O'hara Skrevet 3. februar 2012 #4 Skrevet 3. februar 2012 Slike tørrvarer hadde jeg spist. Selv er jeg vokst opp med å få servert ulike produkter (tørrvarer) som gamlere enn som så, enkelte 10 år... Så lenge det står "Best før", kan jeg spise det, men ikke om det står "Holdbar til". 3
Gjest fjosa Skrevet 3. februar 2012 #5 Skrevet 3. februar 2012 Så lenge det ikke lukter harskt hadde jeg prøvd. Kan jo koke opp med litt vann og salt og smake, så slipper du å kaste bort melken.
Djungelvrål Skrevet 3. februar 2012 #6 Skrevet 3. februar 2012 Før så var det ubegrenset holdbarhet på ris, pasta og lignende tørrvarer så lenge det sto tørt, i romtemp og tildekket. Nå er det tom. holdbarhetsdato på salt! Det er pga. EU standarder. Ingenting å bry seg om, hadde spist den uten å blunke. 3
Måndagsbarn Skrevet 3. februar 2012 #7 Skrevet 3. februar 2012 Min pappa er oppvokst på "Nugd" og "Fugd" haha. De hadde altså navn på sånt- "nugd"=nylig utgått dato "fugd"=forlengst utgått dato Ingenting er "farlig", men velsmaken kan vel variere;) 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #9 Skrevet 3. februar 2012 Når foreldrene mine var små hadde de ikke "best før"-dato på noen varer, ikke en gang melk. Lurer på hvordan folk overlevde den gangen?
ashera Skrevet 4. februar 2012 #10 Skrevet 4. februar 2012 Da hadde faktisk folk såpass god dømmekraft på området at de kunne vurdere selv hva som var uspiselig og ikke. Denne kunnskapen, som har vært opparbeidet gjennom generasjoner, er i ferd med å gå tapt nå når vi stoler blindt på datoer fra produsentene av varene. Jeg er sikker på at masse mat går rett i søpla unødig.
Fanta Exotic Skrevet 4. februar 2012 #11 Skrevet 4. februar 2012 Når foreldrene mine var små hadde de ikke "best før"-dato på noen varer, ikke en gang melk. Lurer på hvordan folk overlevde den gangen? Brukte vel luktesans og sunn fornuft, vil jeg tro..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå