lillejenta1 Skrevet 3. februar 2012 #1 Skrevet 3. februar 2012 Venninnen min har en hund som er uoppdragen og fryktelig slitsom. Venninnen min gidder ikke gå på kurs med hunden sin for å lære den litt "hundeskikk". Den hopper på deg når du kommer på besøk, flyr rundt og nafser deg i hendene. Jeg blir irritert og sier klart ifra til hunden NEI! Venninnen min er blind over hundens problem og hennes problem. Hennes problem er jo tydelig at hun ikke setter grenser overfor hunden og lar hunden gjøre som den vil. Hunden er en hannhund og venninnen min fikk hunden når den var litt 1 1/2 år. Man må jo sette grenser fra man får hunden og ikke vente lenge mener nå jeg. Konfronterte henne med dette og da sa hun at hun ville at hunden skulle få gode opplevelser med henne og la de bli kjent først. Det er greit det men man må uansett sette grenser for hva som er rett og galt. Jeg har to hunder som jeg har gått på kurs med og som er veldig lydige. De er kjempesnille med alt og spesielt også med andre hannhunder pga de har blitt godt sosialisert igjennom kurs fra de var små valper til å omgås andre mennesker og venner med andre hunder. Det er så viktig synes jeg da å ta med hunden på ALT slik at man får en trygg og harmonisk hund som ikke blir stresset og nærvøs av alt. Vi har latt hundene møtes og første gangen jeg hadde med den ene hannhunden min så lot vi de hilse på hverandre og hunden min tok det pent og rolig mens den andre var helt gal han hoppet og spratt og dyttet borti hunden min hele tiden og bjeffet og var oppspilt. Greit nok det hundene ordner opp seg imellom og etterhvert orket rett og slett ikke valpen min å "leke" mer med hunden til venninnen min og begynte å unngå han og snu seg bort når hunden kom mot han. Hunden til venninna mi fortsatte å "bøse" med hunden min og tilslutt glefset min til den andre hunden for å si ifra at nå er det nok. Da var det HELT katastrofe for venninnen min og løp bort til hunden sin og sa "huff stakkars deg Bet ---- deg". Da ble jeg så fryktelig irritert. Hadde hun fulgt med på hundene sine kroppsspråk og spesielt min så viste han alle de typiske tegnene på at han var lei den andre hunden og til slutt så sa han ifra at den andre maste for mye. Så da var hunden min slem og var ikke måte på til hvor dårlig min hund var. Min hund var ikke mer enn 4 mnd gammel men en SVÆR valp av stor rase og han har aldri hatt noen dårlige erfaringer i livet og jeg ville ikke at dette skulle bli en negativ opplevelse for han heller så jeg tok med valpen min å dro hjem VELDIG irritert over hvordan venninnen min reagerte på hendelsen. Hunden min bet jo ikke den andre hunden. Så en annen gang hvor hun hadde med hunden sin hjem til meg så lot vi hundene springe løs og leke, mine er snille og rolige og oppførte seg veldig bra, når hunden til venninnen min kom var den irritert og bjeffet hele tiden, fløy ned den minste hunden min og gjorde den til ett mobbeoffer. Den største hunden min går alltid i mellom for å skvære opp slik at det ikke blir noe mer ut av det. Men hunden min fortsatte å være sur og bjeffet på mine hele tiden og til slutt gadd ikke mine å være sammen med hunden til venninna mi, de gikk for seg selv og lekte sammen og så fort hunden til venninna mi kom igjen så sluttet de å leke å stemningen ble dårlig mellom hundene. Jeg ba venninnen min om å ta med seg hunden å dra rett og slett for jeg orket ikke mere. Hundene likte ikke oppførselen til hunden til venninnen min og da stoppet jeg det slik at de ikke trengte å være sammen med han. Vi har ikke latt hundene møtes etter dette men jeg har andre venner med andre hannhunder og tisper som ofte er her hjemme og hundene leker sammen og ingen viser negativ atferd og de koser seg. Jeg bare blir så lei av at venninnen min ikke skjønner at hun må sosialisere hunden bedre og sette flere grenser. Hun har jo med hunden overalt men det hjelper ikke når hun ikke gjør hunden trygg på forskjellige hendelser. Hunden gjør som han vil og hun gjør ikke noe med han. Jeg blir nok irritert av dette fordi jeg føler jeg har gjort en veldig god jobb med hundene mine og har mange flinke venner som er hundetrenere og til dagelig jobber med hund som roser meg over hvor flinke og lydige hundene mine er. Er bare en prinsippsak og jeg ønsker bare å høre hva dere synes? Er det jeg som er helt dum eller? 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #2 Skrevet 3. februar 2012 Hvor lenge har hun hatt hunden? Det at hun sier hun vil bli kjent med hunden først vil jo si at hun har overveid kurs i det minste. Men hun er kanskje for lat til å ha den med på kurs, eventuelt ikke ønsker å bruke penger på det? Jeg er helt enig med deg, hunden burde læres opp. Det beste for alle er om hun har med hunden på kurs, så jeg synes du skal mase litt for å få henne til å gjøre det Samtidig bør du være forsiktig med hvordan du formulerer deg. Pass deg for å fremstille deg selv som en perfekt hundeeier med perfekte hunder. Fokuser på å snakke om kun hennes hund, og forklar hvordan et kurs kan løse problemene - som faktisk er problemer. Pass deg også for å fremstille henne som en dårlig hundeeier. Det er fort gjort å ta seg nær av kritikk når det gjelder dyrehold. Kanskje du også kan tilby deg å være med på kurs, siden du vet hvordan det foregår? 1
lillejenta1 Skrevet 3. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 3. februar 2012 Jeg HAR nevnt kurs for henne i bøtter og spann men hun blir grinete på meg virker det som. Jeg ter meg ikke overhodet som en perfekt hundeeier med perfekte hunder ovenfor henne eller noen andre. Men mine er lydige og er godt sosialiserte så jeg legger ekstra merke til "hennes feil" om jeg kan formulere meg slik. Det er ikke så lett å snakke med henne om det fordi hun virker ikke til å se at det er noe problem så derfor jeg prøver å skrive ut min frustrasjon her:) Takk for svar foresten.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #4 Skrevet 3. februar 2012 Huff, ja da blir det verre.. Dere har ikke noen felles venner som du kan snakke med? Om flere nevner at de synes hundens oppførsel er ubehagelig, så kanskje hun forstår at det er noe i det du sier?
lillejenta1 Skrevet 3. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 3. februar 2012 Vi har felles venner men som ikke vi omgås med hunden hennes så er så vanskelig. :S
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #6 Skrevet 4. februar 2012 du kan desverre ikke bestemme hvordan venninen din skal oppdra hunden sin, men du kan velge om du vil ha kontakt med henne med hunden i nærheten. noen venner er jeg skjelden hos fordi hundene dems oppfører seg som hunden du beskriver. vi treffes heller ute eller de kommer til oss. 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #7 Skrevet 4. februar 2012 Herregud så gærne noen damer er. Bli irritert på en hund herregud Glad mine venninner ikke er sånne dramaqueens. 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #8 Skrevet 4. februar 2012 Herregud så gærne noen damer er. Bli irritert på en hund herregud Glad mine venninner ikke er sånne dramaqueens. uoppdragne vesner, både unge og gamle, mennesker og dyr er for mange irreterende ja.... elsker forresten hunder selv, kunne gjerne hatt 5 til om jeg bare hadde hatt plass, men hunder som hopper eller nipper er grenseløst irreterende og fullstendig unødvendig. 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #9 Skrevet 4. februar 2012 uoppdragne vesner, både unge og gamle, mennesker og dyr er for mange irreterende ja.... elsker forresten hunder selv, kunne gjerne hatt 5 til om jeg bare hadde hatt plass, men hunder som hopper eller nipper er grenseløst irreterende og fullstendig unødvendig. haha dere er nå søte
la Flaca Skrevet 4. februar 2012 #10 Skrevet 4. februar 2012 Jeg har litt problemer med å forstå hva det egentlig er du spør om her? 3
Redbull Skrevet 4. februar 2012 #11 Skrevet 4. februar 2012 Hvor lenge har venninna di hatt hunden?? Syns det er vesentlig jeg. Har hun hatt han i to uker forstår jeg henne godt. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #12 Skrevet 4. februar 2012 Kanskje hun ikke har råd til hundekurs? Kanskje hun syntes det er flaut å ikke få det til, og dermed bagatelliserer det? Kanskje hun ikke vet hvordan hun skal gå frem? Du nevner opp til flere ganger i innlegget ditt at du har meget lydige hunder, og at du er veldig flink med hunder. Har du tilbydt henne å hjelpe/guide henne? Hun kan desverre ikke tvinges til å trene hunden, eller gå på kurs, så alternativene, slik jeg ser det, er å enten si klart og tydelig i fra til henne at du ikke ønsker å ha hunden hennes hos deg før hun får skikk på den, hjelpe henne, eller bare innfinne seg med at det er slik det er. 1
Veslevimsa Skrevet 4. februar 2012 #13 Skrevet 4. februar 2012 Kanskje du kan spørre henne om å trene hundene sammen(helt uskyldig)? Siden du sikkert tar litt triks og komandoer på dine innimellom, da kan du jo spørre henne om dere skal trene sammen, og så kanskje hun lærer noe? Så kan du jo teste hunden hennes litt og se hva han får til, og hva potensialet er også. Det er ikke alltid lett å ta til seg en voksen hund heller, hva er hans historie? Det virker ikke som han har fått mye grenser og trening fra før heller.
lillejenta1 Skrevet 4. februar 2012 Forfatter #14 Skrevet 4. februar 2012 Jeg skjønner det at jeg ikke kan bestemme hvordan venninnen min skal oppdra hunden sin og jeg synes jeg fikk noen tåpelige svar her. Jeg er så utrolig lei av å prøve å få råd fra andre hundeeiere så er det noen som ikke klarer å dy seg å skrive ett drittinnlegg inn til meg. De fleste her ga meg gode svar da men mange dumme også. Jeg avslutter dette innlegget jeg for følte jeg ikke fikk noe særlig hjelp her. Takk for svar. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #15 Skrevet 4. februar 2012 Jeg skjønner det at jeg ikke kan bestemme hvordan venninnen min skal oppdra hunden sin og jeg synes jeg fikk noen tåpelige svar her. Jeg er så utrolig lei av å prøve å få råd fra andre hundeeiere så er det noen som ikke klarer å dy seg å skrive ett drittinnlegg inn til meg. De fleste her ga meg gode svar da men mange dumme også. Jeg avslutter dette innlegget jeg for følte jeg ikke fikk noe særlig hjelp her. Takk for svar. I alle dager... 3
Veslevimsa Skrevet 4. februar 2012 #16 Skrevet 4. februar 2012 Jeg skjønner det at jeg ikke kan bestemme hvordan venninnen min skal oppdra hunden sin og jeg synes jeg fikk noen tåpelige svar her. Jeg er så utrolig lei av å prøve å få råd fra andre hundeeiere så er det noen som ikke klarer å dy seg å skrive ett drittinnlegg inn til meg. De fleste her ga meg gode svar da men mange dumme også. Jeg avslutter dette innlegget jeg for følte jeg ikke fikk noe særlig hjelp her. Takk for svar. Æsj, og jeg som trodde jeg kom med et godt forslag.... Men så klart er ikke dette ektuelt for deg om du egentlig bare vil bitche om venninna di sitt dårlige hundehold, og ikke vil legge noe arbeid ned for denne hunden og venninna di. 3
xinnia Skrevet 5. februar 2012 #17 Skrevet 5. februar 2012 Nå vet ikke jeg hva slags hunder det er snakk om her, men det høres da bare ut som at hunden til venninnen til leker på kanskje en litt anderledes måte enn dine. Og de lærer ikke hvordan de skal leke på kurs.. Det er bare en måte at de finner ut av det på.. og det er å være sammen. Når det er sagt, så er det også veldig sjeldent at voksne hannhunder leker sammen.
Sugerøret Skrevet 5. februar 2012 #18 Skrevet 5. februar 2012 Nå vet ikke jeg hva slags hunder det er snakk om her, men det høres da bare ut som at hunden til venninnen til leker på kanskje en litt anderledes måte enn dine. Og de lærer ikke hvordan de skal leke på kurs.. Det er bare en måte at de finner ut av det på.. og det er å være sammen. Når det er sagt, så er det også veldig sjeldent at voksne hannhunder leker sammen. ang.voksne hannhunder kan de fint leke de også.Ikke alle hannhunder (eller "sure" tisper) kutter ut å leke når de tipper over 3 års alder.
LexSuperior Skrevet 5. februar 2012 #19 Skrevet 5. februar 2012 Jeg synes det var ts som var litt rar her jeg da.. Man kan ikke forvente at en hund på 1 1/2 år blir godt sosialisert og kjempelydig bare av et eierskifte vel? Og hun svarte så vidt jeg kan se heller ikke på hvor lenge venninnen hadde hatt hunden.. 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #20 Skrevet 5. februar 2012 Forstår ikke helt hva som gjorde hunden så ulydig? at den lekte litt voldsomt er vel ikke det samme som at den er ulydig? ups.. da er jammen meg mine utrolig ulydige også.. hm..leter etter "læreoglekekurs":-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå