Gå til innhold

Til deg som skriver masteroppgave..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange studiepoeng er masteroppgaven din på, og hvor mange kilder benytter/benyttet du? Jeg har sett på tidligere masteroppgaver innenfor biologi (molekylærbiologi/biokjemi/genetikk) hvor de har benyttet opp mot 160 kilder (altså f.eks. 160 ulike artikler) på en oppgave som er på 60 sp, jeg syntes det hørtes utrolig mye ut.. Jeg vet at kilder er viktig, men forstår ikke hvordan jeg skal klare å benytte så mange kilder..

Hvor høy karakter fikk du på masteren? Lurer på om det er en slags korrelasjon på hvor mange kilder som benyttes og oppnådd karakter.

Videoannonse
Annonse
Gjest "gjest"
Skrevet

Nei, korrelasjonen er vel mer av typen "godt gjennomarbeid oppgave og karakter", tipper jeg. :popcorn:

Skrevet

Jeg tenker at du heller burde bekymre deg for kvalitet enn kvantitet når det gjelder antall kilder man bruker.

Skrevet

Jeg tenker at du heller burde bekymre deg for kvalitet enn kvantitet når det gjelder antall kilder man bruker.

Ja jeg vet jo egentlig det, men blir stresset av å tenke hvor mange kilde "de andre" har..

-TS

Skrevet

Vel - det er utrolig enkelt å drive med namedropping og det er også temmelig gjennomskuelig.

Vær sikker på at du får med deg det meste som er relevant og da trenger du ikke å bry så mye om antallet :)

Skrevet

Jeg har inntrykk av at det varierer mye hvor mange kilder folk bruker, det avhenger jo også av typen oppgave man skriver (jeg er innen noenlunde samme felt). Det vil vel forhåpentligvis falle seg naturlig etter hvert som du skriver. Noen ganger blir det en lang litteraturliste fordi du finner kilder hos andre kilder osv, så én artikkel kan fort føre deg til 5 andre. Det er viktig å plassere oppgaven sin i forhold til eksisterende vitenskap på feltet, men en skal jo helst faktisk ha lest og tygd på referansene, ikke bare kikket på en setning i sammendragene :)

Skrevet

6uker B 120ish kilder 30sp (99% publiserte artikler, men også noen bøker ettersom forskningen henger litt etter)

Som nevnt karakter handler mer om formkrav, en master skal vise at du kan forske og ta en phd. Du må også vise at du kan besvare problemstillingen på en tilfredsstillende måte.

Triks er å spørre veileder om noen a-oppgaver innen samme tema for å få en hunch om hva det går i.

Skrevet

Min masteroppgave er på 30 studiepoeng, og skal leveres i mai,

så jeg er usikker på hvor mange kilder jeg ender opp med på referanselista.

Har aldri tenkt over at jeg burde ha så mange der, synes det er viktig at de

jeg har blir brukt i mer enn ei setning.

Til metodedelen har jeg brukt 2 bøker så langt, og til teori/drøfting har jeg

til nå holdt meg til 4 bøker, 1 artikkel og 2 offentlige dokumenter.

:)

Skrevet

Min masteroppgave var på det som i dag er 30 studiepoeng innen realfag/teknologiske fag.

Oppgaven var på ca 70 sider.

40 - 50 referanser hvorav 2-3 lærebøker (metodedelen), 5-6 offentlige dokumenter (utredninger, rundskriv og veiledere) og resten vitenskapelige artikler.

Fikk karakteren 1,5 som tilsvarer en A.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...