victorindia Skrevet 3. februar 2012 #1 Skrevet 3. februar 2012 Jeg sluttet på diane i mars/april (etter å ha gått på diverse p-piller uten pause i ca 6 år) i fjor og vi valgte en stund å hoppe av i svingen. Vi trodde da egentlig ikke det var en så effektiv prevansjonsmetode og håpet vel nesten vi skulle bli gravide litt på slump. Sommeren kom og gikk og i august bestemte vi oss for å prøve ordentlig. Etter pilleslutt var syklusen stabil, men det må nevnes at syklusene mine var svært ustabile før jeg begynte på p-piller, men da var jeg bare 15. Etter at jeg begynte å tenke ordenlig på prøvingene synes jeg syklusene har blitt mer ustabile, og lange sykluser har ført til skuffelse hver måned med negative tester og påfølgende mens. Nå er jeg på dag to i syklusen min, forrige syklus endte på 42 dager hvilket er en forbedring ift den før det som var på hele 55(!) dager . Vi har sex ca 3 ganger i uka, og det burde vel strengt tatt klaffe på ett år hvis alt er i orden. Jeg innbiller meg at dette syklustullet kommer av at jeg stresser ned det.. Jeg er 22 og mannen 25, jeg har 3 søsken og han 8(!), så ingenting tilsier egentlig at vi skulle ha problemer med fruktbarheten ift gener. Vi spiser sunt og er i god form. Hvorfor skjer det ikke noe? Kjenner jeg bare må få luftet denne frustrasjonen litt nå... Det er så mange uplanlagte gravide i ustabile forhold og situasjoner - hvofor skal det ikke gå for oss, da? Jeg tenker at når det ikke har skjedd enda, så skjer det sannsynligvis ikke av seg selv.. noen som har oppmuntrende ord?
Gjest "gjest" Skrevet 3. februar 2012 #2 Skrevet 3. februar 2012 Fatt mot, du er ung enda, det her går bra.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #3 Skrevet 3. februar 2012 Når dere har prøvd i ett år, som jo er snart, kan dere gå til lege og få utredning. De lange og ustabile syklusene dine kan komme av p-pillene, men også av hormonkluss. At andre i familien din og mannens har fått barn har ingen betydning, dessverre. Det er mye som kan gå galt.
victorindia Skrevet 3. februar 2012 Forfatter #4 Skrevet 3. februar 2012 Fatt mot, du er ung enda, det her går bra. Takk takk ja, det gjør nok det! Jeg har bare fått en tanke i det siste om at vi kanskje kommer til å trenge hjelp, og så unge som vi er så føles det nesten litt som et nederlag. Men nå tar jeg sorgene på forskudd, kjenner jeg.. det ER ikke gått ett år enda
victorindia Skrevet 3. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 3. februar 2012 Når dere har prøvd i ett år, som jo er snart, kan dere gå til lege og få utredning. De lange og ustabile syklusene dine kan komme av p-pillene, men også av hormonkluss. At andre i familien din og mannens har fått barn har ingen betydning, dessverre. Det er mye som kan gå galt. Ja, du har rett. Kan nok begynne å tenke på lege snart - tiden flyr! Diane er vel det værste av det værste også... Det stemmer det og, godt mulig vi kommer til å trenge hjelp likevel!
victorindia Skrevet 3. februar 2012 Forfatter #6 Skrevet 3. februar 2012 Det må også nevnes at jeg har hatt hele tre antibiotikakurer siden august. Kan det ha noe å si?
Tropic Skrevet 3. februar 2012 #7 Skrevet 3. februar 2012 Ja, du har rett. Kan nok begynne å tenke på lege snart - tiden flyr! Diane er vel det værste av det værste også... Det stemmer det og, godt mulig vi kommer til å trenge hjelp likevel! Slik jeg forstår det har dere jo bare aktivt prøvd siden august, før dette hoppet dere jo av i svingen? Kjenner flere som i flere år har hoppet av i svingen og dette har fungert supert som prevansjon.
victorindia Skrevet 3. februar 2012 Forfatter #8 Skrevet 3. februar 2012 Slik jeg forstår det har dere jo bare aktivt prøvd siden august, før dette hoppet dere jo av i svingen? Kjenner flere som i flere år har hoppet av i svingen og dette har fungert supert som prevansjon. Ja - håper det har vært å regne som effektiv prevansjon her og, og at vi egentlig bare har prøvd i 6 mnd'er Har disse parene da faktisk blitt gravide på egenhånd når de sluttet å hoppe av?
Athene Skrevet 4. februar 2012 #9 Skrevet 4. februar 2012 For de fleste som praktiserer hoppe av i svingen fungerer det greit som prevansjon. Dere har bare prøvd siden august, og det høres fortsatt ut som om kroppen din forsøker å tilpasse seg en pillefri tilværelse, jeg hadde derfor ventet med å søke hjelp til over sommeren. Det kan ta ett helt år før dine egne hormoner har funnet rytmen igjen, særlig når du har gått på en så sterk p-pille som diane. Det er derfor ingen grunn til å bekymre seg over uregelmessige sykluser ennå. Med såpass lange og uregelmessige sykluser har du neppe eggløsning hver syklus, derfor kan det være at dere reelt sett har hatt veldig få prøveperioder. Hvor mange søsken dere har og hvor mange barn det er ellers i familien har lite å si. Det har aldri vært fertilitetsproblemer i hverken min eller min manns familie, likevel opplever vi begge at vi har utfordringer med fruktbarheten. 1
vmbarbie Skrevet 4. februar 2012 #10 Skrevet 4. februar 2012 Jeg brukte også Diane i mange år. Da jeg sluttet fikk jeg veldig ustabile sykluser og det gikk to år før jeg ble gravid. Var til utredning hos gynekolog som fortalte meg at det med Diane ofte tar litt lengre tid å få tilbake normal syklus enn med andre typer p-piller fordi mengden hormoner er høyere i denne pillen enn i andre p-piller. Dette er jo et medikament som hovedsakelig er laget for å avhjelpe store akneproblemer, men som har den "bieffekten" at den også fungerer som prevensjon. Så fatt mot, det ordner seg nok etterhvert :o)
SmallTalk Skrevet 4. februar 2012 #11 Skrevet 4. februar 2012 Det kan ta sin tid før syklusen stabiliserer seg etter p-pille bruk, så det er jo en grunn til at man skal prøve i ett år først før man kan søke hjelp. Sannsynligvis så blir du ikke gravid fordi syklusen din er på bærtur og det er vanskelig å vite når du har eggløsning. Dette vil nok bedre seg bare hormonene kommer i balanse igjen.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #12 Skrevet 5. februar 2012 jeg gikk også på diane da jeg gikk på p -pillen. sluttet i februar i fjor og har først nå et år senere fått positiv test på eggløsning... men er jeg ikke gravid til sommeren vil jeg gå til utredning. Dette kan gå fint for deg også - men d kan ta tid pga p-pillen og kroppen trenger lang tid på å stabilisere seg.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #13 Skrevet 5. februar 2012 Jeg sluttet på diane i mars/april (etter å ha gått på diverse p-piller uten pause i ca 6 år) i fjor og vi valgte en stund å hoppe av i svingen. Vi trodde da egentlig ikke det var en så effektiv prevansjonsmetode og håpet vel nesten vi skulle bli gravide litt på slump. Sommeren kom og gikk og i august bestemte vi oss for å prøve ordentlig. Etter pilleslutt var syklusen stabil, men det må nevnes at syklusene mine var svært ustabile før jeg begynte på p-piller, men da var jeg bare 15. Etter at jeg begynte å tenke ordenlig på prøvingene synes jeg syklusene har blitt mer ustabile, og lange sykluser har ført til skuffelse hver måned med negative tester og påfølgende mens. Nå er jeg på dag to i syklusen min, forrige syklus endte på 42 dager hvilket er en forbedring ift den før det som var på hele 55(!) dager . Vi har sex ca 3 ganger i uka, og det burde vel strengt tatt klaffe på ett år hvis alt er i orden. Jeg innbiller meg at dette syklustullet kommer av at jeg stresser ned det.. Jeg er 22 og mannen 25, jeg har 3 søsken og han 8(!), så ingenting tilsier egentlig at vi skulle ha problemer med fruktbarheten ift gener. Vi spiser sunt og er i god form. Hvorfor skjer det ikke noe? Kjenner jeg bare må få luftet denne frustrasjonen litt nå... Det er så mange uplanlagte gravide i ustabile forhold og situasjoner - hvofor skal det ikke gå for oss, da? Jeg tenker at når det ikke har skjedd enda, så skjer det sannsynligvis ikke av seg selv.. noen som har oppmuntrende ord? Dere har prøvd siden august! Det er ikke SÅ lenge. Vi prøvde siden sist april, og det klaffet for første gang før jul. Dette greier dere fint skal du se! Tenker du blir gravid før året er omme. Slapp av!
victorindia Skrevet 7. februar 2012 Forfatter #14 Skrevet 7. februar 2012 Takk for at dere tok dere tid til å svare!! Det føltes godt å få ut litt frustrasjon og føler vi har mer håp nå Det var ekstra fint å høre andres erfaringer spesifikt med diane - da tenker jeg at det kan ta tid pga det og ikke nødvigvis fordi noe er galt med oss! Vi er jo fortsatt unge, og det haster jo egentlig ikke, men jeg kjenner jeg blir redd for at det aldri skal gå!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå