Gå til innhold

Stikking på venstre side av brystet ved dyp innpust++ HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en jente på 20 år som i 4-5 dager på rad nå har fått stikking på venstre side av brystet ved dyp innpust, slik at jeg bare må puste "normalt" når det er slik. Prøver jeg å puste dypt inn når det er slik, stikker det én gang i brystet for hvert innpust, ikke konstant. Stikkingen er rett under puppen, og bak ribbeina på en måte. Dette har inntruffet hver kveld de siste 5 dagene, hovedsakelig etter jeg har lagt meg i sengen for å sove. I dag kjente jeg også lit stikking under (ikke bak/inni kroppen)kragebeina når jeg pustet dypt, og det gjør vondt når jeg prøver å massere områdene jeg har kjent dette på. Også da lå jeg. Har også litt ubehag på venstre side bakpå ryggen, og litt i skulderen. Er veldig ubehagelig og jeg blir bekymret, mulig det er derfor jeg har kjent litt ubehag under kragebeinet og vært i litt dårlig form i dag. Har noen opplevd dette før, eller vet hva det kan være? Har lest på nettet om at det kan være muskelrelatert eller lungebetennelse, behøver ikke være noe med hjertet. Har telefontime med legen min førstkommende mandag, men vil høre om noen andre har opplevd dette eller vet hva det kan være, er ganske bekymret. Blir veldig takknemlig for svar og deling av erfaringer!!

Videoannonse
Annonse
Gjest snoopy_93
Skrevet

Har lest en del på nettet om det og har hatt det tidligere og har det fortsatt titt og ofte. Alt jeg har kommet frem til er at det kan være strekk i en muskel. :) Ikke farlig i det hele tatt.

Skrevet

Jeg vil tippe muskelrelatert ja, kanskje noe ligger i klem?

Lungebetennelse kan også gi slike symptomer, men da er det ofte andre symptomer også.

Men brystsmerter skal alltid sjekkes ut av lege. Så det er bra du ringer på mandag.

• Liker 2
Skrevet

Har lest en del på nettet om det og har hatt det tidligere og har det fortsatt titt og ofte. Alt jeg har kommet frem til er at det kan være strekk i en muskel. :) Ikke farlig i det hele tatt.

Hmm, høres jo ufarlig ut... anspente overkroppen på mandag da jeg skulle sikre barn (er turntrener), og i noen dager etter var jeg veldig støl i ryggmusklene. Mulig det er dette, men vil ikke utelukke at det kan være noe annet også. Har i ca 3 uker hatt slim i halsen uten å være forkjølet eller noe, vet ikke om det har noe med dette å gjøre. Men takk for svar! Det hjelper på å roe meg ned:)

Skrevet

Har slitt med det mye selv før, nå er jeg 21 og nå skjer det sjeldent.

Husker jeg fant ut av hva det var, men husker bare ikke helt hva.

Men! Det er visst helt normalt i ung alder å oppleve de smertene.

Har også hørt at dette er musklene rundt hjertet som vokser eller noe.. Er virkelig ikke sikker, men jeg vet at det ikke er noe farlig og at man vokser det av seg :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt lignende problemer selv et par ganger. Stikkende smerter i brystet som ble verre ved innpust, det varte gjerne i flere dager. Legen mente det kunne være interkostalmyalgi (mye info å finne hvis du googler det), som kort og godt betyr muskelsmerter/muskelspenninger mellom ribbeina.

Prøv å puste mer med magen, det kan hjelpe.

Skjønner godt at du er bekymret, det var jeg også! Heldigvis er brystsmerter sjelden farlig (enda sjeldnere når man er ung og frisk), det bare oppleves som veldig skummelt :-)

• Liker 1
Skrevet

Har slitt med det mye selv før, nå er jeg 21 og nå skjer det sjeldent.

Husker jeg fant ut av hva det var, men husker bare ikke helt hva.

Men! Det er visst helt normalt i ung alder å oppleve de smertene.

Har også hørt at dette er musklene rundt hjertet som vokser eller noe.. Er virkelig ikke sikker, men jeg vet at det ikke er noe farlig og at man vokser det av seg :)

Det er muskelkramper eller no :)

(rettet meg selv)

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil tippe muskelrelatert ja, kanskje noe ligger i klem?

Lungebetennelse kan også gi slike symptomer, men da er det ofte andre symptomer også.

Men brystsmerter skal alltid sjekkes ut av lege. Så det er bra du ringer på mandag.

Takk for svar! Har aldri hatt noe alvorlig galt med meg, så vet ikke hvordan noe slikt oppleves, og dette er veldig ubehagelig når det har vart i flere dager, hver kveld. Skal snakke med legen og høre om det er nødvendig å få time, men klarer ikke gå å vente til mandag, derfor spurte jeg her. Kan være det også hvis man opplever det slik jeg gjør, men vet ikke hva som kan ha forårsaket det. Setter stor pris på svar fra dere!

Skrevet

Jeg har hatt lignende problemer selv et par ganger. Stikkende smerter i brystet som ble verre ved innpust, det varte gjerne i flere dager. Legen mente det kunne være interkostalmyalgi (mye info å finne hvis du googler det), som kort og godt betyr muskelsmerter/muskelspenninger mellom ribbeina.

Prøv å puste mer med magen, det kan hjelpe.

Skjønner godt at du er bekymret, det var jeg også! Heldigvis er brystsmerter sjelden farlig (enda sjeldnere når man er ung og frisk), det bare oppleves som veldig skummelt :-)

Tusen takk for at dere deler så mye kunnskaper, det gjør det lettere for meg å slappe av og ikke bekymre meg! Har vært hos fysioterapeut fordi jeg lenge slet med spenningshodepine, og da sa hun at jeg er veldig anspent i hele kroppen. Blant annet sa også hun at jeg må puste med magen, jeg puster nemlig ofte med brystkassen, klarer ikke venne meg av det. Får høre med legen hva hun sier, så blir det vel en legetime for å få det undersøkt nærmere..

Skrevet

jeg har slike smerter ganske ofte. begynte å få det etter en lungebetennelse, som igjen utviklet seg til blodpropp, og det gikk veldig hardt utover musklene rundt lunga.

sier ikke at det trenger å være noe alvorlig altså, hos meg er det pga anstrengelse av musklene, men sjekk det opp hos legen, å få målt crp om mulig, så får du i alle fall en god indikasjon på om det er noe betennelser/bakteriegreier på vei, eller om du bare er litt gåen i musklene.

god bedring! :)

• Liker 1
Skrevet

De gangene jeg har hatt den type ting har det vært muskelsmerter, det kjennes skummelt ut fordi det "stikker i hjertet", men hjertet er jo egentlig nesten helt på midten, og ikke ut på venstre side av brystet. :)

Én gang jeg hadde smerter i brystet var det lungebetennelse, men da hadde jeg 40 i feber, bakteriell infeksjon i kroppen og så vondt at jeg kasta opp også, og da merka jeg godt at det var det det var, for å si det sånn... Og da var det vondest veldig langt opp, sånn ca ved kragebeinet.

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar! Jeg kjenner at det ikke er i hjertet, det er nærmere overflaten oppe, men lengre ned kjennes det som det er litt inne i kroppen. Får håpe det ikke er noe alvorlig, men skal få sjekket ut alt dersom jeg får legetime neste uke, etter telefontimen med legen:) har klart å roe meg litt ned ikveld! :)

Skrevet

Det er bra! :) Prøv å slappe av, og så ringer du legen på mandag. Og så får du heller ringe legevakta hvis du skulle bli dårligere i helga.

Skrevet

Det er bra! :) Prøv å slappe av, og så ringer du legen på mandag. Og så får du heller ringe legevakta hvis du skulle bli dårligere i helga.

Det skal jeg gjøre:)

Skrevet

Så vidt jeg så er det ingen andre som har skrevet dette, men har du endret noe i forhold til bh i det siste? Jeg var en del plaget med dette før, men ble uendelig mye bedre når jeg gikk opp en str i bh :) Har noe med at den strammer på uheldige plasser. Verdt å vurdere i hvertfall. Gå med sportsbh eller uten nå i helgen og se om det blir bedre.

Om ikke tror jeg det er mange gode forslag lengre oppe i tråden :) God bedring!

Skrevet

Så vidt jeg så er det ingen andre som har skrevet dette, men har du endret noe i forhold til bh i det siste? Jeg var en del plaget med dette før, men ble uendelig mye bedre når jeg gikk opp en str i bh :) Har noe med at den strammer på uheldige plasser. Verdt å vurdere i hvertfall. Gå med sportsbh eller uten nå i helgen og se om det blir bedre.

Om ikke tror jeg det er mange gode forslag lengre oppe i tråden :) God bedring!

Har ikke byttet størrelse nei:) men hadde på meg en denne uken som strammer veldig hvor bøylene er, så tok på meg en annen. Skal få meg legetime neste uke for å finne ut av dette:) takk for all hjelp!:)

• 1 år senere...
Gjest LonelyAngel
Skrevet

Hva var det? Nå har jeg fått det!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...