrene vet at hun ikke er invitert, min søster ringte bort og spurte om det ikke var sjanse for at hun kunne være med likevel, nei de ble unnvikende og sa "det må nesten bursdagsbarnet bestemme". Jeg er skuffet, og lei meg, aller mest over foreldrene.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #2 Skrevet 3. februar 2012 Nei det er ikke greit. Enten alle, eller ihvertfall alle av ett kjønn. Eller at bare de nermeste er bedt, men da må det ikke bare ver en eller to som ikke er av dem! 5
SmallTalk Skrevet 3. februar 2012 #3 Skrevet 3. februar 2012 Definitivt ikke greit! Dette er faktisk utfrysning, og noe skolen burde sette en stopper for. Enten så inviterer man alle av samme kjønn eller så inviterer man hele klassen. Man ekskluderer ikke noen få (eller bare en) fra resten av gjengen, det er bare stygt. 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #4 Skrevet 3. februar 2012 Alle jentene i klassen er bedt, bare ikke tantejenta mi. Kan man involvere skole når invitasjoner ble delt ut på privaten?
Yme Skrevet 3. februar 2012 #5 Skrevet 3. februar 2012 Hvorfor skal man tvinge barna til å invitere folk de ikke er venn med? 7
Gjest O___o Skrevet 3. februar 2012 #6 Skrevet 3. februar 2012 Tantebarnet mitt er veldig lei seg, for hun ble ikke invitert med i bursdagen til en klassevenninne. De er bare 11 i klassen, og hun er den eneste som ikke er bedt. Unnskyldningen er at de skal feire borte, og har ikke plass i bilen så hun kan sitte på med til svømmehallen. Hun forstod selv, er 12 år, at hun ikke er invitert, og argumenterte ikke. Foreldrene vet at hun ikke er invitert, min søster ringte bort og spurte om det ikke var sjanse for at hun kunne være med likevel, nei de ble unnvikende og sa "det må nesten bursdagsbarnet bestemme". Jeg er skuffet, og lei meg, aller mest over foreldrene. FY faen. Hadde jeg vært mor til jenta: Hadde jeg kontaktet klasseforstanderen og tatt det opp i plenum på førstkommende fellesmøte med foreldrene tilstede. Hadde jeg vært mor til et av barna som ble innvitert - hadde jeg oppfordret de andre foreldrene til å boikotte bursdagen, med bakgrunn i at alle barna var invitert - unntatt en. Sånne klassemiljø vil ikke jeg som forelder være med å bygge opp. Mobbing ER IKKE GREIT - heller ikke hvis du kaller det " selvstendig valg ". :kjefte: Blir så forbann når voksne tillater mobbing - og forsvarer det "men det må barna få bestemme selv" eller " tenk hvis du heletiden måtte omgås folk som du ikke liker " osv. 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #7 Skrevet 3. februar 2012 Hjertet mitt blør når jeg hører slikt... 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #8 Skrevet 3. februar 2012 Hvorfor skal man tvinge barna til å invitere folk de ikke er venn med? De er opprinnelig venner, jeg har ofte kjørt de på aktiviteter sammen, og de har vært på besøk hos meg alle sammen. Jeg forstår ikke hvorfor de plutselig ikke skulle vært venner, det vet jeg ikke noe om.
Yme Skrevet 3. februar 2012 #9 Skrevet 3. februar 2012 De er opprinnelig venner, jeg har ofte kjørt de på aktiviteter sammen, og de har vært på besøk hos meg alle sammen. Jeg forstår ikke hvorfor de plutselig ikke skulle vært venner, det vet jeg ikke noe om. Da syns jeg det var skikkelig rævva at hu ikke blei invitert... Utifra det jeg forsto, av det som blei skrevet av svaret til foreldrene, så virker det jo som at barnet ikke ville ha hu med i bursdagen. Kanskje de har krangla eller noe, og dette var en slags hevn? 1
challenger Skrevet 3. februar 2012 #10 Skrevet 3. februar 2012 Er det ikke regler for sånt på skolen? At enten ber man alle av det samme kjønn(eller begge for den del), eller bare noen få(men da kan ikke invitasjonene leveres ut på skolen). Hadde jo vært greit om det var flere som ikke ble bedt, men å utelate EN person er utestenging/mobbing! Stakkars barn, hun må jo føle seg helt jævlig:( 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #11 Skrevet 3. februar 2012 Da syns jeg det var skikkelig rævva at hu ikke blei invitert... Utifra det jeg forsto, av det som blei skrevet av svaret til foreldrene, så virker det jo som at barnet ikke ville ha hu med i bursdagen. Kanskje de har krangla eller noe, og dette var en slags hevn? Det mistenker i såfall jeg også, og derfor ringte min søster bort til dem. Jeg mener at som forelder bør man ikke tillate sånt bare fordi barna krangler litt, om det var noe alvorlig hadde vi vel visst det, liksom. Foreldrene burde jo forklare datteren at det er utroli stygt å utelate noen som hevn.. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #12 Skrevet 3. februar 2012 Jeg syns, uansett grunn, at det er utrolig slemt å utelate bare en! Denne jenta kommer til å føle seg utenfor i lenger tid enn bare den dagen, for de kommer sikkert til å prate om bursdagen etterpå. Om bursdagsbarnet ikke har så mye kontakt med den jenta, så er det sikkert andre i bursdagen som har det, så hun trenger strengt tatt ikke være så mye sammen med henne heller. Nei, dette syns jeg ikke noe om!
Gjest O___o Skrevet 3. februar 2012 #13 Skrevet 3. februar 2012 Hvorfor skal man tvinge barna til å invitere folk de ikke er venn med? :sur: :klaske: :murvegg: 2
Yme Skrevet 3. februar 2012 #14 Skrevet 3. februar 2012 (endret) Det mistenker i såfall jeg også, og derfor ringte min søster bort til dem. Jeg mener at som forelder bør man ikke tillate sånt bare fordi barna krangler litt, om det var noe alvorlig hadde vi vel visst det, liksom. Foreldrene burde jo forklare datteren at det er utroli stygt å utelate noen som hevn.. Det er jeg enig i... Hvis de faktisk er venner i utgangspunktet, burde ikke foreldrene til bursdagsbarnet la det der skje. De må jo forstå at noe er litt rart, når alle blir invitert, uten om denne ene jenta, som egentlig er en kamerat. :sur: :klaske: :murvegg: Du får ikke komme i min bursdag. Alle andre her, er invitert. Endret 3. februar 2012 av Yme
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #15 Skrevet 3. februar 2012 Blir så forbann når voksne tillater mobbing - og forsvarer det "men det må barna få bestemme selv" eller " tenk hvis du heletiden måtte omgås folk som du ikke liker " osv. Når man kommer ut i arbeidslivet er dette noe man bare må finne seg i, f.eks om det er en kollega/kunde/sjef man ikke kommer overens med. Så det er en dårlig unnskyldning. Det forsvarer IKKE at én jente blir utelatt på den måten. Er det f.eks snakk om mobbing så har jeg liten tro på at den ene jenta mobber helt alene, så da ville det vært mer naturlig å be de 4-5 jenta er venner med f.eks.
Gjest Cosette Skrevet 3. februar 2012 #16 Skrevet 3. februar 2012 Hvorfor skal man tvinge barna til å invitere folk de ikke er venn med? Du mener helt seriøst at man som foreldre skal tillate at barna utestenger én eller noen få medelever fordi barnet ikke "er venn med" vedkommende? Hvordan i all verden skal det noengang kunne oppstå noe vennskap når den ene parten blir ekskludert som eneste jente i klassen? For ikke å snakke om at den utelattes "status" i klassen tydelig blir markert, og en oppfatning av at noen ikke er verdig det gode selskap brer fort om seg hos barn i den alderen. Det er intet annet enn utfrysning og mobbing, og bør selvsagt tas opp med klassestyrer umiddelbart. Jeg kan forstå ekskludering i ekstreme tilfeller hvor personen som blir utestengt er bursdagsbarnets mobber eller noe slikt, men ellers er det helt hårreisende at det går an å være så idiot at man som foreldre godtar slike nykker og sosiale spill hos sine barn. 2
Yme Skrevet 3. februar 2012 #17 Skrevet 3. februar 2012 Du mener helt seriøst at man som foreldre skal tillate at barna utestenger én eller noen få medelever fordi barnet ikke "er venn med" vedkommende? Hvordan i all verden skal det noengang kunne oppstå noe vennskap når den ene parten blir ekskludert som eneste jente i klassen? For ikke å snakke om at den utelattes "status" i klassen tydelig blir markert, og en oppfatning av at noen ikke er verdig det gode selskap brer fort om seg hos barn i den alderen. Det er intet annet enn utfrysning og mobbing, og bør selvsagt tas opp med klassestyrer umiddelbart. Jeg kan forstå ekskludering i ekstreme tilfeller hvor personen som blir utestengt er bursdagsbarnets mobber eller noe slikt, men ellers er det helt hårreisende at det går an å være så idiot at man som foreldre godtar slike nykker og sosiale spill hos sine barn. Som du ser, utifra formuleringen på setninga jeg posta, var det et spørsmål. Jeg mente ikke noe annet enn akkurat de ordene som står der. Jenter er så flinke til å putte masse ekstra betydning i ting Les de andre innleggene jeg har skrevet, så ser du at jeg er enig i at det ikke er greit. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #19 Skrevet 3. februar 2012 Kanskje vi ska få det tatt opp med skolen, i såfall..
Gjest O___o Skrevet 3. februar 2012 #20 Skrevet 3. februar 2012 Når man kommer ut i arbeidslivet er dette noe man bare må finne seg i, f.eks om det er en kollega/kunde/sjef man ikke kommer overens med. Så det er en dårlig unnskyldning. Det forsvarer IKKE at én jente blir utelatt på den måten. Er det f.eks snakk om mobbing så har jeg liten tro på at den ene jenta mobber helt alene, så da ville det vært mer naturlig å be de 4-5 jenta er venner med f.eks. Tillitsvalgt, avdelingssjef, leder og evt. fagforening er personer/instanser man kan henvende seg til da. Jeg er generelt lite for holdninger som " Livet er urettferdig - og det er noe barna bare må lære seg "
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå