Gå til innhold

Hvor aktiv er det normalt at en 1åring-2åring er?

Anbefalte innlegg

Gjest happy_me
Skrevet

Her går det i ett fra morgen til kveld, og han snakker og maser og leker og lurer seg til å gjøre det han ikke får lov til. Ofte med godt humør, men av og til er det ikke mye som skal til før han begynner å hyle. Han sitter nesten aldri rolig, og prøver vi å få en pust i bakken og sette han på fanget, så vrir han seg vanligvis bare ned på gulvet igjen, og holder samme tempoet.

Vi er ganske unge foreldre, og en skulle tro at det var en fordel da, men helt ærlig så lurer jeg på hvordan en eldre person skulle hatt muligheten til å springe etter og passe på guttungen vi har i hus. Besteforeldrene ser ihvertfall ut til å komme litt for sent ofte i å redde glass fra og gå i gulvet osv.

Jeg skjønner at det er forskjell på unger selvfølgelig, og at personligheten deres har masse og si.

Men er det flere som føler det går vel fort i svingene? Eller er ungen her unormalt aktiv?

(men han er veldig skjønn da, selvfølgelig ;) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du definerer deg som "ung forelder" vil du nok syns jeg er eldgammel i og med at jeg er over 30. Min ettåring er også i full fres dagen lang, men jeg har ingen problemer med å henge med på lasset. Jeg syns det er mindre slitsomt å følge med og "se" situasjonene før de skjer og heller korrigere kursen hans underveis, enn å være litt på etterskudd hele tida og sope opp ting og tang. Skal sies at det er veldig deilig å synke ned i sofaen når han har tatt kvelden.

Skrevet

Jeg har en 1-åring. Hun er mer eller mindre i konstant aktivitet så lenge hun er våken, noe som jeg vil tro er normalt (begge mine har vært sånn).

Men hun er også glad i å kose, så er vi heldige kan hun sitte litt på fanget, men ofte vrir hun seg bort.

Jeg synes ikke det er så travelt at hun er så aktiv, kan jo bli litt surrete i hodet av og til, men jeg driver ikke å fotfølger henne overalt i huset, så hun kan fint løpe rundt mens jeg gjør andre ting.

Skrevet

Jeg har TO meget aktive gutter på 16 mnd. De bryr seg svært lite om lekene sine, og syns alt annet er morsomt, som feks å rote ut av av skuffer de har tilgang til og hiver ting ned trappa. De klatrer på alt som klatres kan,og sitter kun i ro når de skal spise. Hva som er vanlig varierer nok enormt mye, men mine barn er nok de mest aktive i min omgangskrets. Og kanskje gutter er mer aktive enn jenter i lek,eller mer voldsomme hvertffall? Jeg er godt under 30,men føler heller ikke at de sliter meg helt ut enda.

Skrevet

Jeg har TO meget aktive gutter på 16 mnd. De bryr seg svært lite om lekene sine, og syns alt annet er morsomt, som feks å rote ut av av skuffer de har tilgang til og hiver ting ned trappa. De klatrer på alt som klatres kan,og sitter kun i ro når de skal spise. Hva som er vanlig varierer nok enormt mye, men mine barn er nok de mest aktive i min omgangskrets. Og kanskje gutter er mer aktive enn jenter i lek,eller mer voldsomme hvertffall? Jeg er godt under 30,men føler heller ikke at de sliter meg helt ut enda.

:sjokkert: Du fortjener medalje! Wow. Jeg hadde blitt utslitt av en time!

Skrevet

Har en ett åring som er veldig behagelig å ha med å gjøre. sover tretimer på dagtid og kan sitte i evigheter å leke i lekegrinda. underholder seg mye selv. jeg elsker å sitte på gulvet med henne å springe rundt å hyle å skrike med henne :) nå er hun i bhg og jeg i jobb 2-3 ganger i uka da, så jeg setter veldig pris på de dagene vi har sammen :)

Skrevet

Det går i ett fra morgen til kveld ja :)

Han kan godt ligge og kose i sofaen. I 30 sekunder. Da må han, som du påpeker, makke seg rundt og fly avgårde etter fjernkontrollen eller noe.

Storesøster, som nå er 2,5 år, er aktiv, men aldri sånn som den minste krabaten. Hele veien har hun kunnet sitte rolig og lese/synge/tegne osv lenge. Det kan mini bare gjøre i maks ett minutt.

Skrevet

Eldste, har nå som hun er 3, endelig begynt å sitte litt nedpå i form av å pusle et puslespill, eller se en serie på tv. Men hun mister forsåvidt fort interessen. Hun går aldri, hun løper, danser, hopper osv. Veldig aktiv med andre ord. Lillemann på 1 er lik. Han er forsåvidt ganske flink å leke selv, men han sitter ikke i ro og putler, han må liksom kjøre lekebilen på vindu, tv, osv og han er så og si konstant i bevegelse.

Jeg syns med andre ord det du beskriver høres normalt ut. Men det er stor forskjell på barn. Noen er veldig rolige vesener, som kan sitte lenge i ro og putle med ting, og når de beveger seg så er det ikke så "herjete". Men ingen av mine er sånn iallefall..

Skrevet

Min på 1,5 har egentligt alltid vært en aktiv gutt. Han er glad i å løpe rundt i huset og rope og jakte på folk. Likevell er vi heldige å får slappet av innimellom for han leker veldig fint alene også. Som oftest kjører han biler eller herjer med lekene, men han kan også sette seg ned med bøkene sine helt stille innimellom.

Hos andre er det deriomt litt mer stressende, der er det så masse som ser spennende ut og som bare må kjennes litt på.

Gjest happy_me
Skrevet

Takker for alle svar :) flott å høre at flere har det sånn, ikke bare vi :) så er det altså normalt.

Skrevet

Nå må jeg nesten takke deg! Dette har jeg også lurt på angående min eldste (han er snart 2 1/2, men har vært veldig aktiv siden han begynte å gå ^^) men her ser man jo at vi ikke er alene med slike :)

Gjest happy_me
Skrevet

Nå må jeg nesten takke deg! Dette har jeg også lurt på angående min eldste (han er snart 2 1/2, men har vært veldig aktiv siden han begynte å gå ^^) men her ser man jo at vi ikke er alene med slike :)

Ja, jeg opplever det også som et litt "dumt" spørsmål å stille f.eks. helsesøster. Vil jo ikke at hun skal tro at vi er late heller da :) For det er jo ikke det som er saken, jeg har faktisk vært inne på tanken om ADHD og sånn, men det viser seg vel ikke i så tidlig alder kanskje?

Men uansett så er de fleste 1-2åringer sånn har jeg lært nå, så jeg kan slappe mer av inni hodet mitt nå ihvertfall ;)

Gjest pysepusen
Skrevet

Det hørtes veldig kjent ut ;) Her vet jeg ikke om han lærte seg å gå før han begynte å løpe :ler: Han hopper, danser, løper, klatrer etc. heeeele dagen. Utenom når han ligger på lading ;)

Nå fotfølger vi han ikke hele tiden, men må jo holde et øye til han. Vi pleier som regel sitte på gulvet slik at han kan løpe rundt, eller løpe etter han :) Så er vi ute når været tillater det så han får brukt litt mer energi!

Jeg var også inne på tanken på ADHD helt til vi begynte å leke med biler og Duplo. Blir han hektet på det kan han sitte og bygge eller lage bil-lyder i over en time faktisk! Vi hadde bare aldri opplevd en slik side av han :)

Skrevet

Jeg har to jenter på samme alder og de er akkurat likedan. Høyt og lavt hele dagen, knapt i ro når de spiser og sover gjør de minimalt på dagtid (1 time om jeg er heldig). Jeg har inntrykk av at de er i overkant aktive, de fleste andre vi kjenner i samme aldersgruppe er ikke så ville. Likevel tror jeg nok de er innenfor normalen, men anstrengende er det.

Skrevet

Har en gutt på 11 mnd og han krabber rundt over alt, er ganske hektisk til tider. Litt godt å være på jobb igjen nå også, slappe av med kaffekoppen. ;)

Skrevet

Gutten min er slik. Mer aktiv enn mange, men kan også sitte stille en kort stund nå som han er eldre.

Skrevet

Sånn var det hos meg når mine tvillinger var små.

Ang adhd så er ikke det noe å bekymre seg over bare pga høyt aktivitetsnivå. At barn er aktive betyr bare at de lærer gjennom kroppen, noe som er helt normalt.

Skrevet

Glemte å skrive at mange roer seg i takt med at språket kommer på plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...