:-) anna Skrevet 5. januar 2004 #1 Del Skrevet 5. januar 2004 Et generelt spørsmål: Når det skal tas "offisielle familiebilder" i konfirmasjon (eller bryllup.) - og en eller begge av foreldrene er gift/samboer på nytt. Synes dere da at steforelderen skal være med på bilde? Vedkommende har vært der siden barnet var 6 - 7 år. Og hvor skal vedkommende sitte i forhold til de "egentlige" foreldrene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirill Skrevet 5. januar 2004 #2 Del Skrevet 5. januar 2004 Dersom jeg var i den situasjonen og bildet skal være til barnet ville jeg ha prøvd dette: Barnet i midten, med far+ ny kone og evt. foreldrene til faren på ene siden. Og mor + ny mann med mors foreldre på den andre siden. (Evt. begge besteforeldreparene på begge sidene. Dersom de har mye med ungen å gjøre.) Men jeg tenker at jeg hadde tatt enda flere bilder i stede... Ett med alle samlet på dette viset, for det er jo sånn familien til ungen ser ut. Og så ett som var kun for den nye familien på den ene siden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 5. januar 2004 #3 Del Skrevet 5. januar 2004 Ville tatt noen bilder med kun mor og far, og så kan steforeldren være med når resten av familien er med på bildet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 5. januar 2004 Forfatter #4 Del Skrevet 5. januar 2004 I konfimasjonen til stebarnet mitt ble det nemlig tatt familiebilder.. med foreldre og besteforeldre. Det var bare de biologiske foreldrene som var med på bildene og det virket ikke som om noen engang tenkte på at jeg skulle ha noe der å gjøre. Heller ikke når det gjalt plasseringen ved bordet... satt ikke ved min manns side akkurat... Jeg har vært "aktiv stemor siden stebarnet mitt var sju, og stod for brorparten av konfirmasjonsforberedelsene. Er gift med pappan og vi har også et barn. Synes det er litt trist å være "ekskludert" fra familien på en slik dag og ikke minst i alle familiealbumene. (Gikk liksom opp for meg i jula når jeg så familiebildene i albumene rundt om kring) Mulig jeg er litt premenstruell og overreagerer... men Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 5. januar 2004 #5 Del Skrevet 5. januar 2004 Jeg syens det kommer også ann på hvordan forholdet er mellom far og mor, og deg og mor. Klart du er en viktig del av familien! Stefaren til Mette marit var med på en del av bildene, men ikke alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2004 #6 Del Skrevet 5. januar 2004 Hvorfor skal steforeldre ekskluderes på en slik dag? Stefar har vert der til barnet siden det var lite. Stått på i alle år. Det er han som har stått for fritidsaktivitetene. Jobbet ekstra for å få istand en fin konfirmasjon. Så kommer dagen og han skal vere nest best. Foreldre skal sitte ved sine respektive ektefeller. Så får man være littraus på en slik dag. La barnet ha de som en bor sammen med seg ved bordet. Synes faktisk at en bør ta et fambilde sammen med alle foreldrer. Selfølgelig tar man et med biologiske og eventuelle andre søsken. Er vi så stive på en slik dag at det må sittes riktig i følge boka? Hva med eventuelle stesøsken? Blir de også skjøvet ut i leksa på lik linje med steforeldre? Man føler seg sikkert nermest den stesøsken man bor i lag med, men om en har en som bor med de andre forelder? Skjønner ikke at steforeldre finner seg i og bli tilsidesatt på viktige dager. De skal stå på for sine ikkebarn hele året, men når det er viktige dager da er de luft. Da skal det biologiske frem. Uansett om det er en sirkusforelder resten av året eller en helge/mnd pappa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 5. januar 2004 #7 Del Skrevet 5. januar 2004 Jeg må si jeg er veldig enig med siste Gjest her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 3llie Skrevet 5. januar 2004 #8 Del Skrevet 5. januar 2004 Du er jo en del av familien og hører helt klart med på familiebildet! Jeg ville nok valgt å tatt flere bilder, den biologiske pappan sin familie og vår familie.. men ikke sammen, det ville føltes helt feil! :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 5. januar 2004 #9 Del Skrevet 5. januar 2004 Dette er barnets dag, og ikke foreldrenes dag. Derfor bør alle i familien være med på familiebilder. Det inkluderer steforeldre som har vært i familien i mange år. Hvordan forholdet til mor eller far er burde være uvesentlig, for det er ikke deres dag. Dette er bilder barnet skal ha med seg videre, som en viktig del av livet sitt. Derfor burde du vært en selvfølgelighet på de bildene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 6. januar 2004 #10 Del Skrevet 6. januar 2004 Syns absolutt at du skulle vært med på bildene, anna!!! Det skulle bare mangle!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 6. januar 2004 #11 Del Skrevet 6. januar 2004 Jeg håper absolutt at dette ikke blir et problem hos oss når den tid kommer. Er stemor til tre, de er 8, 4 og 3 nå - og jeg har vært inne i bildet i et par år. Er aktivt med i barnas liv, henter i barnehage, går på kino, til tannlege, er alene med dem osv. Tviler på at mor ville protestere på at jeg ble med på bilder - ihvertfall ikke om 7 år, når eldstemann blir konfirmert. Foreløpig har vi ikke feiret noe sammen, sånn at problemstillingen hadde vært aktuell - men jeg tror heldigvis de aller fleste ville syntes det var naturlig om jeg var med. Hun er også i et forhold, som er mye ferskere, men virker stabilt og positivt - og jeg ville overhodet ikke reagert om han hadde vært med på bilder nå. Ikke sambo heller (jeg måtte spørre, hehe...) Hvis det samme ikke kommer til å gjelde barnet som sambo og jeg evt. skulle være så heldige å få lage etter hvert, så hadde jeg nok blitt rimelig paff, ja - men da tror jeg nok sambo hadde slått i bordet. 4-åringen og 3-åringen går allerede og maser om at vi skal lage baby, så jeg håper at de vil se på h*m som fullverdig søsken! Dette ble langt, men kortversjonen: synes helt klart man skal være med!! Det er jo barnas dag, og når jeg har vært til stede fra barna var mellom 1 og 6 år, så regner jeg med at de ser på meg som en selvfølge ved konfirmasjonen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Guapa Skrevet 8. januar 2004 #12 Del Skrevet 8. januar 2004 :D Selvfølgelig skal du sitte ved din manns side i barnets konfirmasjon! Noe annet er direkte uhørt!Har aldri hørt om noen konfirmasjoner der noe annet har vært praktisert. På bildene er det greit å gjøre det konfirmanten vil! Vil h*n ha med alle fire foreldre er dette greit. Noen ganger er det stas å ha et bilde mellom bare mor og far.Synes det er greit også. :-) La Guapa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 9. januar 2004 #13 Del Skrevet 9. januar 2004 Interesssant problemstilling. (Og stadig mer aktuell, vil jeg tro). Når jeg tenker på dette, slår det meg at det vel neppe er noen facit svar, jeg tenker at det kommer ann på forholdet mellom barnet og biologiske foreldre, barnet og steforeldre, biologiske og steforeldres forhold til hverandre, hvor fast de nye forholdene er (litt forskjell på fars nye kjæreste som såvidt har hilst på barna og fars sambo gjennom mange år..) etc. Uansett: det er barnets dag, det er barnet som til slutt skal ha bildene og jeg ville selv satt pris på at de "offisielle" bildene var med mennesker som var stabile i livet mitt og som var genuint glad i meg (gjensidig). (også ville jeg vurdert nøye i fht biologiske foreldres følelser ang steforeldre. Hvis det er snakk om en bitter og såret/vraket, stakkarslig mor som rett og slett ikke takler at far forlot henne for en annen, ville jeg vel holdt meg mer i bakgrunnen enn hvis forholdet var mer jevnbyrdig, hvis du skjønner hva jeg mener). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MA Skrevet 9. januar 2004 #14 Del Skrevet 9. januar 2004 VI hadde en slik konfirmasjon for 3 år siden. Da ble det tatt masse forskjellige bilder. Mor og far med konfirmant, så med søsken, så med steforeldre, som i en stor familie, så med besteforeldre. De eneste som ikke var med på typen familiebilder var vel "nye besteforeldre". Til bords hadde konfirmanten mor og far på hver sin side og sine steforeldre ved siden av der. Det var faktisk veldig vellykket. Det var vel "nye besteforeldre" som var mest spent på hvordan dette skulle gå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 9. januar 2004 #15 Del Skrevet 9. januar 2004 Min manns far er gift på nytt, men i vårt bryllup satt ikke kona hans sammen med svigerfar ved middagsbordet. Hun var heller ikke med på bildene med familien. Min mann syntes ikke det var naturlig at han plutselig hadde 2 "mødre", og valgte dermed å bare sine biologiske foreldre på bildene. Dette fikk vi en del pes for, men til slutt ble alle enige. Det er kanskje enklere i en konfirmasjon der man bare skal plassere ett sett med foreldre? Det er jammen ikke så enkelt å plassere 5 foreldre, søsken med sine respektive og så besteforeldre :-? Og hva med stesøsken når det er nye partnere inne i bildet? De burde jo absolutt bli å regne som søsken om deres foreldre skal regnes som foreldre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå