Daxi Skrevet 2. februar 2012 #1 Skrevet 2. februar 2012 (endret) Synes dere det er upassende eller passende å be om å få penger som bryllupsgave? har noen vært i et bryllup der man ble bedt om å gi penger? Har dere selv bedt om penger? hva tenker dere om det? EDIT: Tittel var feil Endret 2. februar 2012 av Natalie_M
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #2 Skrevet 2. februar 2012 Da får de oppgi et kontonummer på invitasjonen, ellers blir det mye snoking i konvoluttene på gavebordet. Så kan de oppgi summen de har fått inn i takketalen.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #3 Skrevet 2. februar 2012 For å være helt ærlig synes jeg det er litt upassende å ønske seg penger. Jeg vet faktisk ikke helt hvorfor, jeg synes bare det. Antakeligvis henger det sammen med at jeg synes det er en hyggelig gest å kjøpe inn en gave til brudeparet, være litt personlig, gjøre seg litt flid. Å bli "avspist" med å gi penger synes jeg er litt....rart. Har selv blitt invitert i bryllup der jeg måtte reise veldig langt (til en by litt vanskelig tilgjengelig i midten av Europa), hvor brudeparet ønsket seg penger til en reise. Det synes jeg var drøyt rett og slett, selvom de poengterte at de ikke ville ha noen presanger fordi det var presang nok om noen tok seg fri og brukte masse penger for å feire bryllupsfesten deres et annet sted. Men tilbake til spørsmålet ditt: Jeg reagerer på pengeønsker og kontonummer i invitasjonen hadde vært enda verre. 3
Gjest Doh Skrevet 2. februar 2012 #4 Skrevet 2. februar 2012 Jeg synes det er en utrolig kjeldelig gave å gi..... Søstra mi og mannen ønsket seg bare penger, de fikk det jo men syntes ikke det var noe særlig. 1
Gjest Villanda Skrevet 2. februar 2012 #5 Skrevet 2. februar 2012 Jeg synes det er helt ok, men da synes jeg det er fint om de ønsker seg penger til noe spesielt. Viss de ønsker penger til f.eks bryllupsreisen, ville jeg gjerne bidratt og følt stor glede ved det. Da er man jo på en måte med å gi den en opplevelse. Før i tiden gav man jo gaver for å gi de nygifte et lettere start ekteskapet, ting de ville trenge. men i dag har jo de fleste boddd i lag lenge og har alt de trenger og mere til. Da er det flottere, synes jeg, å bidra til noe brudeparet ønsker f.eks oppleve enn å kjøpe de en ting som bare blir borte i resten. 8
ivorybride Skrevet 2. februar 2012 #6 Skrevet 2. februar 2012 Vi kommer til å ønske oss bidrag til bryllupsreisen og ellers har vi satt opp ønskeliste hos Tilbords Så kan folk velge hva de helst vil gi Synes det er greit å gi penger hvis det går til noe spesielt som brudeparet sparer til noe spesielt, men ikke hvis det kun går til "det store sluket"
Gjest Adriane Skrevet 2. februar 2012 #7 Skrevet 2. februar 2012 Jeg syns også at dersom brudeparet ønsker seg penger/gavekort som bidrag til bryllupsreise, så er det veldig ok for meg. Har all forståelse for at de fleste i dag allerede er godt etablert når de gifter seg, og har det meste de trenger. (Og har de ikke det, så er det vel forhåpentligvis det de trenger som står på ønskelista ) Men jeg er vel enig i at det er i beste fall litt merkelig å ønske seg penger, uten at de pengene skal gå til et bestemt formål. Da ville jeg - om jeg selv var brud - heller gitt beskjed om at det som kommer inn skal gå til f.eks Kreftforeningen, Barneavdelingen på Radium-/Rikshospitalet, eller lignende. At man ønsker å gi det videre til noen som virkelig trenger det 2
CathFoto Skrevet 2. februar 2012 #8 Skrevet 2. februar 2012 Mtp at de fleste som gifter seg i Norge i dag har vært samboere før de gifter seg og aldersnittet for ekteskapsinngåelse er høyere enn før så har veldig mange det meste de trenger av tradisjonelle bryllupsgaver som serviser, bestikk, glass osv. Så jeg ser ikke at det er dumt å gi penger. Kjedelig? Muligens, men jeg er tilhenger av å gi folk det de faktisk ønsker seg, ikke det jeg synes de burde ønske seg. 7
Gjest alven Skrevet 3. februar 2012 #9 Skrevet 3. februar 2012 Da jeg giftet meg 1 gangen, så var vi begge unge, 18 år. Og vi hadde ingen verdens ting. Så da var vi glad for alle tingene vi fikk. Da jeg fant kjærligheten på nytt etter mange år som skilt så hadde vi på en måte alt, jeg flyttet inn i et ferdig hus, og vi bodde sammen i et år før vi giftet oss. Så vi skaffet i den tiden ting vi ville fornye. Så da vi giftet oss ønsket vi oss bidrag til bryllupsreisen. Og det fikk vi. Men vi oppdaget at venner og familie kjøpte en liten ting i tilegg. Når det gjaldt pengene så gjorde vi det på følgende måte. Vi hadde en venninne og hennes mann som sto for pakkeåpningen, og når det kom penger så ble det bare skrevet penger på kortet, ikke summen, pengene ble lagt vekk, og gitt til mannen min, for det var det sikreste.
Gjest Adriane Skrevet 3. februar 2012 #10 Skrevet 3. februar 2012 Da får de oppgi et kontonummer på invitasjonen, ellers blir det mye snoking i konvoluttene på gavebordet. Så kan de oppgi summen de har fått inn i takketalen. Mulig jeg er veldig naiv, men jeg trodde at man uansett har noen som tar seg av å ta imot og åpne gaver/konvolutter? I såfall vil jeg tro at konvoluttene ikke havner på bordet, men at kortene havner der, og at de som åpner setter sum utenpå konvolutten (eller skriver det opp på en liste), samler sammen alle pengene, og at pengene leveres til en ansvarlig person som tar vare på de. (Evt, om man feirer på/i nærheten av brudeparets hotell, at pengene låses inn i safen på rommet deres). Men jeg er som sagt kanskje naiv
bobbi Skrevet 4. februar 2012 #11 Skrevet 4. februar 2012 Jeg synes det er greit å ønske seg penger, fordi det som nevnt over her, ikke lenger er sånn at folk etablerer seg først etter de er gift...men jeg er enig i at folk burde si hva det er de ønsker seg penger til, tror ikke folk reagerer så mye på å gi bort penger da 1
Anglofil Skrevet 4. februar 2012 #12 Skrevet 4. februar 2012 (endret) Vi hadde ønskeliste med gaver, og på den førte vi også opp penger, samt gavekort. Ser ikke helt hvorfor det er så farlig å ønske seg, og vi fikk også mye penger, i tillegg til mange flotte gaver. For vår del var det mest praktisk, rett og slett fordi vi ikke er etablerte, bor i en møblert (leid) leilighet og har ikke plass til mye dill-dall. Men vi hadde en fyldig ønskeliste, så jeg tror ingen hadde problemer med å få tak i gave, eventuelt gi den summen de ønsket. Vi ytret forøvrig ønske om penger til bolig og bryllupsreisen. Vi hadde også en som var ansvarlig for pengene, alt ble samlet inn og gjemt for å unngå tyverier (ikke ift gjestene nødvendigvis, men det er et stort lokale der tyver strengt tatt kan ta seg rett inn). Mvh Yvonne Endret 4. februar 2012 av Yvonne 1
Gjest Mahareth Skrevet 4. februar 2012 #13 Skrevet 4. februar 2012 Min erfaring er at selv om man ikke sier at man ønsker seg penger, så får man en del likevel. Vi fikk pengegaver fra overraskende mange, selv om vi hadde lagt ut flere gavelister.
MsLeela Skrevet 4. februar 2012 #14 Skrevet 4. februar 2012 Vi ønsker oss penger i bryllupsgave. Det var flere grunner til det. For det første bodde vi i en leid bolig, der det ikke var så vanvittig mye plass og viste ikke når vi fikk kjøpt vårt egent. Masse service eller andre gaver ville bare vært i veien der og da. Og siden vi ikke viste hvordan leiligheten vår kommer til å se ut fremover, var det også veldig vanskelig å ønske seg noe. For det andre giftet vi oss i utlandet og sparte gjestene en del bryderi med å frakte gavene ned først, for så for oss å drasse de med hjem igjen. Så alt i alt var det den beste dealen! Senere brukte vi pengene til leiligheten (egenandel, oppusing og slikt). Så de kome veldig til gode
LukaFrost Skrevet 4. februar 2012 #15 Skrevet 4. februar 2012 Nå som man gjerne har bodd sammen endel år og har det meste synes jeg at det er greit å ønske seg penger. Bedre med penger enn ting man ikke hverker trenger eller vil ha. For å unngå snoking i konvoluttene kan pengene legges til side og summen skrives opp i ei bok som ikke er tilgjengelig for gjestene.
Ninnin86 Skrevet 4. februar 2012 #16 Skrevet 4. februar 2012 (endret) Jeg synes det er helt greit å ønske seg penger til bryllupsgave! Et vennepar av oss fikk en del penger til sitt bryllup i fjor sommer. De tok pengene ut av konvolutten, og gav de til brudgommens mor som passet på pengene hele kvelden Endret 8. februar 2012 av Ninnin86
Tullepia Skrevet 8. februar 2012 #17 Skrevet 8. februar 2012 Synes dere det er upassende eller passende å be om å få penger som bryllupsgave? har noen vært i et bryllup der man ble bedt om å gi penger? Har dere selv bedt om penger? hva tenker dere om det? EDIT: Tittel var feil Det er ikke upassende.
Gjest "gjest" Skrevet 8. februar 2012 #18 Skrevet 8. februar 2012 Skikkelig smaksløst er det. En invitasjon med et kontonr eller en forespørsel om penger i gave hadde gått rett i søpla og jeg ville ha slettet de to der i fra telefonen, FB og livet mitt.
Ninnin86 Skrevet 8. februar 2012 #19 Skrevet 8. februar 2012 Skikkelig smaksløst er det. En invitasjon med et kontonr eller en forespørsel om penger i gave hadde gått rett i søpla og jeg ville ha slettet de to der i fra telefonen, FB og livet mitt. Det var da voldsomt.... 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #20 Skrevet 8. februar 2012 Viser mangel på fantasi og til dels grådighet. Og nei, jeg gir ikke bort penger i gave under noen omstendighet, da jeg ikke er interessert i å putte penger inn i "det store sluket". Penger til bryllupsreise hadde jeg heller ikke gitt, men jeg kunne gitt gavekort på reisebyrå. For da vet jeg faktisk hva jeg har gitt i gave.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå