Gå til innhold

Vi vil ha valper!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi har en hund som vi etter en del fram og tilbake har lyst til at skal få valper.

Dette er vår første hund (den er nå akkurat fire år gammel).

Det jeg lurer på nå er hvordan jeg skal vite at hunden er klar for paring?Jeg har selvsagt ikke notert ned når siste løpetid var, men mener det var i august eller september.

Hunden vår er renraset og vi har en aktuell kandidat til far.

Hilsen snart bestemor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunden er klar for parring på ca.11 dagen etter begynt løpetid.

Løpetid varierer fra hund til hund om den har en, to eller tre ganger i året...

Hannen bør ikke bare være potensiell, men eierne må akseptere parringen før du kommer så langt at det er tid for parringen...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje litt kritisk her nå, men det er godt ment.

Før dere bestemmer dere for valper er det viktigst at dere vet hvorfor. Det er mye jobb med valper, koster masse tid og penger. Man skal finne rett kjøper til hver valp. Er det en parring som raseklubben anbefaler ? Er dette en parring som vil gjøre rasen bedre ?

Jeg synes ikke noe om å parre tisper fordi man selv vil ha en valp etter tispa eller for å tjene penger. Jeg mener at kun de beste hunden i hver rase skal avles på. Hunder med skjønnhetsflekker, gemytt vansker etc bør ikke avles på. Dette fordi disse valpene blir kanskje avlet på og på sikt vil rasen kunne bli ødelagt.

Men om dette er nøye gjennomtenkt og er en bra parring så er det ingen ting i veien. Jeg ville kontaktet en oppdretter/kjøpr bøker og lest mer om dette. Det er veldig viktig at man som oppdretter gjør ting riktig med tankene på valpenes oppdragelse. Det er en viktig jobb du har foran deg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tenk dere nøye om, før dere setter valper på tispa deres. Dere setter både tispa og valpene i fare, ting kan gå galt underveis/ved fødinga.

Hvorfor vil dere parre? Har dere tid? Har dere penger til alt? Har dere alt som kreves?

Les her, så står det masse informasjon, og endel spørsmål som dere burde spørre dere selv, før dere begynner å avle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gjøre mitt svar så kort som overhodet mulig. Men det blir litt vanskelig, siden jeg har masse engasjement når det gjelder avling.

1) Hva er det ved denne tispa og hannen som gjør rasen bedre? Dersom den ikke gjør rasen bedre, så mener jeg at avling på disse individene sterkt bør vurderes å ikke bli gjort. Det finnes så mange så knallgode individer i mange raser at det er vanligvis ingen vits i å avle på de dyra som ikke er førsteklasses.

2) Har hundene oppfyllt alle kravene til raseklubben? I det legger jeg fri for HD, fri for AA, øyelyst evt. brukshundsprøver, mentaltester osv. Dersom disse ikke er oppfyllt, så mener jeg at avling på disse individene sterkt bør vurderes å ikke bli gjort. Det er slurv og uetisk å ikke oppfylle raseklubbens krav til avl. Det er en grunn til at de reglene er der... Og om de ikke fylles og valpene ikke kommer på ei "valpeliste", så blir valpene betydelig mindre verdt - og betydelig vanskeligere å selge. Dersom NKKs regler for avl på rasen ikke er overholdt, vil heller ikke valpene kunne registereres i NKK og få en verdi lik Bastard.

3) Er det noe som helst "rusk" (psykisk eller fysisk) å finne i noen av disse individenes linjer minst 3 generasjoner tilbake? Dersom det er det, eller man ikke vet, så mener jeg at avling på disse individene sterkt bør vurderes å ikke bli gjort. Det er INGEN morsom oppgave å få den syke hunden som koster mange titusener i året i veterinærutgifter, medisiner, spesialkost osv.! Jeg vet, for jeg har en av dem nå. Alle parringer som er gjort 3 ledd tilbake må gjerne også vurders helsemessig for min del.

4) Har dere råd til å sitte med 10 valper på 3 mnd i tillegg til tispa dere har nå? Om dere ikke har det, så mener jeg at man bør sterkt vurdere å ikke ha valper i hus. Man vet aldri når/om de blir solgt.

5) Ønsker dere det mangeårige ansvaret det er å selge valpene? Husk at salg av valp går på lik linje med salg av kjøleskap hva Forbrukerkjøpsloven gjelder... Og dersom man ikke har nok kunnskap til å kunne ta seg av valpene og valpekjøperne i mange år fremover med råd og veiledning, så mener jeg at man sterkt bør vurdere å avstå fra avl.

Og til slutt: husk at det å få valper er 2 måneder med slit fra morgen til kveld og på natta. Valpene sover ikke så lenge av gangen. Og man bør definitivt ha ferie eller hjemmekontor fra 1 uke før termin til valpene er ute av hus. Kanskje trenger en eller flere av dem flaskemat - og jeg mener de skal ha mat hver 2. eller 3. time HELE DØGNET.

Valpene mener jeg ikke skal under noen omstendighet leveres før de er 8 uker (selv om NKK visstnok til nød kan godkjenne 7 uker).

Husk at tispa skal ha ekstra oppfølging når hun er drektig. Spesialfôr, vaksiner (og sikkert mer som jeg ikke husker i farta). Dette koster. Et keisersnitt koster også noen tusen og blir ikke alltid dekket av forsikringen. Valpene skal ha veterinærattest, vaksiner og gjerne chipsmerking. Blir fort noen tusen det også. Så regn med å gå kraftig i underskudd på ditt første kull!

Men til ditt spørsmål om når du kan parre tispa: det at ei tispe flytter på halen pleier å være rimelig sikkert. Men det er ikke sikkert at tispa vil parres og kan bli drektig selv om halen "viker". Det bør derfor vurderes av en veterinær. Veterinæren tar et utstryk av tispas vagina og vil se om hunden har mulighet for å bli drektig den dagen eller ikke. Det kan du godt gjøre fra dag 10 og frem til tispa er klar (vanligvis har jeg hørt dette er fra dag 13, men det varierer alltids fra tispe til tispe). Så forbered det på noen hundrelapper hos veterinæren før parring.

Og når det kommer til selve parringa, så er det IKKE bare å slippe hannen og tispa sammen! For guds skyld! Det kan ødelegge både hannen og tispa mentalt for lang tid (om ikke for evig)! Men jeg har ikke tid til å skrive mer om dét nå...

For meg, som ønsker å ha eget oppdrett, har jeg jobbet mot dette i litt over 6 år. Og jeg er snart halvveis! Kanskje jeg kan få bli stemamma en gang i år, siden vi har en hanne som forhåpentligvis skal brukes i avl. Og nå må jeg gi meg, for vi skal til veterinæren og øyelyse hunden. Og så skal Nikki få litt hjelp til å hente kaninungene sine med det samme vi er ute og kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og da jeg tilbake. Hunden er øyelyst og ingen problemer funnet.

*stolt*

Grunnen til øyelysingen var at oppdretter (og medeier) hadde fått en henvendelse om å bruke den hunden jeg har eller hans bror på ei tispe. Så får vi se hva dette blir av når tispeeieren får se hundene.

:D

- og Nikki har fått to schjempesøte kaniner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at flere er av samme oppfatning som meg når det gjelder parring... Jeg synes det er latterlig at folk annonserer på eks. dyrenett etter en hann til ei tispe, spiller ingen rolle hvilken rase osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...