AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #1 Skrevet 2. februar 2012 I sommer skal min kusine gifte seg, og hun ga meg den store æren å være forlover! Å, jeg var så glad da hun spurte meg, i hjemlandet vårt er det en BIG DEAL å være forlover, det er en sentral rolle. Bryllupet er i utlandet, og det er jeg fullt klar over, og betaler turen min selv, jeg skal jo likevel hjem på ferie. Men så kommer utgiftene mine på løpende bånd.. Jeg må selv betale hotel i byen de skal gifte seg i, som er flere hundre kilometer unna hjembyen vår. Til alternativ kan jeg bo i en liten leilighet med 9 ( !!!! ) medlemmer av familien vår, men det sier seg selv at ikke går an, vi er for mange. Jeg er nødt til å betale frisør og manikyr, eller hva det heter, selv. Jeg fikk beskjed om å ikke kjøpe kjole her i Norge før jeg dro, for det skal vi kjøpe sammen når de er sikkre på temaet og fargene osv. Men så sier de plutselig "ja, du må legge av budsjett til kjolen vet du hehe". Så ok, da skal jeg visst betale forlover kjolen selv også, og nye sko, siden jeg ikke vet hvilke av mine egne vil passe, og jeg ikke vil ta med 20 par på ferie. Det er ikke dyrt dit vi skal, men 5-6 netter på hotell blir i allefall et par tusen kroner, regner 500-1000kr for en vakker forloverkjole I HENNES smak, kanskje 500 for flotte nye sko, i allefall 1000kr for negler og frisør, slik jeg kjenner prisene i hjemlandet, dette skal være luksus da. Det blir jo noen tusen av feriebudsjettet mitt, da, samt at jeg må betale for turen fra hjembyen min bort til byen bryllupet skal være i. Regner med 400for tog tur retur. Det med den dyre kjolen hadde ikke vært meg imot å dekke hvis jeg faktisk fikk velge selv, men nå er det VELDIG stor sjanse for at det er en kjole jeg bare ender opp med å bruke en gang, i bryllupet. Vi har vidt forskjellig smak.. Jaaaaa'aaaa..... vet ikke helt om det var så stas med forlover lenger Hva er det dere bruder betaler for forloveren deres, og hva ønsker dere forlovere å få dekket?
ivorybride Skrevet 2. februar 2012 #2 Skrevet 2. februar 2012 Høres ut som det blir en del utlegg for dette som blir lagt på deg ja. Jeg synes hvertfall at brudeparet bør betale for kjole og sko dersom de ønsker at du skal ha på deg noe som passer i temaet de velger så bør de betale for dette også. I tillegg synes jeg de bør vurdere å betale for frisør og make up/manikyr. Det med reiseutgifter ville du jo hatt uansett om du er gjest eller forlover, så det burde du kanskje ta selv Jeg betaler egentlig ingenting for mine to forlovere, rett og slett fordi de får lov til å ha på seg hva de vil (tror begge skal ha bunad) og de ønsket ikke å sette opp håret eller legge make up. Så da er det jo egentlig ingenting igjen. De må betale reiseutgiftene selv, for disse ville de jo hatt uansett om de er gjester eller forlovere. Jeg vurderer å kanskje ta de med på spa et par dager før bryllupet som en takk for alt de har hjulpet til med da :D
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #3 Skrevet 2. februar 2012 Høres ut som det blir en del utlegg for dette som blir lagt på deg ja. Jeg synes hvertfall at brudeparet bør betale for kjole og sko dersom de ønsker at du skal ha på deg noe som passer i temaet de velger så bør de betale for dette også. I tillegg synes jeg de bør vurdere å betale for frisør og make up/manikyr. Det med reiseutgifter ville du jo hatt uansett om du er gjest eller forlover, så det burde du kanskje ta selv Jeg betaler egentlig ingenting for mine to forlovere, rett og slett fordi de får lov til å ha på seg hva de vil (tror begge skal ha bunad) og de ønsket ikke å sette opp håret eller legge make up. Så da er det jo egentlig ingenting igjen. De må betale reiseutgiftene selv, for disse ville de jo hatt uansett om de er gjester eller forlovere. Jeg vurderer å kanskje ta de med på spa et par dager før bryllupet som en takk for alt de har hjulpet til med da :D Reiseutgifter som billetter fra Oslo og til hjembyen, og videre, skal jeg selvsagt ta selv, men til sammen blir det mye. Jeg har egentlig ikke noe ønske om hverken å betale ny kjole eller nye sko, siden jeg sterkt mistenker at jeg ikke kommer til å ha nytte av det mer enn der og da.. Også kunne jeg tenke meg at vi gjør frisørtimen så billig som mulig, men da sier hun at hun vil jeg skal ha et spesielt håroppsett, og det vil jo bli dyrt. Samme med neglene, jeg må matche bruden fullt. Og det hotellet jeg er nødt til å dekke selv er irriterende, for som forlover må jeg komme 4 dager før selve bryllupet for å være med på alle de viktige tingene rett i forkant av bryllupet, og det er netter jeg må dekke selv.. Som gjest kunne jeg kommet dagen før. Snillt av deg å gjøre det for forloverene dine, det blir de sikkert veldig glad for Blir ikke noe spesielt for oss som er forlovere i dette bryllupet, har jeg skjønt.
Gjest Adriane Skrevet 2. februar 2012 #4 Skrevet 2. februar 2012 Jeg syns det er urimelig at du selv skal betale ny kjole, nye sko og frisyren som bruden har bestemt seg for at skal være akkurat slik hun vil. Da syns jeg dette er utgifter de burde dekke for deg. Ang reisen, hotellet osv: visste du, da du takket ja til å være forlover, at bryllupet skal holdes der det skal holdes? Isåfall tenker jeg at du tok et valg allerede på det tidspunktet, da du takket ja til å være forlover. Du har jo også et alternativ, med å bo i leiligheten med de andre familiemedlemmene. Du kan jo evt velge å bo der de første 3-4 nettene, og så på hotell bare i et par netter? (Natt til bryllupet, og etter bryllupsfesten) Da sparer du jo iallfall litt penger der? Og reisen forøvrig, ja den måtte du jo uansett betalt om du var kun gjest også, som ivorybride sier. Hvordan gjør vi det. Vel, alt er ikke bestemt ennå, for å si det sånn. Men allerede da jeg spurte min venninne om å være forlover, gjorde hun det klart at hun og mannen betaler sin egen reise og opphold (vi satser også på å gifte oss i utlandet). Kjole og sko har hun fra før (hun får bruke akkurat hva hun vil, så lenge det er rent og helt, hehe). Frisør og sminke - nå har ikke jeg bestemt meg ennå for om jeg skal til frisør, eller om jeg skal ordne hår og sminke selv. Vil helst ikke bruke mer penger enn nødvendig. Men om min forlover ønsker å bli frisert og sminket, så står jeg for dette. De skal heller ikke ha noen utgifter av noe slag på selve bryllupsdagen, og muligens heller ikke dagen etter. Jeg vurderer også spa eller lignende for meg og forloveren dagen før bryllupet, selvsagt på min regning. (Evt her hjemme, før vi reiser).
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #5 Skrevet 2. februar 2012 Jeg syns det er urimelig at du selv skal betale ny kjole, nye sko og frisyren som bruden har bestemt seg for at skal være akkurat slik hun vil. Da syns jeg dette er utgifter de burde dekke for deg. Ang reisen, hotellet osv: visste du, da du takket ja til å være forlover, at bryllupet skal holdes der det skal holdes? Isåfall tenker jeg at du tok et valg allerede på det tidspunktet, da du takket ja til å være forlover. Du har jo også et alternativ, med å bo i leiligheten med de andre familiemedlemmene. Du kan jo evt velge å bo der de første 3-4 nettene, og så på hotell bare i et par netter? (Natt til bryllupet, og etter bryllupsfesten) Da sparer du jo iallfall litt penger der? Og reisen forøvrig, ja den måtte du jo uansett betalt om du var kun gjest også, som ivorybride sier. Nei, da jeg takket ja til bryllupet var jeg sikker på at det skulle holdes i kirken hun er døpt og konfirmert i, men nå skal det altså holdes i en annen by. Og det er umulig å bo i leiligheten med de 9 andre, for det er bare et lite soverom, kjøkken, bad og liten stue. Dvs altså at det må sove folk på kjøkkenet for at det skal gå opp i opp, og jeg og flere andre må altså på hotell, ellers er det ikke en flekk på gulvet å sove på en gang Men da tror jeg at jeg skal få dem til å betale kjole, sko og frisør, for alt dette blir for deres smak og interesse, ikke min. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #6 Skrevet 3. februar 2012 Hva med å låne kjole da? Finnes det ikke en gruppe mennesker du kan dele leilighet med? Du kan vel fikse håret ditt selv, og legge negler selv? Tviler bruden vil ha tid til å passe på at du bruker så og så mye penger på luksus. Bare si at du ikke får råd til å legge negler og gå til frisør. Synes det virker som du lager mye frustrasjon for deg selv nå
Gjest navnelapp Skrevet 3. februar 2012 #7 Skrevet 3. februar 2012 Alle ni kjem kanskje ikkje så lenge før som du? Kan du bu i den leiligheita dei første dagane, slik at du får hotellutgifter berre dagen før bryllupet og sjølve bryllupsdagen?
Gjest "gjest" Skrevet 8. februar 2012 #8 Skrevet 8. februar 2012 Herregud... Jeg hadde ikke gått med på det der. Hvis folk vil gifte seg langt, langt hjemmefra og skal ha familie og venner med dit på fest så kan de betale for hele gildet, for alle.
LexSuperior Skrevet 9. februar 2012 #9 Skrevet 9. februar 2012 Jeg synes det er greit å betale for reise og antrekk selv, så lenge det kun er fargepreferanse eller sånn når det gjelder antrekket. Da kan man jo også låne av andre Men det du beskriver er jo helt bak mål! Jeg hadde aldri forventet eller selv satt av så mye penger til noen andre hvis ikke det var av fri vilje i hvertfall. Synes det er litt mye å forvente.. Det er klart det er en stor dag for din venninne, men du skal jo ha din egen ferie etterpå også stakkars..
Rosalie Skrevet 9. februar 2012 #10 Skrevet 9. februar 2012 Jeg hadde gitt beskjed om at hun fikk finne seg ny forlover med de kravene, for de utgiftene hun pålegger sin forlover hadde jeg ikke råd til. Punktum. 1
Jade Skrevet 9. februar 2012 #11 Skrevet 9. februar 2012 Si at du kommer til å kjøpe en kjole her hjemme slik at du kan gå på salg og finne deg noe som du kan bruke senere. Og at hun gjerne kan komme med fargevalg, men at du ikke kan love noe. Hun kan jo ikke tvinge deg til å kjøpe en spesifikk kjole + sko for dine egne penger. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #12 Skrevet 9. februar 2012 Jeg syns du bør prate med venninnen din og si at du desverre ikke har råd til alt dette. Jeg er sikker på at hun forstår da, noen jenter tror sitt eget bryllup er superviktig for alle andre og glemmer å tenke på at det ofte blir en stor utgift. Da jeg giftet meg hadde jeg ingen preferanser på antrekket til forloveren. Jeg betalte for frisør til henne. Lykke til! Syns du skal prate med henne altså, det blir jo utrolig dyrt for deg!
Wonders Skrevet 23. februar 2012 #13 Skrevet 23. februar 2012 (endret) brud dekker ikke noe, jeg dekket alt selv. Kostet ca 9000 kr. 5000 kr for flybilletter til landet de giftet seg i osv... Det andre ble til overnatting for oss 2 på Grand Hotell, fullt spa og middag...Nydelig å overraske henne slikt! Hun gråt nesten jo... søteste jenta da... Betalte med glede. Ei anna venninde angret på at hun ikke valgte meg som forlover, siden jeg gjorde så mye personlige små ting ut av det... Sånn kan det gå. Endret 23. februar 2012 av Wonders
Waterlilli Skrevet 23. februar 2012 #14 Skrevet 23. februar 2012 Jeg betalte frisør og sminke til min forlover. Hun fikk selv velge kjole, jeg ønsket vel bare at hun ikke skulle velge hvit (!9, sort eller rødt. Ellers synes jeg det var viktig at hun følte seg vel på dagen. Det viktigste var at hun delte dagen med oss.
gullhjerte Skrevet 27. februar 2012 #15 Skrevet 27. februar 2012 Min forlover brukte en kjole og sko hun hadde fra før, jeg hadde ingen preferanser for hva hun skulle ha på seg. Jeg betalte oppsett av hår for henne, sminke ordnet vi selv. Hun var nydelig - hadde jeg vært en smule bridezilla ville jeg nok syntes hun var farlig pen - hun kunne fort "stjelt oppmerksomheten min" . Det var flott å ha henne tilstede på en så fin dag. Jeg må innrømme at jeg synes det er teit å sette preferanser for hva forlovere skal ha på seg for deretter å forlange at de skal betale det selv.. Hvis man ikke har planer om å betale, så kan man heller ikke sette noen "regler". Jeg synes også "ønsker" om farge eller form er upassende - det kan legge unødvendig press på stakkars forlovere om å kjøpe nytt. Hvis man skal legge føringer, får man åpne lommeboka 1
lilleGrethe Skrevet 27. februar 2012 #16 Skrevet 27. februar 2012 Jeg har ikke lest alle kommentarene, men mitt forslag er at du sier til henne at du er redd for at dette kan bli for dyrt for deg, og at du velger å sminke deg og ordne håret selv, og at du tar med deg en kjole og sko du allerede har som du vet du liker, i tilfelle du ikke finner noe du selv har lyst til å kjøpe innenfor det du selv synes er rimelig. Jeg ville ikke satset på å stå der kjoleløs, eller i verste fall risikere å måtte punge ut for en kjole jeg ikke var komfortabel i! Dessuten, helt nye sko, uten å gå dem ut på forhånd? Roper gnagsår lang vei!
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #17 Skrevet 27. februar 2012 Jeg hadde aldri betalt for en kjole jeg selv ikke fikk velge ut, får være måte på krav man skal godta bare fordi man er så "heldig"og få være forlover. Jeg hadde sagt til bruden, skal du velge kjolen får du vær så god betale for den også.
Gjest alven Skrevet 29. februar 2012 #18 Skrevet 29. februar 2012 Jeg tror nok at mange følger stedstradisjoner eller noe i den duren. Jeg gjorde det enkelt, jeg sa til forloverne mine at de fikk velge antrekk selv. Hun ene hadde sort knekort kjole, og hun andre hadde sort bukse og flott farget overdel, ganske enkelt fordi hun hater å gå i kjole, hun hadde gjort det hvis jeg ba om det. Men min mening er at hvis jeg hadde bestemt antrekk, hadde jeg måtte betale for det.
Portvinpiken Skrevet 29. februar 2012 #19 Skrevet 29. februar 2012 Enig med over. Mine forlovere kan selvfølgelig ha på seg hva de selv ønsker. Jeg ville aldri hatt et bryllup hvor jeg skulle bestemme hva forlovere gikk i, men om jeg hadde hatt det så ser jeg det som naturlig at da hadde jeg betalt. Jeg har selv vært forlover hvor vi skulle gå i samme kjoler, og da betalte naturligvis bruden for disse. Det samme i et bryllup jeg var i i sommer - der betalte bruden også kjolene til forlovere siden hun selv hadde valgt hva de skulle ha på seg. Noe annet hadde vært uhørt spør du meg. 2
signe425 Skrevet 29. februar 2012 #20 Skrevet 29. februar 2012 samme som dere andre her. jeg skal gifte meg i sommer og jeg betaler alt for min forlover og mine 2 voksne brudepiker. de skal ha matchende kjole da... skulle bare mangle at jeg ikke betalte for det når det er jeg som har satt "krav".. betaler også frisør og sminke + at vi 4 skal ha en spa dag før bryllupet og bare kose oss...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå