Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter veldig med å finne ut hva jeg skal bli. Jeg vil helst tjene rundt 400 000 i året.

Jeg liker ikke typisk guttejobber(byggning, elektro o.s.v.)

Siden jeg liker egentlig litt å lage mat, kanskje jeg burde bli kokk??. Men har hørt mye dårlig om det. -At man tjener veldig lite med mindre man er mesterkokk(som jeg ikke tør satse på jeg blir), jobber mye om natten, en veldig slitsom jobb, og at viss man liker å lage mat bør man gjøre det hjemme å ikke la jobben din bli det pga de grunnene.

Noen som da vet om noen gøye jobber der man tjener ca 400 000. Har ikke egentlig noen spesielle interesser. :sukk: Jeg liker klær og sminke. Kanskje designe klær.eller ikke.

Eller flyplass.Men ikke i fly eller som flygeleder, jeg synes flyplasser bare er litt koslige ehe. Hvertfall flesland siden den er så liten og søt. :sjenert:

Så om du har noen andre forslag til en jobb mange trives i eller tjener bra, fortell :)

Skrevet

Hvis du vurderer å bli kokk så bør du tenke nøye igjennom det. De fleste er ikke kokker hele livet, da det egentlig er en tung jobb, og ødelegger veldig hvis du ønsker deg en familie, da de fleste kokker begynner på jobb 14.00-16.00 og jobber til ca. 24.00 hver dag nesten. Dette gjelder hvis du jobber på en litt fin restaurant da. Dessuten er mat noe du må brenne skikkelig for hvis du jobber som kokk, du må virkelig like å lage mat. Du skal jo lage mat hver dag i minst 8 timer hver dag som kokk. De tjener heller ikke så mye.

Grunnen til at jeg ikke vil anbefale deg å bli kokk er fordi kjæresten min er det, og jeg ser hvor mye dette kan ødelegge for oss videre i livet hvis vi bestemmer oss for å stifte en familie, og jeg får eg typisk 8-16 jobb. Da har jeg lagt meg når han kommer hjem om kveldene, står opp når han sover for å gå på jobb. Når jeg kommer hjem er han gått på jobb... Hvis det blir som dette er den eneste tiden dere får sammen de dagene du eller han har fri dessverre :/ Viktig å tenke på fremtiden når u skal velge jobb synes jeg :)

Jeg synes også klær og sminke er veldig gøy, og har vurdert makeup artist flere ganger men har lagt det på hylla pga mulighetene for jobb etter utdanning.

Jeg har dessverre ingen tips til en kjekk jobb med bra lønn, jeg sliter faktisk med det samme jeg også. Men jeg har vurdert barneskolelærer. Greit, man tjener ikke all verden, men tror du setter utrolig stor pris på de lange feriene du får. Pluss jeg synes at barn er veldig kjekt :) Husk at ikke lønn er det viktigste, men det å trives med det man gjør er mye bedre i lengden :)

Lykke til !

• Liker 1
Skrevet

Svigerfaren min er kokk og han anbefaler ingen å gå den veien, selv om han er lidenskapelig opptatt av mat og neppe kunne gjort noe annet selv. Hvorfor? Fordi det er veldig slitsomt og arbeidstiden er ofte på kveldstid, så det passer ofte dårlig med familieliv og sosialt liv forøvrig. De fleste andre jobber jo på dagen og har fri på kveldene, men da er kokken på jobb.

Men hvis det er det man virkelig brenner for så er det nok verdt det, men det høres ikke ut som ts MÅ bli kokk for å bli lykkelig, så da ville jeg valgt det bort.

Det er jo en mulighet å jobbe på kantine/institusjonskjøkken/dagåpen kafe/cateringbyrå eller noe annet som ofte har bedre arbeidstider og mindre press om å være mesterkokk.

Ellers vil jeg anbefale deg å legge vekk tankene om lønn inntil videre. Det blir en hemsko om du skal la lønna styre deg. Bruk heller tid på å finne ut hvilken retning du vil gå, og så kan du se nærmere på ulike yrker i den retningen med tanke på lønn senere.

Men så var det det å finne ut hva man vil da. Den beste måten er nok å prøve seg i noe i samme bane på et lavere nivå som vikar. Vurderer du å bli lærer: Få deg vikartimer på SFO eller som lærerassistent. Vurderer du å jobbe innen helsevesenet: Få deg vikartimer på sykehjem. Vurderer du kokk: Få deg servitørjobb på restaurant osv. Disse jobbene vil jo ikke være det samme som det du da eventuelt velger å utdanne deg til, men du vil likevel lære mer om yrket og få et lite innblikk i hvordan hverdagen ser ut for den yrkesgruppen du vurderer å bli en del av.

Med rett innstilling og pågangsmot er det utrolig hvor man kan få innpass i yrkeslivet. Drømmer du om å bli arkitekt kan du f.eks. oppsøke arkitekter der du bor og vise deg som genuint interessert i å lære mer om hvordan de jobber (her må du ha en god plan og strategi for å komme deg innenfor) så er det faktisk godt mulig å være heldig og å få en liten stilling som ryddehjelp/assistent/sekretær, eller om du ikke er så heldig så kan det hende du kan få lov til å komme innom dem på besøk og se på hvordan de jobber. Poenget er at det er lurt å vite litt om hverdagen til den yrkesgruppen du sikter mot for å kunne vite om det passer for deg.

• Liker 2
Skrevet

Du nevner kokk og flyplass. Kanskje kokk i et cateringfirma kan være noe?

• Liker 1
Skrevet

Du sier du liker klær og sminke. Designer kan jo være en ting, men det er beintøft å komme seg opp og fram i den bransjen, og du må ha en god porsjon flaks i tillegg til et stort talent for å tjene penger der.

Et annet alternativ er å begynne å jobbe på en butikk som selger klær og sminke for å få litt grunnleggende salgserfaring. Så kan du ta deg utdannelse innen økonomi, ledelse, markedsføring eller lignende og samtidig fortsette å jobbe deltid i butikk. Deretter jobber du deg oppover og på sikt kan du bli daglig leder/innkjøpssjef eller noe sånt for en butikk som selger ting du er genuint opptatt av.

Skrevet (endret)

Du nevner kokk og flyplass. Kanskje kokk i et cateringfirma kan være noe?

JA! Det denne AB-en nevner MÅ jo noe for deg!

Om du jobber i et cateringfirma, vil du kunne jobbe på dagtid, men du må sikkert jobbe litt på kveld og helger også. Spørs når dere må levere mat og sånt? Arbeidstidene er iallfall veldig varierte!

Om du starter ditt eget caterin-firma til slutt kan du bli din egen sjef med ansatte.

Det er verdt å undersøke, og da vil du etterhvert tjene gode penger, vil jeg tro ;)

Endret av Bølle
Gjest Elfrida
Skrevet

Hvis du liker matlaging er jo konditor også en mulighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...