Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt meg til å kjøpe leiligheta som bestemor eier. Med egenkapital og lån får jeg 1,7 millioner, men verdien på leiligheta er satt til rett over 2 millioner.

Kan jeg kjøpe for 1,7, eller blir det da problemer med skatt og arv? Er det noen som har noen kilder å vise til for dette, for jeg finner ingenting om det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med advokat med skatt/avgift/arv som spesialfelt.

Skrevet

Er det flere arvinger så avgjør dette på forhånd dersom du skulle få leiligheten litt billigere enn markedsverdi. Da kan det være at dine foreldre kan ta det som forskudd på arv.

Skrevet

Ta kontakt med advokat med skatt/avgift/arv som spesialfelt.

Jo, må jo det om ingen kan vise til noen regler her. Men advokat koster penger vet du.

Er det flere arvinger så avgjør dette på forhånd dersom du skulle få leiligheten litt billigere enn markedsverdi. Da kan det være at dine foreldre kan ta det som forskudd på arv.

Foreldrene mine er døde. Vi er 3 søsken, og de eneste barnebarna. Det er helt greit for dem at jeg kjøper til lavere pris.

Skrevet

Du kan motta inntil 940.000,- som forskudd på arv uten å betale arveavgift.

Link

Skrevet

Dersom dere er eneste arvinger, er jo du arving til 1/3 del. Dvs du skal betale kr. 2.000.000/3= 666.667 til hver av dine søsken. Da er du under kr, 1.700.000,-. Du betaler tilsammen ca. 1.333.334 for leiligheten. Resten er arv...

Skrevet

Dersom dere er eneste arvinger, er jo du arving til 1/3 del. Dvs du skal betale kr. 2.000.000/3= 666.667 til hver av dine søsken. Da er du under kr, 1.700.000,-. Du betaler tilsammen ca. 1.333.334 for leiligheten. Resten er arv...

Sånn rent bortsett fra at bestemor lever, og det ikke finnes noen leilighet å arve enda...

• Liker 3
Skrevet

hvis hun vil selge for den prisen så må vel det gå bra?

Skrevet

Sånn rent bortsett fra at bestemor lever, og det ikke finnes noen leilighet å arve enda...

Ja vi ønsker ikke at det skal være arv. Saken er at jeg selv har pusset opp leiligheta, og brukt en del tid og penger på det. Derfor mener både mine søsken og bestemor at det er ok for dem at jeg kjøper til den prisen.

Men om jeg kjøper for under verdien, så blir det vel kanskje regnet som forskudd på arv uansett?

Skrevet

nå vet jeg ikke helt hvordan det er med familie, men jeg kan ikke se for meg at det går som arv, bestemoren din lever jo tross alt, og hun skal selge deg en leilighet.

jeg har kjøpt hus for langt under takst av en venn av familien, og det var i alle fall ikke noe problem ift skatter o.l. en takst er jo bare en indikasjon på verdi, man må ikke selge for takst.

men som sagt kjøpte jeg selv av en venn av familien, så her var jo ikke forskudd på arv en problemstilling. men jeg kan liksom ikke se for meg hvorfor det skulle bli forskudd på arv?

vi skulle egentlig kjøpe et annet hus av et familiemedlem (og her var også alle arvingene enige om at det var greit for dem at huset ble solgt til oss til den prisen), vi endte opp med å ikke kjøpe dette huset da, men her var det heller aldri en problemstilling ift arv. dette var også godt under takst.

Skrevet

Nå er jeg på syltynn is, men jeg mener at det vil spille inn en rolle om det blir sett på som livsdisposisjon eller dødsdisposisjon. Altså: Jo lenger tid det tar fra bestemor selger til hun dør, jo større sannsynlighet er det for at salget er en livsdisposisjon, og da kommer ikke forskudd på arv inn i bildet. Tror jeg.

Skrevet

Men om det er slik at det ikke blir sett på som forskudd på arv, så er det jo et stort smutthull. Om noen ønsker å gi sine barn eller barnebarn penger, så kjøper de leilighet og selger den til minimal pris, slik at arvingene får selge den igjen? Jeg synes det høres usannsynlig ut at det ikke skal sees på som forskudd på arv.

• Liker 1
Skrevet

Andre verdier enn rene kontanter kan også bli sett på som forskudd på arv, for eksempel aksjeposter, obligasjoner, eiendommer osv. Og selv om man kjøper så vil jeg nok tippe at en lavere pris enn markedsverdi kan bli sett på som en verdi. Men her har du jo også pusset opp en del, som enten helt eller delvis vil kompensere for prisfordelen du får avhengig av hvor mye du har brukt på oppussing.

Uansett ville jeg ha inngått skriftlig avtale med både bestemor og søsken slik at man har fått dokumentert at alle er enige, for plutselig så er det en arving som får det for seg at h*n har rett på en del når arvgiver går bort. En del blir helt krakilske når det er penger inne i bildet, og det har splittet mang en familie.

Skrevet

Myndighetene kan gripe inn når noen selger til familie for langt under takst. Det er en velkjent (og ulovlig) måte å unngå skatt og avgifter på.

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er så at du har pusset opp denne leiligheten, og således bidratt til verdiøkningen er det vel kanskje mulig at denne arbeidsinnsatsen inngår som en del av vederlaget for leiligheten?

Eventuelt at oppussingen du har gjort legitimerer en lavere pris enn takseten tilsier?

Skrevet

Får et familiemedlem kjøpe en bolig under takst skal det leveres gavemelding til skatteetaten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tipper at 300.000 under takst ikke regnes som forskudd på arv. Hadde du fått kjøpe leiligheten til 1 mill ville nok mellomlegget regnes som forskudd på arv, men 300.000 er jo ikke mer under takst enn man kunne risikert å få ved salg til hvem som helst. Hun sparer jo kostnad til megler, som ville vært noen titusen. Det er også mulig å legge inn klausul i kontrakten som trekker ned verdien (f.eks. at bestemor skal ha bruksrett til hun dør). Mye av slike ting går på skjønn hos likningsmyndighetene, dvs. at man kan argumentere seg unna skatt.

Skrevet

Jo, jeg har snakket med mange som tipper det. Men aldri noen som vet det :fnise:

Vanskelig problem dette, for leiligheten går mye opp i verdi hvert eneste år. Det er derfor det er så usannsynlig at leiligheten blir solgt under verdivurderingen fra takstmann, da de fleste leilighetene i samme størrelsen her går for 2,5+. Slike tall som dette har jo skattemyndighetene oversikt over, og når de ser at leiligheter blir solgt for 2,5 i området, og en blir solgt for 1,7, så regner jeg med de blir mistenksomme..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...