AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #1 Skrevet 3. februar 2012 Jeg er bare litt nysgjerrig, så derfor spør jeg her I en vanlig hverdag, hvor mange turer får hunden din? Og hvor lange er de? Går dere ekstra lange turer i helgene eller om dere har fri en dag i uka? Hvor har dere hunden når dere er på jobb? Hvor mye ekstra hverdagslydighets øvelser gjør dere om dagen? Går dere regelmessig på forskjellige kurs med hunden? Har dere hunden deres ute i bånd/hundegård i løpet av dagen? Hvor lenge i såfall? Hvor ofte lar dere hunden treffe andre hunder for lek?
Moscato Skrevet 3. februar 2012 #2 Skrevet 3. februar 2012 Rase er litt vesentlig å ta med her, synest eg. Vi har ein Border Collie som får gå fritt rundt huset når han har lyst til å vere ute utanom turar (vi har gjerder osv, så det blir som ein kjempestor luftegard). Han får ein lenger tur på føremiddagen (minst ein time, helst meir, der han får gå mykje utan band), ein på ca tre kvarter om kvelden, og imellom blir det trening (lydigheit) og leik eit par timar til saman. Når vi har fri blir det gjerne ekstra lange turar i fjellet, og då kan vi gå heile dagen. Han blir ikkje lei. I arbeidstida klarer han fint å vere åleine heime, men som regel er der nokon i hus med han pga sjukmelding og div. Vi har aldri vore på kurs med han. Han treff nabohundane stort sett kvar dag, men dei leikar ikkje saman noko særleg. Elles får han besøk av bror, far og/eller mor om lag ein gong i veka, og då får dei leike ilag i nokre timar. Det einaste problemet vi har hatt med han (heilt frå han var liten) er at han har vore livredd for å køyre bil. Nokre gonger har vi vore nøydd til å ha han med, og då vart det sjølvsagt ikkje betre. Så no er vi i gang med gradvis tilvenning heilt frå scratch, og det ser ut til å fungere svært bra. Når vi kan ta han med oss utan å stresse han så frykteleg blir det meir omgang med andre hundar
mysticmoo Skrevet 3. februar 2012 #3 Skrevet 3. februar 2012 (endret) I en vanlig hverdag, hvor mange turer får hunden din? Og hvor lange er de? 3 turer om dagen, 10-30 min morgen, 20-60 min etter jobb og 45min -2timer kveld. Går dere ekstra lange turer i helgene eller om dere har fri en dag i uka? Som regel ja, men ikke alltid. Hvor har dere hunden når dere er på jobb? De er løse og har hele huset til disposisjon. Hvor mye ekstra hverdagslydighets øvelser gjør dere om dagen? Trener triks, LP, freestyle og agility på hobbybasis, en eller flere økter om dagen fra 10-30 min. Minst en av øktene mens vi er på tur, og en innendørs om dagen. Går dere regelmessig på forskjellige kurs med hunden? Nei. Har ikke mulighet. Har dere hunden deres ute i bånd/hundegård i løpet av dagen? Hvor lenge i såfall? De slippes ut på baksiden for å tisse, og kommer inn igjen når de er ferdige, ellers går vi turer/leker/trener i hagen sammen. Ingen av mine ville ha trives med å stå alene ute i bånd eller i hundegård. Hvor ofte lar dere hunden treffe andre hunder for lek? Mine får ikke hilse og leke med ukjente hunder, men har et par hundevenner hver som vi treffer nå og da de kan leke med. Endret 3. februar 2012 av mysticmoo 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #4 Skrevet 4. februar 2012 I en vanlig hverdag, hvor mange turer får hunden din? Og hvor lange er de? begge får doturer 3-4ganger daglig på ca 1-3min hver. i tillegg får mastiffen 1-2 turer på 40min-2 timer og border collien 1-5turer på 10-30min. Går dere ekstra lange turer i helgene eller om dere har fri en dag i uka? dette tar jeg etter dagsfor og etter hva hundene trenger den enkelte dag. både jeg og hundene skal få både den treningen og den roen vi trenger. Hvor har dere hunden når dere er på jobb? løs i huset, men med barnegringda til kjøkkenet igjenn slik at papegøyene og kattene kan få et fristed hvis hundene blir for innpåslitne. Hvor mye ekstra hverdagslydighets øvelser gjør dere om dagen? mastiffen 20-30min fordelt på flere omganger utover dagen, border collien ca 1,5time. mastiffen får i tillegg ca ca 40min tilsammen med triks og iqtrening. Går dere regelmessig på forskjellige kurs med hunden? vært på 14 valpekurs/beggynner/herdagslydighetskurs med mastiffen, men den nekter plent å gjøre noe som helst av det instuktørene sier. ingen andre enn meg har noen gang fått han til å gjøre noe som helst, verken "klikker"folk eller "jakthundfolk"(om de har hatt 3 eller 40 års erfaring driter han i..) likevel gjør han alt som jeg sier han skal gjøre(hvis man ser bort fra passeringsproblemer). border collien har jeg ikke vært på kurs med enda siden den er så fryktelig redd for andre hunder at det bare skaper unødig stress for alle parter, men når den er klar for det skal vi helt klart på kurs! Har dere hunden deres ute i bånd/hundegård i løpet av dagen? Hvor lenge i såfall? 2x 20min leiking i hagen, vanligvis sammen med meg. Hvor ofte lar dere hunden treffe andre hunder for lek? mastiffen 1-3 ganger i uka, 2-4timer hver gang. border collien trener jeg på å ikke være redd for andre hunder ca 4 ganger i uka, å tar det i det tempoet som er tryggest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå