Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt litt på folkehøgskole en liten stund nå, dette blir da neste år, men likevel.

Den jeg har tenkt mest på, er helse, psykologi og sosialfag på Haugetun folkehøgskole i Østfold.

Da lurte jeg på, noen som har gått der? Jeg leste at det er en kristen skole, med mye bibelsamlinger, gudstjenester og sånne ting. Selv er jeg ikke spesielt kristen av meg, og sånne ting er noe jeg helst ikke vil være med på. Har ingenting imot å gå på en kristen skole sånn sett, men jeg vil bare ikke føle meg tvunget til å bli med på gudstjenesten de skulle på hver søndag, bibelsamlinger og sånne ting.

Noen som vet noe om det er frivillig eller ikke, hvis noen har gått der?

Og ellers om det er en skole å anbefale?

I tillegg til det, så har jeg noen fag jeg er nødt til å få tatt opp i tillegg, og vet jo egentlig at det ikke er noe problem ved siden av. Bare lurer på hvordan jeg skal gå frem med det? Er det bare å besøke en vidregående skole i området der, og melde meg opp selv om det ikke er der jeg selv har gått på vidregående? Eller burde det ordnes på forhånd, før skolestart?

En ting til, folkehøgskoler og sånt koster jo gjerne litt, regna på det, og det blir vel rundt 90.000 for et år der. Lånekassen støtter dette, ikke sant? Noen som vet hvordan nedbetalingsplanene er der og sånt?

Jeg mener, får jo ikke jobbet noe ved siden av.

En ting til, man kan vel ikke søke om lån/stipend på lånekassen før etter man har kommet inn?

Sorry for sikkert endel teite spm, men er mye jeg bare ikke vet hvordan jeg skal gå frem med osv, og siden jeg har et friår akkurat nå, så har jeg ikke noen rådgiver eller noe sånt som kunne hjulpet meg med alt dette akkurat nå.

Og ellers hvis noen har erfaringer med Haugetun, eller andre folkehøgskoler med samme linjer? :) Egentlig det samme hvor de er hen, bare deilig å komme seg bort fra hjembyen for et års tid :')

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk på en folkehøyskole som er mer konservativ enn Haugetun (har en venninne som har gått der, hun anbefalte det ikke. Mest pga. av lav aldersgrense) På vår skole var det vel tre gudstjenester i løpet av året. Alle bibelsamling etc. var frivillig, men det ble sagt noe helt kort på her morgensamling, det varte som regel ikke mer enn maks tre minutter.

Hvor gammel er du? Folkehøyskole passer nok best for dem som er ferdig med VGS. Går du på VGS vil jeg anbefale utveksling.

Lån hos Lånekassen er avdragsfritt så lenge man studerer.

Folkehøyskolene finner du her: http://www.folkehogskole.no/

Skrevet

Jaa, okei. Høres jo greit ut det :)

Er 17, tenkte å gå ferdig andre klasse, før jeg tar et ''fri'' år før tredje påbygg, siden jeg har endel fag jeg er nødt til å ta opp før jeg kan gå tredje klasse.

Utveksling er vel bare sånn i utlandet? For vil helst ha muligheten til å dra hjem i ferier og sånne ting. Vil jo komme meg litt bort fra hjembyen, men ikke _så langt bort på en måte :')

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...