Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt rykter om at det firma i min by skal ansette. Da tenkte jeg å sende inn en åpen søknad, da det ikke er sikkert at denne stillingen blir utlyst.

Hva begynner jeg søknaden med? Noen gode tips til å skrive en bra åpen søknad?:)

Søknaden gjelder en kontorjobb.

Gjest Grønnblomst
Skrevet (endret)

* Søknad skal inneholde dato, navn og adresse for arb.giver og søker.

* Ha orden. Ha struktur, og gjerne sidetall. Har du noen attester, opplys om det i søknaden, og legg dem til som vedlegg.

* Gå gjennom skrivefeil etterpå. Få gjerne andre til å lete også.

*vis til tidligere erfaringer. Skole/jobb/praksis/kurs etc.

* Få fram hvorfor du er interessert/passer i jobben.

* Har du noe hull i cv-en, sørg for at du kan gjøre rede for det.

* si at du gjerne stiller til intervju.

* Glem ikke å ha med referanser, og spør først den personen om det er greit før du setter * han/henne opp som referanse.

Ved eventuelt intervju:

* Ha bakgrunnsinformasjon om bedriften før intervjuet, slik at du kan si noe om du blir spurt hva du vet om bedriften fra før. Da viser du at du viser interesse.

*På nettet står det om spørsmål som ofte kan bli stilt i et eventuellt intervju

*Spørsmål om sterke og svake sider dukker alltid opp.

* Blir du tilbudt noe å drikke, takk for all del ja.

* Det er også vanlig å spørre om hva du tror venner/kjente ville si om deg. Her kan du gjerne svare litt rundt spørsmålet, og si at du håper og tror at de vil si ... (et eller annet positivt), men du vet ikke.

Viktig !

* ikke avbryt, ikke snakk for mye.

* La den som intervjuer snakke.

* Vær ærlig! Tror du ikke på deg selv, gjør ikke andre det heller.

Endret av Grønnblomst
Skrevet

Tusen takk for tips :)

Gjest Grønnblomst
Skrevet

Tusen takk for tips :)

Bare hyggelig. og en ting til.

Bruk litt tid på å svare. Ikke gjør klare svarene på forhånd. Bruk litt tid og vis at du tenker over spørsmålet du blir stilt.

Skrevet

Hvis du googler "åpen søknad" så finner du masse gode tips :)

Skrevet

hvorfor må man for all del takke ja om man blir spurt om noe å drikke? jeg har fått jobber selv om jeg har takket nei, og jeg har aldri tenkt på om de takket ja eller nei når jeg har vært i samtale med potensielt nye ansatte hos oss heller.

bare lurer altså. :)

Skrevet

Istedet for åpen søknad ville jeg laget et markedsbrev. Det er omtrent samme sak, men markedsbrevet er ikke utformet som en tradisjonell jobbsøknad.

Et markedsbrev er på en måte en egenannonse som skal gjøre at en potensiell arbeidsgiver får opp øynene for akkurat deg. Gjør det kort og konsist.

Den må jo selvsagt tilpasses det du skal søke på, men dette er et enkelt eksempel på markedsbrev:

*representativt bilde av deg selv* (Det handler ikke om at du skal se pen ut, men at du skal se blid og velstelt ut, og ellers passende til den aktuelle jobben)

Trenger Lekestua barnehage en kreativ og omsorgsfull assistent?

Jeg er en kreativ, omsorgsfull og pålitelig kvinne på 25 som har fagbrev som barne- og ungdomsarbeider og flere års erfaring fra barnehage og SFO. Jeg opplever at barn raskt får tillit til meg og ser meg som en trygg omsorgsperson. Min spesialitet er å bruke ting vi finner i naturen til å lage spennende kunst sammen med barna. Nå kunne jeg gjerne tenke meg å jobbe hos Lekestua barnehage som ligger så fint til like ved skog og mark.

Min bakgrunn:

- Barne- og ungdomsarbeider

- Assistent i barnehage og SFO.

- Støttekontakt for barn med psykisk utviklingshemming.

- Frivillig i Røde Kors.

- Kan førstehjelp.

Hvis Lekestua barnehage kan trenge en kreativ, omsorgsfull og pålitelig assistent så kommer jeg gjerne til en samtale om hvordan jeg kan bidra i deres barnehage. Jeg er ledig på kort varsel.

*Kontaktinformasjon*

------------------------------------------------------

Så kommer den viktige delen av markedsbrevet (det samme gjelder åpen søknad): Møt opp og lever brevet personlig! Be om å få snakke med daglig leder/styrer eller hvem det nå er du skal søke hos. Det kan være lurt å ha gjort en halvveis avtale på forhånd (f.eks. høre med resepsjonen når det er størst sjanse for å treffe på vedkommende) sånn at du slipper å gå bomtur. Slå av en kort prat, fortell at du har lyst å jobbe hos akkurat dem (si noe fint om firmaet/bedriften som viser at du vet hvem de er og at du er spesielt interessert i nettopp dem) og spør om du kan få lov til å legge igjen et markedsbrev/åpen søknad. Hvis de synes det er greit så spør du om de samtidig vil ha CV'en din. Si takk for samtalen og spør om det er greit at du tar kontakt om en uke eller to for å høre om de har tenkt mer over om de trenger en som deg. Om de nøler så sier du med et smil og glimt i øyet at "jeg tror jeg ringer om et par uker likevel jeg, man vet jo aldri". Ønsk vedkommende en fin dag og si farvel.

Oppfølgingen er viktig. Å bare sende slike søknader i posten gjør at du ikke skiller deg noe særlig ut. Personlig oppmøte og oppfølging i ettertid gjør at de legger merke til deg.

Jeg vet om en som var fast bestemt på at han skulle ha jobb i "Firma X" koste hva det koste ville. Han møtte opp hos firmaet jevnt og trutt, bare for å slå av en prat og høre litt "tilfeldig" om det var noen jobb i sikte. De ansatte begynte å bli så vant til å se han der at noen trodde han jobbet der. Etter et halvt år på den måten fikk han jobb. :jepp:

Men man må jo ha det riktige glimtet i øyet og en behagelig personlighet for å lykkes med noe sånt. Man kan fort oppleves som plagsom og masete, nærmest en stalker, dersom man gjør det på feil måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...