Gå til innhold

Säkerhet på barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hej allihop!

Vi bor i Oslo och vår son har börjat på barnehage här i augusti. Han är 3,5 år.

Jag skulle vilja höra med er om ni tycker att jag överreagerar. Jag är nämligen lite orolig för säkerheten på barnehagen.

De låter barnen leka ensamma ute i hallen i långa perioder. Under loppet av två veckor har jag sett hur a) två små pojkar trädde öglor ur sina ryggsäckar runt halsen och liksom "hängde sig" i dem, och b) hur de lekte med en plastpåse och trädde den på huvet på varandra. Allt detta när inga vuxna fanns ens i samma rum.

Då jag sa detta åt personalen så tyckte de att det inte var någon big deal och att jag överreagerar. Jag anser att det kunde i värsta fall ha lett till en olycka.

Skulle ni ta upp det igen eller låta bli?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ta det opp igjen! Og blir du ikke hørt ville jeg tatt det opp med en foreldrerepresentant på avdelingen.

Synes 3åringer er for små til å leke uten oppsyn. At 5åringer leker alene innimellom tror jeg er bra for de skal jo videre i livet, og på skolen er det enda mindre oppsyn. Men barna skal jo ikke overlates helt til seg selv om de leker alene bør en voksen gå innom med jevne mellomrom.

• Liker 1
Skrevet

Tack för ditt svar Leanne! Skönt att höra att jag inte överreagerat.

Jag funderar på om jag ska ta upp det med personalen igen eller om jag ska be att få tala med chefen. Jag vill behålla en välfungerande vänlig dialog med personalen och inte vara för aggressiv, men samtidigt så tycker jag att det som hänt var långt ifrån okej!

• Liker 1
Skrevet

Hej allihop!

Vi bor i Oslo och vår son har börjat på barnehage här i augusti. Han är 3,5 år.

Jag skulle vilja höra med er om ni tycker att jag överreagerar. Jag är nämligen lite orolig för säkerheten på barnehagen.

De låter barnen leka ensamma ute i hallen i långa perioder. Under loppet av två veckor har jag sett hur a) två små pojkar trädde öglor ur sina ryggsäckar runt halsen och liksom "hängde sig" i dem, och b) hur de lekte med en plastpåse och trädde den på huvet på varandra. Allt detta när inga vuxna fanns ens i samma rum.

Då jag sa detta åt personalen så tyckte de att det inte var någon big deal och att jag överreagerar. Jag anser att det kunde i värsta fall ha lett till en olycka.

Skulle ni ta upp det igen eller låta bli?

Ta det opp igjen. I vår barnehage er plastposeholderen montert ute av rekkevidde for barna. Lange skjerf er forbudt, vi anbefaler hals el. buff i halsen ute., Hettegenserere liker vi heller ikke, men det er ikke forbudt, bare frarådet. Ellers er lengre snorer, tau , vesker med lange hanker forbudt, gardinsnorer er bundet opp osv osv. Vi har fått nok eksempler på barn som er blitt kvalt av alle slags snorer i media. Så vi gjør det vi kan for å forhindre slike ulykker.

Kanskje noen mener vi er hysteriske, men når man tenker på at vi faktisk har ansvar for liv og helse til flerre titalls barn så er dette nødvendig.

• Liker 2
Gjest pysepusen
Skrevet

Ta det opp igjen! Tar ikke ped-leder det på alvor går du til styrer. Slikt skal det ikke være.

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Jeg er førskolelærer og har jobbet i barnehage i mange år. At 3,5 åringer får leke alene i et rom er ok. MEN rommet skal være sikkert, uten plastposer eller andre ting som nevnt over her. Leker barna alene (også 5 - åringer faktisk) så titter vi innom med jevne mellomrom. Her kommer jo ikke bare selve den fysiske sikkerheten , men også det sosiale - det kan lett se ut at barna leker "fint" mens det i virkeligheten ikke er akkurat sånn.

Dette ville jeg som forelder absolutt gått videre med! Er barnehagen privat eller kommunal? Jeg ville i første omgang kontaktet styrer i barnehagen, og utfra hvordan du opplever å bli møtt av vedkommende derfra se om du vil ta det ytterligere videre, til eier.

Dette synes jeg er alvorlig og et grovt brudd på barns sikkerhet.

Du overreagerer absolutt ikke! Hadde vi i vår barnehage vært så tankeløse , hadde jeg satt stor pris på om foreldrene ga beskjed. Flott at noen bryr seg :) Vi ønsker jo å gjøre barnehagen så bra som mulig for våre små skatter :)

Lykke til :klemmer:

• Liker 3
Skrevet

Tack igen för svar och uppmuntran!

Barnehagen är privat. Jag kan knacka på hos chefen på barnehagen, eller kanske ringa och bestämma möte. På ett sätt så känner jag mig orolig för att bli uppfattad som "jobbig" då vår son är nykomlig där. Men samtidigt så vill jag ju kunna känna mig säker och kunna gå till jobbet utan att oroa mig för vad som kan hända.

Det som jag skulle vilja förändra är att snoddarna på ryggsäckarna förkortas så att de inte kan träs över huvuden och att plastpåsar inte finns tillgängliga. Jag skulle också uppskatta om dörren mellan stora rummet där personalen befinner sig och hallen där en del av barnen leker vore öppen.

Personalen sa för övrigt att de inte tycker att snoddarna är ett problem alls, men att plastpåsarna är förbjudna där och de inte vet vart barnen fått tag på den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...