Gå til innhold

Søvnproblemer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mulig jeg poster i feil emne nå!

Jeg har hatt søvproblemer så lenge jeg kan huske, men de to siste årene har det blitt så ille at jeg mange netter ikke får sove i det hele tatt! Jeg har testet Valerina, Valerina forte, Vallergan og fikk nylig Nozian. Gikk på Vallergan i tre mnd ca, blandet det med Valerina forte. Men fikk fortsatt ikke sove. Har prøvd Nozian i noen dager nå, og jeg føler meg så rar! Om jeg sovner, så sover jeg i 10timer og våkner opp svimmel og mer utslitt enn det jeg var når jeg la meg. Jeg kan også plutselig begynne og grine på morgenen, noe som jeg aldri gjør. Så kan jeg få helt latterkrampe!

Jeg er så sliten! Har bare lyst og sove. Uansett hvor trøtt og sliten jeg er, så sovner jeg fader ikke.. Har spurt legen om jeg kan få innsovningspiller, men siden jeg er 18 år skal det litt til før jeg får det. Forhåpentligvis får jeg det når jeg skal tilbake til legen, men lurer på om det er noen andre som har det slik? Hva skal jeg gjøre?

Veldig takknemlig for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å gjennomføre søvnprogram fra legen?

(Ikke medisiner, men et søvnprogram du skal følge med faste rutiner, loggføring etc)

Skrevet

Har du prøvd å gjennomføre søvnprogram fra legen?

(Ikke medisiner, men et søvnprogram du skal følge med faste rutiner, loggføring etc)

Ikke fra legen, nei. Men har prøvd det, funket ikke det heller.

Skrevet

Jeg føler med deg. Har hatt søvnproblemer hele livet, og medisiner fungerer ikke. For meg har medisiner faktisk gjort det enda verre, så jeg vil ikke anbefale deg å prøve flere.

Jeg har vært til konsultasjon hos Bergen søvnsenter, og fikk der beskjed om å prøve et opplegg med melatonin og lysbehandling. Har du snakket med legen om noe lignende?

Jeg ble forresten også veldig svimmel av nozinan.

Skrevet

Har du prøvd melatonin?

Det fikk jeg hvertfall, og er det eneste som funket på meg.

Har bedt om at jeg ikke vil ha noe jeg kan bli avhengig av, siden jeg selv er 18 år, og ikke vil bli avhengig av medisiner for å sove resten av livet.

Hvertfall, melatonin er et hormon du har i kroppen, og det er dette hormonet som gjør at du får sove. Det er ikke helt vanlig tror jeg, å gi det ut enda, siden det er ganske nytt i Norge hvis jeg har forstått riktig, så det må søkes om, men det ordner legen for deg.

Melatonin hjalp hvertfall hos meg, så det er jo verdt å prøve? :)

Du får ingen hangover av de, noe man ofte gjør med andre sovemedisiner, noe som er veldig greit.

Eneste bivirkningene jeg har fått, er at jeg hadde mareritt, og sov ekstremt dårlig de to første nettene, etter det har de funket strålende. :)

Skrevet

Det at du føler deg sliten når du våkner opp høres jo ut som om du får pustestans mens du sover, har du vært utredet for det?

Ellers har jeg et tips til deg. Qi gong (uttales "tsji-gong") er det mentale motstykket til kung fu, man kan også si at det blir som å gjøre akupunktur selv med rolige bevegelser. Det kan sikkert høres litt svevende ut, men jeg har lært en qi gong-serie, og når jeg er flink til å gjøre den morgen og kveld merker jeg at jeg trenger mindre søvn om natta, søvnen blir roligere, og jeg blir ikke trøtt på dagen. Så selv om vestlig medisin ikke kan forklare hvorfor/hvordan qigong virker, så har jeg empirisk erfart at det virker.

Qi gong fins i mange varianter, den serien jeg har lært er en enkel serie fra én skole. Det fins mange varianter, og jeg vil tro at ikke alle er like virksomme. Send meg en privat melding hvis du vil ha detaljer om hvor du kan lære den serien jeg har lært.

Skrevet

Jeg tok nozinan i går og besvimte. Livsfarlig medisin :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...