AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #1 Skrevet 3. februar 2012 Jeg har ME og kommer nok til å være syk noen år til. Men jeg har så veldig lyst til å begynne å studere. Og lurer på om det finnes noen måte man kan få tilpasset studiet på? Ønsker å utdanne meg til ernæringsfysiolog, men jeg er redd for at deltidsstudie er for mye. Noen som vet hvem jeg kan snakke med?
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #2 Skrevet 3. februar 2012 Hei! De har ernæringsfysiologi som nettstudiet, kanskje det kan være noe for deg? Du kan lese om det her: http://www.nki.no/hva-tilbyr-vi/bachelorstudium-i-ernaeringsfysiologi
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #3 Skrevet 3. februar 2012 Takk for svar, men jeg burde ha skrevet i det første innlegget mitt at jeg ikke har råd til å studere privat. NAV er ikke villig til å hjelpe meg økonomisk med studier.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #4 Skrevet 3. februar 2012 Ring/skriv mail til det studiestedet du ønsker å forklar situasjonen. Som regel er det ikke et problem for studiestedet at en ikke følger normert tid. Nå vet ikke jeg så mye om ernæringsstudier, men det er vel ingen praksis der? Og sikkert ikke så mye obligatorisk oppmøte, det pleier ikke være det ved universitetsstudier. Men du bør tenke over hvordan du skal finansiere studiene. Du må ta minst 15 stp i semesteret for at lånekassen skal støtte deg (du får da halv støtte). Du må bestå de studiepoengene du er meldt opp i for å få stipend, hvis ikke blir alt lån. Havner du mer enn 60 stp bak iforhold til lånekassen, så får du ikke mer støtte før du har tatt igjen de studiepoengene. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #5 Skrevet 3. februar 2012 Dette høres fryktelig komplisert ut. Er det ingen i Fylkeskommune som må hjelpe meg?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #6 Skrevet 4. februar 2012 Hvor kan man egentlig ta en slikt studie, i nærheten av Oslo?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #7 Skrevet 4. februar 2012 Med mindre det er videregående opplæring du skal ta så kan ikke fylkeskommunen hjelpe deg (du kan ikke bli ernæringsfysiolog med videregående utd.)Det krever helst 5 år høyere utd, men du kan også ta bachelor innen ernæring.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #8 Skrevet 4. februar 2012 Bachelor i ernæring er det jeg har lyst til. Men jeg trodde høyskolene også var fylkeskommunens ansvar?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #9 Skrevet 4. februar 2012 Nei, de er ikke under fylkeskommunen. Du må kontakte det/de studiestedet du ønsker å studere ved. Der kan du få snakke med en studieveileder. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #10 Skrevet 4. februar 2012 Husk å avklare evt utdanning med NAV om du mottar støtte derifra. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #11 Skrevet 4. februar 2012 Sjekk ut søkerhandboka 2012, der står oversikt over fag/studiesteder, søknadsprosess og karaktergrensene for 2011. Som nevnt må du ta 15 studiepoeng i semesteret for å få lån i lånekassen. Det er også slik at skolene får penger etter hvor mange som består eksamen/ tar studiepoeng, og de er derfor mest interessert i fulltidsstudenter. Tviler derfor på at du får lov å bruke lengre tid. Det er også slik at du ved opptak til de fleste program ikke kan ha mer enn ett års forsinkelse, så du bør ringe det lærestedet du ønsker å gå ved og forhøre deg om det er mulig å tilrettelegge. Du vil også ta opp en studieplass i alle de årene du går der, og dermed hindre andre i å få gjennomført studiet. For å bli klinisk ernæringsfysiolog må du ta masterstudiet i Oslo eller Bergen, opptakskravene er skyhøye, tror det ha vært over 60 poeng de siste årene. Ikke for å knuse drømmene dine helt, men jeg tviler på at du stiller særlig sterkt i arbeidsmarkedet med en bachelor i ernæring, særlig ettersom jobbmarkedet er trangt for ernæringsfysiologer.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #12 Skrevet 4. februar 2012 Du får AAP nå? Da har du mulighet til å studere - du må bare få det inn i planen din. Det er ganske mange som studerer ("omkolering") med AAP. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #13 Skrevet 18. februar 2012 Takk for svar. Jeg får AAP ja, men er under 26 så jeg kan ikke få hjelp til utdanning. Finnes det en rådgiver som kan hjelpe meg å finne et studie som helsen min kan klare seg gjennom, og kansje hjelpe meg å få til en avtale med studiested? Jeg synes det er veldig vanskelig å forstå dette.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #15 Skrevet 24. februar 2012 [quote name=Forever ' timestamp='1330100176' post='10530093] Har ikke NAV noen slike kurs?
Topplue Skrevet 24. februar 2012 #16 Skrevet 24. februar 2012 Hehe nei jeg svarte på spørsmål om karriererådgiver.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #17 Skrevet 19. mars 2012 Jeg lurer også på dette. Hvem er "ansvarlig" for å hjelpe brukeren med å finne den rette vegen å gå i forhold til utdanning? For det er ihvertfall ikke vi på NAV, og vi får kjeft daglig pga dette..... Hadde vært greit å kunne henvise til "studiekontoret" eller et eller annet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå