AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #1 Skrevet 3. februar 2012 Startet med kapittel 6 og har kommet til biten med uendelige rekker, men nå står jeg fast. Har gjort alle kategori 1 og 2 oppgavene fram til nå (sinus/cosinus bøkene) men skjønner ikke hvordan dette fungrerer eller hvordan man regner. Hvor finner jeg mer informasjon om temaet? Har jeg gått glipp av noe viktig jeg skal kunne fra før av? Jeg vet løsningene fra grunnboka ligger på nett, men føler ikke jeg skjønner mer av å se dem Må få minst 5 på denne eksamenen så håper noen har tips!
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #2 Skrevet 3. februar 2012 Startet med kapittel 6 og har kommet til biten med uendelige rekker, men nå står jeg fast. Har gjort alle kategori 1 og 2 oppgavene fram til nå (sinus/cosinus bøkene) men skjønner ikke hvordan dette fungrerer eller hvordan man regner. Hvor finner jeg mer informasjon om temaet? Har jeg gått glipp av noe viktig jeg skal kunne fra før av? Jeg vet løsningene fra grunnboka ligger på nett, men føler ikke jeg skjønner mer av å se dem Må få minst 5 på denne eksamenen så håper noen har tips! Kan du gi eksempel på en oppgave eller noe du føler at du ikke skjønner? Jeg tok R2 som privatist nå i høst, og ble selv veldig frustert på dette kapittelet, spesielt da jeg kom til "Blandende oppgaver". Jeg kan prøve å hjelpe deg hvis du kan si litt mer konkret hva du ikke forstår
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #3 Skrevet 3. februar 2012 Hei, TS her! Jeg synes ikke noe av det gir mening for å være helt ærlig http://sinusr2.cappelendamm.no/c388363/sammendrag/vis.html?tid=394198 her er linken til sida deres, om du trykker på løsninger til oppgavene som er i grunnboka får du opp de oppgavene som er helt i starten av dette delkapitlet. 6.70 Jeg ser at den er geometrisk fordi a2/a1 stemmer for alle ledd, og kvotienten blir 1/5 a1 vet vi er 625. så prøver jeg å se på summen av de første leddene slik som skrevet under eksempelet i boka og får s1: 625 s2: 750 s3: 775 s4: 780 Skjønner ikke helt hvorfor de skrev at vi ser det på boka, men gjorde det likevel Vet formlen for summering av geometriske rekker, så har skrevet ned den som sn= a1 * (k^n)-1/k-1 og har fylt inn det vi vet 625 * ((1/2)^n)-1)/(1/5)-1 så ser jeg hva de har gjort i utregningen på sida til boka jeg linket til, men forstår ikke hvorfor det er slik, eller hvordan jeg regner meg til disse. Jeg har regnet alle kategori 1 + 2 uten problemer, og tenkte å vente med kategori 3 til slutten av kapittelet siden den første oppgaven starter på siste delen jeg ikke har kommet til enda. Jeg startet med kapittel 6 da dette ikke trengte like mye forkunnskap som de andre Sinus R1 boka er utsolgt over hele byen så venter på å få tilsendt nynorsk utgave nå!
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #4 Skrevet 3. februar 2012 Nå vet jeg ikke helt hva oppgaven spør om, men jeg regner med at de spør om rekken konvergerer, og eventuelt hva summen av den uendelige rekken blir. 6.70 a) 625 + 125 + 25 + 5 … Finner først kvotienten k; k = a2/a1 = 125/625 = 1/5 Betingelsen for at rekken skal konvergere er at -1<k<1 Her er k=1/5, så derfor vil rekken konvergere. Formelen for summen av en uendelig geometrisk rekke er: s = a1/(1-k) Vi får da at: s = 625/(1-1/5) = 625/4/5 = 3125/4 Ser ut som at de i oppgaven har brukt summen av en geometrisk rekke og ser om summen nærmer seg en bestemt verdi når n → ∞. Siden summen går mot en bestemt verdi når n → ∞, så konvergerer rekken. Vi ser at leddet (1/5)^n → 0 når n → ∞, og derfor sitter vi igjen med: 3125/4*(1-(1/5)^n) = 3125/4*(1-0) = 3125/4 Skjønte du noe mer nå?
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #5 Skrevet 3. februar 2012 tusen takk, i læreboka mi står det ikke noe om at -1<k<1 avgjør om den konvergerer eller ikke! Så det gjør jo den biten mye mer forståelig. (Ser forresten nå at det står ETTER oppgavene jeg står fast på) n → ∞ betyr bare at n er uendelig sant? (n som i antall ledd) Eller betyr det noe spesielt når det står går MOT uendelig? Jeg visste heller ikke at summen for en uendelig geometrisk rekke var s = a1/(1-k), så det gjør jo det hele mye enklere! Jeg skjønner 100% hva du sier (tror jeg) men synes læreboka er kjip med tanke på at den infoen man bør kunne for å løse oppgavene står etter oppgavene.. (Jeg bruker å lese, gjøre eksempel oppgaven, sammenligne med boka og så regne oppgavene før jeg går videre). Den utregninga fra sida er det vanlig brøkregning jeg bør kunne? skjønner ikke alltid hvordan de kommer fram til at det rotet der Evt er det i R1 boka? tusen tusen takk for hjelp, nå er iallefall alt mye klarere!
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #6 Skrevet 3. februar 2012 tusen takk, i læreboka mi står det ikke noe om at -1<k<1 avgjør om den konvergerer eller ikke! Så det gjør jo den biten mye mer forståelig. (Ser forresten nå at det står ETTER oppgavene jeg står fast på) n → ∞ betyr bare at n er uendelig sant? (n som i antall ledd) Eller betyr det noe spesielt når det står går MOT uendelig? Jeg visste heller ikke at summen for en uendelig geometrisk rekke var s = a1/(1-k), så det gjør jo det hele mye enklere! Jeg skjønner 100% hva du sier (tror jeg) men synes læreboka er kjip med tanke på at den infoen man bør kunne for å løse oppgavene står etter oppgavene.. (Jeg bruker å lese, gjøre eksempel oppgaven, sammenligne med boka og så regne oppgavene før jeg går videre). Den utregninga fra sida er det vanlig brøkregning jeg bør kunne? skjønner ikke alltid hvordan de kommer fram til at det rotet der Evt er det i R1 boka? tusen tusen takk for hjelp, nå er iallefall alt mye klarere! I R1 så står det om grenseverdier, hadde nok vært lurt om du hadde lest gjennom det Les gjennom dette fra side 10-14 for en liten repetisjon. Brøkregninga må man nesten bare øve litt på. Kan være lurt å repeter potensreglene og regneregler for brøk. De tenkte nok i oppgaven at du selv skulle undersøke om rekken konvergerte uavhengig at du visste at den gjør det siden -1<k<1, og man trenger ikke å kunne den regelen eller summen av en uendelig geometrisk rekke for å løse den, men det gjør det selvfølgelig mye enklere
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #7 Skrevet 3. februar 2012 Jeg er så glad for at slike snille gode mennesker som deg kan hjelpe oss som står fast Greide de 3 neste oppgavene uten problemer nå og gleder meg til å komme videre i boka! Tusen takk for den linken, skal også repetere brøkregninga, det trenger jeg helt klart og var vel egentlig det som satte meg fast. Ha en riktig god natt! 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #8 Skrevet 3. februar 2012 Jeg er så glad for at slike snille gode mennesker som deg kan hjelpe oss som står fast Greide de 3 neste oppgavene uten problemer nå og gleder meg til å komme videre i boka! Tusen takk for den linken, skal også repetere brøkregninga, det trenger jeg helt klart og var vel egentlig det som satte meg fast. Ha en riktig god natt! Bare hyggelig Så bra det var til hjelp!
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #9 Skrevet 3. februar 2012 Lærer man om konvergens og uendelige tallrekker på vgs nå? Jeg hadde 3MX og kan ikke huske vi lærte noe av dette..
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #10 Skrevet 3. februar 2012 Lærer man om konvergens og uendelige tallrekker på vgs nå? Jeg hadde 3MX og kan ikke huske vi lærte noe av dette.. Fra læreplanen i R2: "skal kunne regne med uendelige geometriske rekker med konstante og variable kvotienter, bestemme konvergensområdet for disse rekkene og presentere resultatene". Vet at det er noen forskjeller på R2 og 3MX. Vi har ikke noe sannsynlighet eller statistikk i R2, og dere hadde vel ikke om differensiallikninger i 3MX?
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #11 Skrevet 3. februar 2012 Fra læreplanen i R2: "skal kunne regne med uendelige geometriske rekker med konstante og variable kvotienter, bestemme konvergensområdet for disse rekkene og presentere resultatene". Vet at det er noen forskjeller på R2 og 3MX. Vi har ikke noe sannsynlighet eller statistikk i R2, og dere hadde vel ikke om differensiallikninger i 3MX? Jo, jeg tror vi hadde om differentialligninger (det begynner å bli lenge siden nå, så det kan være jeg husker feil..) Den liken du postet lengre oppe; er det fra pensum i R1? Synes det så heftigere ut enn det vi hadde i 2MX.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #12 Skrevet 3. februar 2012 Differensiallikninger hadde vi, men jeg kan ikke huske noe om konvergens. Men det kan være at min hukommelse ikke er helt på plass heller.. (Godt vi er flere, AB #11.. )
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #13 Skrevet 3. februar 2012 Differensiallikninger hadde vi, men jeg kan ikke huske noe om konvergens. Men det kan være at min hukommelse ikke er helt på plass heller.. (Godt vi er flere, AB #11.. ) Haha, ja, det er noe med det;)
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #14 Skrevet 3. februar 2012 Så gjennom læreplan i 3MX nå, og det står ikke noe om at dere skulle kunne regne med uendelige geometiske rekker og konvergens. Differensiallikninger kom ikke før i R2, så tror nok ikke dere har hatt det på vgs. Kan være at dere blander med integralregning? Den linken er fra pensum i R1 ja
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #15 Skrevet 3. februar 2012 Så gjennom læreplan i 3MX nå, og det står ikke noe om at dere skulle kunne regne med uendelige geometiske rekker og konvergens. Differensiallikninger kom ikke før i R2, så tror nok ikke dere har hatt det på vgs. Kan være at dere blander med integralregning? Den linken er fra pensum i R1 ja ”Elevene skal kunne løse førsteordens lineære differensiallikninger med konstante koeffisienter og kjenne noen enkle anvendelser.” Differentiallikninger og integrering henger for øvrig tett sammen.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #16 Skrevet 3. februar 2012 Jeg vet at vi lærte om differensiallikninger når jeg hadde 3MX. Måtte dobbeltsjekke nå, og dette har jeg lært (ikke bare integrasjon og derivasjon). Jeg har også lært det bort når en i familien tok matte et annet sted.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #17 Skrevet 4. februar 2012 Da var det nok differensiallikninger i 3MX siden dere har lært det. Men det er en del dere har hatt i 3MX som vi ikke har i R2 i hvertfall
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #18 Skrevet 4. februar 2012 Lærer man om konvergens og uendelige tallrekker på vgs nå? Jeg hadde 3MX og kan ikke huske vi lærte noe av dette.. Ja, vi hadde om det i 3mx - iallfall hadde vi det.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #19 Skrevet 4. februar 2012 Ja, vi hadde om det i 3mx - iallfall hadde vi det. Det har jeg tydeligvis fortrengt! Kan overhodet ikke huske å ha hørt ordet konvergens på vgs..
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #20 Skrevet 4. februar 2012 Det har jeg tydeligvis fortrengt! Kan overhodet ikke huske å ha hørt ordet konvergens på vgs.. Jeg har 3mx boka mi forran meg nå . i kapittel 1, som heter rekker, lærte vi både om rekker, aritmetiske rekker, geometriske rekker, sluttverdi, nåverdi og konvergerte rekker. Hvis du finner frem din gamle bok, er jeg sikker på at minnene kommer tilbake - enten du liker det eller ikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå