AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #1 Skrevet 2. februar 2012 I fjor hadde jeg mesteparten av inntekten fra NAV (attføring). Begynte å jobbe litt årets siste måneder. Dette året kommer jeg til å jobbe mer enn i fjor (naturlig nok, siden jeg begynte i nov.) og vil derfor få en del av inntekten fra lønn og mindra fra NAV. Jeg fikk tilsendt skattekort med "del 1 Tabelltrekk" og "del 2 36%". Nå er jeg redd for at jeg blir trekt for lite i skatt, men syns det er så forvirredne å skulle regne ut dette her.. Trekkes skatt korrekt utregnet fra lønning til lønning eller? Inntekten fra Nav justeres jo ut fra hvor mye jeg jobber - og lønna er jo høyere enn Navpengene - og Nav trekker jo allerede skatt (36%??) Nå ser det ut som jeg får en liten bi-inntekt fra en annen arb. giver i tillegg, så der må jeg jo sende inn del 2 og skatte 36%. Skjønner ikke hva jeg bør gjøre, er tabelltrekket på hoved arbgiver safe selv om jeg tjente mindre i fjor? Eller bør jeg bare be hoved arb. giver trekke meg mer uten å måtte bestille nytt skattekort? F.eks 36% (er det ikke dette som er "normalen"?) Er litt grønn på sånne ting.. Ogvirker så stress å bestille nytt kort osv.
Gjest Bartenina Skrevet 2. februar 2012 #2 Skrevet 2. februar 2012 Jeg ber alltid om å bli trekt 36% for da får jeg som regel igjen på skatti (silikon i tatti - neida). Jeg stoler ikke på tabelltrekk, har brent meg på det tidligere :-/
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #3 Skrevet 2. februar 2012 Jeg ville heller tatt meg bryet med å bestille nytt skattekort med riktig inntekt enn å risikere baksmellen til våren.
Plastaroma Skrevet 2. februar 2012 #4 Skrevet 2. februar 2012 Gubben har fått saftig baksmell de to gangene han stolte på tabelltrekk.
Gjest Bartenina Skrevet 2. februar 2012 #5 Skrevet 2. februar 2012 Jeg har bestandig bare sagt fra til arbeidsgiver, de har ikke trengt et nytt skattekort
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #6 Skrevet 2. februar 2012 Jeg har bestandig bare sagt fra til arbeidsgiver, de har ikke trengt et nytt skattekort Så lenge du skal ha fast trekk går det bra. Men om du skal ha tabelltrekk for høyere lønn må du bestille nytt.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #7 Skrevet 2. februar 2012 TS her, tusen takk for svar! Tror jeg bare ber hovedarbgiver trekke 36 % da, så er den saken ute av verden. Vil ikke ha baksmell, det er jo verre enn draugen i do har jeg skjønt.
Zzyzx Skrevet 3. februar 2012 #8 Skrevet 3. februar 2012 Gubben har fått saftig baksmell de to gangene han stolte på tabelltrekk. Da har han hatt feil tabell og burde ha justert skattetrekket selv. Jeg har fått baksmell med tabell én gang, men den visste jeg kom fordi jeg fikk noen tusen mindre i renteutgifter enn det så ut til i begynnelsen av året.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #9 Skrevet 3. februar 2012 Hvilken tabell man skal trekkes etter settes vel med grunnlag i det man har tjent, hvor mye renter man har betalt, hvilken formue man har osv i tidligere år. Har man hatt store endringer fra ett år til et annet kan tabellen slå feil ut. For TS, som har gått fra lav inntekt til noe høyere, kan det være en ide å sjekke ekstra, selv om tabellen i seg selv også tar høyde for ulik lønn. Følger man med og forsøker seg på skatteberegning på skatteetatens nettsider får man en indikasjon på hvor i landet man ligger. Da kan man også bestille nytt skattekort. Pga stadig lavere renteutgifter på boliglånet har jeg pleid å be lønningskontoret trekke en fast kronesum ekstra hver måned på toppen av tabelltrekket. Uten dette ville jeg fått en liten baksmell hvert år (ca 1000 kr).
heleneols Skrevet 3. februar 2012 #10 Skrevet 3. februar 2012 Ja det er det i og med at de trekkes % vis av den summen du tjener inn.. eller tar jeg helt feil da..
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #11 Skrevet 3. februar 2012 sørg forå skaffe deg riktig skatteprosent. Baksmell er ikke bra, men får du igjen på skatten når du går under nav, blir du straffet for det med trekk i AAP. Jeg fikk mindre i sosialjelp fordi jeg hadde jobbet året tidligere, og fikk igjen på skatten. Da hadde jeg jobbet ved siden av studiene, selv om jeg hadde rett på AAP, uten å vite om det. Dette ble jeg straffet for sist sommer. Man kan faktisk si at jeg ble straffet for å ha jobbet. Pass på at du i hvert fall ikke får igjen på skatten så lenge du går under nav. Hadde jeg visst det litt tidligere, skulle jeg heller fått baksmell, for da hadde nav måttet betale det jeg ikke kunne betale.
Gjest Mandalas Skrevet 3. februar 2012 #12 Skrevet 3. februar 2012 Dette har jeg også lurt på. For jeg har tabelltrekk, og på skatteetatens sider står det at man ikke trenger å endre skattekortet ved høyere eller lavere lønn når man har tabelltrekk... Derfor har jeg forstått det som at det er safe uansett lønn.
Zzyzx Skrevet 3. februar 2012 #13 Skrevet 3. februar 2012 Det er safe uansett lønn, men det er ikke safe uansett fradrag. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå