Gå til innhold

Trening med manualer


VissVass

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat gått til innkjøp av et manualsett på til sammen 18 kg (tenkte ikke på hvor tungt det var i butikken før jeg skulle bære det hjem, hoho :fnise: )

Jeg er dog helt blank på styrkeøvelser, pleier bare jogge litt til vanlig. Noen som har tips til gode og effektive øvelser man kan gjøre med manualer? Gjerne som gavner rygg og core-muskler, da det er det jeg først og fremst ønsker å styrke pga. jobb.

Hvor mye vekt bør jeg begynne med på manualene, og hvor mange sett og repetisjoner er ok for en begynner? Er som sagt heeeelt blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å beskrive, kanskje.

Latissimus Dorsi er en grei muskel, den er da den skrå ryggmuskelen som strekker litt fra nedre korsrygg til litt oppover.

Sett venstre beinet ned, nitti grader. Ta tak i vekta. Sett høyre beinet langt tilbake. Løft.

Uansett finner du selv, etter litt trening, ut av hvilke bevegelser som aktiviserer hvilke muskler.

EDIT: Forøvrig, ikke at det har noe å si, men 18 kg er ikke engang oppvarming for en godt trent mann.

Endret av Harmonics
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat gått til innkjøp av et manualsett på til sammen 18 kg (tenkte ikke på hvor tungt det var i butikken før jeg skulle bære det hjem, hoho :fnise: )

Jeg er dog helt blank på styrkeøvelser, pleier bare jogge litt til vanlig. Noen som har tips til gode og effektive øvelser man kan gjøre med manualer? Gjerne som gavner rygg og core-muskler, da det er det jeg først og fremst ønsker å styrke pga. jobb.

Hvor mye vekt bør jeg begynne med på manualene, og hvor mange sett og repetisjoner er ok for en begynner? Er som sagt heeeelt blank.

Det første du bør fokusere på er god oppvarming og riktig teknikk. Er du virkelig helt blank bør du se noen øvelser på film: http://nhi.no/trening/videoer/styrkeovelser/

og så gjenta øvelsene foran et speil. Få gjerne noen til å hjelpe deg, helst noen som har litt peiling.

Start forsiktig med liten belastning inntil du er sikker på teknikken. Så kan du legge på så mye belastning at du klarer å ta 12 repetisjoner i 3 sett (med 30-60sekunders pause mellom settene).

Husk god oppvarming! Jogg gjerne før du går i gang med styrken, så er kroppen god og varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...