Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2004 #1 Del Skrevet 5. januar 2004 hei ! etter at jeg sluttet å amme min sønn, synes jeg ikke brystene mine har fått vanlig størrelse, de virker mindre og tommere enn før jeg ble gravid .... vil dette rette seg? Jeg vil ikke anbefale noen å amme så lenge, det ødelegger bare brystene, og i tillegg blir man slapp og får ikke noen energi, til å ta seg av et krevende barn, og man kan miste myyye hår, sånn var det for meg i hvertfall! jeg vil anbefale å ikke la noen amme barnet sitt lengre enn maks 3 mnd, det er nok, og barnet har fått i seg mer enn nok antistoffer! Jeg er også forbannet på ammepolitet som de blir kalt på sykehuset, der man på død og liv skal få mødrene til å amme barnet sitt, koste hva det koste vil, det er noe forbanna tull!!! husk det dere som er gravide! i tillegg er man konstant tørst og sulten når man ammer, og energien er på lavbånn..... Jeg prøver nå å spise meg til vakrere bryster, som å drikke masse øl av og til, ta ølgjær,for det skal visst hjelpe, brystene trenger påfyll ja! Jeg er sikkert veldig heldig å ha fått et barn, men jeg vil da for søren meg slippe å se en kropp som ikke lignet min før! og det gjør meg deprimert, og ja kall meg forfengelig, men det er godt å vite at man blir som før, og dette plager meg, kan jeg få lov å føle det sånn uten at noen skal komme med pepper? jeg føler det sånn, og da vil jeg ha respekt for følelsene mine, takk for meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 5. januar 2004 #2 Del Skrevet 5. januar 2004 Seriøst?? Skjønner at det er trist med srtyggere pupper, men det er nå engang det de er til for.... Ammepolitiet kan være strenge, men det ER faktisk best å amme, og ihvertfall det første halve året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 5. januar 2004 #3 Del Skrevet 5. januar 2004 Klart det er et sjokk å se på kroppen sin etter en graviditet, fødsel og amming, men skal jeg være helt ærlig lurer jeg på hva slags bilde du har hatt av å få barn om du gikk ut fra at kroppen din kom til å se helt maken ut etter graviditeten.... :o Ammepolitiet - som du kaller det har antagelig det i mente at morsmelk er bra for barnet og at amming sikrer kontakt mellom mor og barn som er uvurderlig. Når det er så galt syns jeg su dkal begynne å spare til brystinnlegg og ivertfall ikke få flere barn - syns ikke de fortjener å få skylda for å ha ødelagt kroppen din... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 5. januar 2004 #4 Del Skrevet 5. januar 2004 Vørterøl er bedre å drikke mye av enn vanlig øl. Mye mer næring der... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannasol Skrevet 5. januar 2004 #5 Del Skrevet 5. januar 2004 Bare som en liten opplysning til deg, så er det ikke ammingen som gjør at brystene dine blir slik, men selve graviditeten. Synes kanskje heller ikke at du skal gå ut å advare alle andre fra å amme, fordi om du selv er misfornøyd med brystene dine. Deppa? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 5. januar 2004 #6 Del Skrevet 5. januar 2004 Dette kan du da ikke mene :o klart vi skal amme barna våre. All forskning viser jo at barna nyter godt av dette mtp videre oppvekst, og at det kan være en medvirning til at krybbedøden har gått ned. Det er det mest naturlige og vidundelige med å få barn er å kunne legge de til brystet. Lettvint og billig er det også :D At det går ut over kroppen vet jeg alt om, men uansett jeg hadde ikke valgt å kutte ut amming pga av dette. Min beste veninne kunne ikke amme men hun var trett, mistet hår osv dette er jo ikke unaturlig følger for kroppen etter en fødsel. Jeg kan huske jeg mista hår, var trett, tørst og alt det der, men den følelsen å legge barnet til brystet.... UBESKRIVELIG. Jeg vil anbefale alle å amme så lenge de kan og orker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ida- Skrevet 5. januar 2004 #7 Del Skrevet 5. januar 2004 Jeg har gladelig fått litt mindre vakre eller fyldige bryster mot å ha fått et barn. Større mage har jeg også fått, synes ikke prisen er så høy allikevel. Ingenting overgår den lille!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 5. januar 2004 #8 Del Skrevet 5. januar 2004 Håret mister du som resultat av en graviditet, hormoner som gjorde du ikke mistet hår da du gikk med baby i magen. Dette håret falt av i etterkant, men ikke pga amming. At du tar større hensyn til dine egne pupper enn til en liten nyfødt får være din sak. Mest sannsynlig sammenligner du dagens pupper mer med de puppene du hadde da du hadde en nyfødt baby i dine armer enn de puppene du hadde før du ble gravid. Å anbefale andre å ikke amme lenger enn til 3 mnd vitner om uvitenhet og korttenkthet. Hvorfor tror du at du er utstyrt med pupper? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kajsa-krabat Skrevet 5. januar 2004 #9 Del Skrevet 5. januar 2004 Velkommen i klubben!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vi er vel mange med tomme puppelommer!!!???!!! synd men sant! Jeg tror egentlig ikke det kommer an på hvor lenge man ammer, puppene strekkes når det kommer melk og blir slappere og tommere når melken blir borte. Ja ja, i allefall du er ikke alene om å ha "utsugde" tomme pupper!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirill Skrevet 5. januar 2004 #10 Del Skrevet 5. januar 2004 Jeg tror ikke at det er til å unngå dersom man vil være gravide... Så ikke alle ut som Dolly Parton dagen etter at babyen var kommet til verden? :D Uansett så er ikke kroppen tilbake til så å si normalt før etter to år... Så kanskje er det håp ennå??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehu Skrevet 6. januar 2004 #11 Del Skrevet 6. januar 2004 hei ! etter at jeg sluttet å amme min sønn, synes jeg ikke brystene mine har fått vanlig størrelse, de virker mindre og tommere enn før jeg ble gravid .... vil dette rette seg? Jeg vil ikke anbefale noen å amme så lenge, det ødelegger bare brystene, der man på død og liv skal få mødrene til å amme barnet sitt, koste hva det koste vil, det er noe forbanna tull!!! i tillegg er man konstant tørst og sulten når man ammer, og energien er på lavbånn..... Selvfølgelig har brystene dine forandret seg noe. Du har vært gjennom et svangerskap med alle de forandringer/påkjenninger det er på kroppen. Brystene dine vil trolig se bedre ut etter en tid, men å forvente at de skal bli helt som før er nok ikke realistisk. Tror ikke hvor lenge man ammer har så stor betydning. Selv ammet jeg førstemann i 17 mnd og de to neste i 9 mnd. Synes faktisk ikke brystene mine er noen katastrofe,jeg. Selvfølgelig er de ikke som de var før svangerskapene, men noen kjempeforandring ser jeg ikke. Mannen min er like fornøyd med dem nå som da. Å si at oppfordringen til å amme er noe forbannet tull er rett og slett noe forbannet tull!!!!! Forskning på morsmelk og amming er godt dokumentert. Det er mange gode ting man gir sitt barn ved å amme 6 -12 mnd. Å nekte sitt barn disse fordelene pga redsel for puppenes forandring er egoistisk etter min mening. Kan man ikke amme så er det jo en annen sak. At man er ekstra sulten og tørst under ammeperioden er ikke uvanlig, men man trenger kanskje litt mere mat og drikke da. Ammende mødre bør drikke 3-4 liter væske om dagen. At energien er på bånn kan ha med at man ikke får i seg nok næring, at man ikke får nok søvn, at barnet krever mye,at kroppen ikke har tatt seg helt opp etter fødselen etc. Amming alene er i allefall ikke årsaken. Du trenger ikke like forandringene som skjer med kroppen din, men du gjør iallefall klokt i å innse at du kommer ikke til å se ut som en yppig 18-åring resten av livet ! Blir det for vanskelig å leve med kan du søke hjelp hos en plastisk kirurg ! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 6. januar 2004 #12 Del Skrevet 6. januar 2004 Går det virkelig an å bli så overfladisk? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 6. januar 2004 #13 Del Skrevet 6. januar 2004 Går det virkelig an å bli så overfladisk? :o Et vesentlig spørsmål... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2004 #14 Del Skrevet 7. januar 2004 Når jeg ser på mine "puppelommer" og misunner de med Dolly Parton pupper blir jeg litt trist og lei, men jeg er rask med å "forsvare" meg selv med at jeg har "lånt" bort mine til tre kjekke, sunne, friske barn. :D Jeg ville aldri vært dem foruten. Hvis kroppen min ikke blir til å leve med får jeg prøve å gjøre noe med den siden da. Min venninde med stor str. klarte ikke å amme sine barn og var ganske fortvilet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2004 #15 Del Skrevet 10. januar 2004 nei ærlig talt folkens! selv helsesøstra som jeg snakket med, sa at amminga går ut over håret, man blir utrolig slapp og energifattig av å amme, og man trenger ekstra energi av å ta seg av den lille, jeg foretrekker heller å være en våken opplagt mor som tar seg av barnet ordentlig, enn en ammende mor som ikke orker stort mer enn å amme barnet.... Og man får følelsen av å ikke bestemme selv når ammepolitiet kommer til deg, man må jo få bestemme selv her i livet, og bli respektert for det? respekterer dere ikke andres meninger dere da? det er i hvertfall dårlig gjort, og korttenkt. alle vet at babyer før i tiden overlevde og hadde det like bra om mor ikke ammet barnet sitt! det var ikke noe mere krybbedød da heller! ingen vet helt årsaken til krybbedød enda! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 10. januar 2004 #16 Del Skrevet 10. januar 2004 Må man virkelig amme? Kan det ikke få bli opp til hver enkelt kvinne om de har lyst til det. Det er best for barnet men hva med de som ikke får d til? Bør de virkelig få dårlig samvittighet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 10. januar 2004 #17 Del Skrevet 10. januar 2004 Må man virkelig amme? Kan det ikke få bli opp til hver enkelt kvinne om de har lyst til det. Det er best for barnet men hva med de som ikke får d til? Bør de virkelig få dårlig samvittighet? Nei, jeg synes ikke de burde få dårlig samvittighet om de ikke får det til. Har også hatt veninder som rett og slett ikke orker å amme mer etter 6 mnd, og avvent barnet. Det synes jeg også er greit. Men OM man kan amme uten enorme problemer, så synes jeg man bør gjøre det så lenge man orker, og i et minimum av en del måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 10. januar 2004 #18 Del Skrevet 10. januar 2004 Virker på meg som om d der er en slags konkurranse spebarnsmødre imellom.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 10. januar 2004 #19 Del Skrevet 10. januar 2004 Virker på meg som om d der er en slags konkurranse spebarnsmødre imellom.... Det skal jeg love deg!! Har du ært og tittet på Bim? Prøv å si at du stadig vekk gir barnet ditt saft eller at du går lite turer ut. Da blir du lynsjet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 10. januar 2004 #20 Del Skrevet 10. januar 2004 Må man virkelig amme? Kan det ikke få bli opp til hver enkelt kvinne om de har lyst til det. Det er best for barnet men hva med de som ikke får d til? Bør de virkelig få dårlig samvittighet? Selvfølgelig er det opp til hver enkelt om de vil amme eller ei. Dårlig samvittighet bør de ikke ha, de som ikke får til, men det er lettere sagt enn gjort. Når man først får det til og ikke lenger vil, da trenger man vel ikke anbefale andre å ikke amme? Barnet har best av morsmelk, det er bevist. Om man ikke vil gi barnet sitt det beste, trenger man ikke prøve overbevise andre usikre mødre om at etter 3 mnd spiller det ingen rolle. Det blir bare synsing og lite gjennomtenkt råd. Til gjest: man har et "hårproblem" etter fødsel enten man ammer eller ei. Det går ikke over bare man slutter med ammingen. Angående trøtthet og manglende energi går det an å spise litt mer av sunn mat, som ammende mor er det fullstendig normalt og nødvendig med større inntak av mat enn både før og under graviditet. Å slutte med amming pga rare pupper mener jeg er egoistisk. Vil heller ikke tro puppene går raskere tilbake til normalen ved å slutte å amme etter 3 mnd, fordi jeg tror de aldri vil gå tilbake til der de en gang var. Sånn er det bare. Da anbefaler jeg heller andre til å fortsette å amme for så å kjøpe seg et lite løft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå