AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #1 Skrevet 2. februar 2012 Jeg er 27år, og har en diagnose som heter engstelig/unnvikende personlighetsforstyrrelse, å lurer på om det er flere her som har den samme diagnosen? Jeg synes det er kjempevanskelig å finne den riktige arbeidsplassen i forhold til trygghet og stabilitet(jeg har utdanning og vet hva jeg vil jobbe med) men det å komme inn i den riktige jobben siden man er så tilbakeholden og ikke får vist hvem man virkelig er på jobbintervju. Jeg har vært i forskjellige jobber over tid, men ikke likt meg, siden det ikke var noe jeg ville jobbe med, å det ikke ga noen erfaring innen det jeg vil jobbe med, så har jeg havnet i Nav systemet og de har ikke hjulpet meg så mye, men er ute i praksis nå, det er helt greit. Men vil ut i jobb, som gir inntekt!Men siden dette er en diagnose som ikke bare går over, så sliter jeg med å få vist hvem jeg er å hva jeg kan. Det jeg egentlig spør om, er det noen her som har det slik?eller hvis du har diagnosen men er i jobb, hvilken jobb har du?hvordan fikk du den og hvordan liker du deg i den jobben?
Harmonics Skrevet 2. februar 2012 #2 Skrevet 2. februar 2012 (endret) Er det et engelsk navn på den, eller kan du beskrive det litt mer? Endret 2. februar 2012 av Harmonics
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #3 Skrevet 2. februar 2012 personlig vil jeg si at det er å være overdrevent engstelig, å være redd for det meste, ha angst og ingen selvtillit, hele tiden forvente kritikk, vanskelig for å åpne seg til andre, osv... jeg har lagt ved en link til wikipedia der det er veldig bra forklart.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #4 Skrevet 2. februar 2012 oi, her er den! http://no.wikipedia.org/wiki/Engstelig_(unnvikende)_personlighetsforstyrrelse
Harmonics Skrevet 2. februar 2012 #5 Skrevet 2. februar 2012 (endret) Tjokei, ser ikke linken, men social anxiety disorder? EDIT: Hum, engelske wiki er kanskje bedre? Endret 2. februar 2012 av Harmonics
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #7 Skrevet 2. februar 2012 Mh, det er som sosial angst bare mange ganger verre. Full link er her: http://no.wikipedia.org/wiki/Engstelig_(unnvikende)_personlighetsforstyrrelse (en må klikke på den lenke-knappen ved siden av smilyen for å få lenker til å fungere skikkelig ) Jeg er 36 og har hatt denne personlighetsforstyrrelsen i mange, mange år. Jeg er uførepensjonert pga den. Ung uføre. Jeg har prøvd meg i flere jobber, men etter langt om lenge er jeg utslitt. NAV har ikke lyttet men har i stedet puttet meg på useriøse arbeidsplasser hos arbeidsgivere som er mer interessert i å utnytte systemet enn de er i å hjelpe. Sist arbeide jeg var i var hyggelig, men jeg er helt utslitt. Jeg får så angst, så redd for å gjøre noe galt som vil koste firmaet jeg jobber for mange tusentals av kroner, om ikke hundretusener, og at jeg skal få en masse kjeft og en masse dritt. Så jeg får nesten sammenbrudd og får mest lyst til å bare krype sammen i et hjørne og gråte. Jeg orker bare ikke... Min erfaring er, med andre ord, at det avhenger mer av arbeidsgiver og arbeidskolleger, hvordan de er, om de har forståelse for hvordan en har det - enn det avhenger av hvilken type jobb en har.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #9 Skrevet 2. februar 2012 Er det en kobling her, mot DSM? http://www.behavenet.com/capsules/disorders/avoidantpd.htm 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #10 Skrevet 2. februar 2012 Jeg har den diagnosen, men er for syk til å jobbe.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #11 Skrevet 2. februar 2012 Jeg har den diagnosen, men er for syk til å jobbe. Det er du ikke alene om. Jeg har som sagt fått innvilget ung uførpensjon som følge av lidelsen. Det går an å jobbe med den, for at det skal bli bedre, i form av kognitiv terapi. Men angsten vil aldri bli borte, den vil alltid være der.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #12 Skrevet 2. februar 2012 Det er du ikke alene om. Jeg har som sagt fått innvilget ung uførpensjon som følge av lidelsen. Det går an å jobbe med den, for at det skal bli bedre, i form av kognitiv terapi. Men angsten vil aldri bli borte, den vil alltid være der. Jeg har andre diagnoser også, det er ikke bare det unnvikende som gjør at jeg ikke kan jobbe. Jeg håper jeg kan bli bedre, men har blitt så syk at jeg ikke lenger tror det kommer til å gå..
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #13 Skrevet 2. februar 2012 Jeg har andre diagnoser også, det er ikke bare det unnvikende som gjør at jeg ikke kan jobbe. Jeg håper jeg kan bli bedre, men har blitt så syk at jeg ikke lenger tror det kommer til å gå.. M-mm. Det viktigste er som sagt menneskene rundt en, at de har forståelse og respekterer en.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #14 Skrevet 2. februar 2012 Jeg kjenner en som har det, vedkommende jobber som arkivar, og har det ok på jobben.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #15 Skrevet 2. februar 2012 Jeg kjenner en som har det, vedkommende jobber som arkivar, og har det ok på jobben. Da er hun heldig. Jeg er som sagt uførepensjonert, selv om jeg ønsker jeg ikke var det. Jeg er blitt så syk av denne lidelsen at jeg ikke fungerer i normal jobb.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #16 Skrevet 1. april 2016 Jeg har opprettet en gruppe for Unnvikende/engstelig personlighetsforstyrrelse på facebook om du ønsker å ta del. Jo flere jo bedre, slik at vi kan hjelpe, råde og veilede hverandre. Om du bare trenger litt forståelse for diagnosen, så er dette rette gruppen. https://www.facebook.com/groups/1596405910679425/?fref=ts Anonymkode: 56d73...216
Kittykat Skrevet 2. april 2016 #17 Skrevet 2. april 2016 Jeg har fått diagnosen unnvikende personlighetsforstyrrelse. Jeg fikk beskjed om at den trengte ikke å bety noe, at det var bare sånn jeg var. Jeg sliter med panikkangst og depresjon i tillegg. Men jeg har alltid vært sjenert, hatt dårlig selvtillit, følt meg utrygg når jeg er alene, jeg må ha tilbakemelding på at det jeg gjør er riktig osv. Jeg havnet inn nav-systemet på aap og i Mai går 4-års perioden ut. Jeg fikk prøvd meg i arbeidspraksis i Mars i fjor og var der i 7 mnd før jeg ble ansatt som ringehjelp og fra Mai i år så er jeg fast ansatt. Dette er en jobb jeg trives i og har fått veldig gode tilbakemeldinger på arbeidet mitt fra sjefen min. Det er gull verdt for oss som har denne diagnosen. Men jeg har kun 4 dager pr mnd i den jobben, og kan ikke leve på kun det. Og det er ikke bare bare å finne en deltidsjobb til som ikke kræsjer. Man må bare ta en dag av gangen. Man må jobbe ekstremt mye med seg selv for å tørre å gjøre ting og det tærer på, men til slutt er det verdt det. For noen vil det være veldig vanskelig og det er trist når de ikke kan bevise for andre at de kan gjøre like mye som andre pga dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå