-lykke- Skrevet 2. februar 2012 #1 Skrevet 2. februar 2012 Har meldt meg opp som privatist denne våren for å forbedre noen karakterer. Skal bl.a. ta markedsføring og ledelse 1, rettslære, samfunnsfag og geografi som jo alle er muntlige. Hvordan foregår dette nå? Er noen år siden jeg tok en muntlig eksamen og da var det under R94. Blir veldig glad om noen har noen erfaringer de vil dele, og setter selvfølgelig ekstra stor pris på noen tips Fint om dere kan fortelle hvilke fag dere tok og hva dere synes om vanskelighetsgraden.
hercules Skrevet 3. februar 2012 #3 Skrevet 3. februar 2012 Privatist, muntlig eksamen i Fysikk. Nytt og fremmed fag. 20 min forberedelse av bestemt emne, 15min tavle-tid med "lærevillige" professorer som elever. Så hjem og dusje..
Meridian Skrevet 4. februar 2012 #4 Skrevet 4. februar 2012 Jeg skal både ha noen skritflige og muntlige eksamen til våren. Mine muntlige er samfunnsfag, historie, norsk og kjemi1+2. Jeg har vært igjennom noen muntlige ifjor, og det er ikke så ille egentlig - så lenge du har lest og kan stoffet så går det kjempebra Det viktigste er å prate uten å se så mye på notatene dine. Helst bør du ikke se på notatene dine ... Det pleier å være 5-6 privatister i hvert parti som skal opp, og vi har en eksaminator(personen du skal prate til under eksamen) og en sensor(personen som skal følge med på det som blir sagt, og har siste ordet når det gjelder karakter) som gjennomfører en muntlig eksamen med en og en elev. Sensorene er så forskjellige og ser etter så forskjellige ting, så det viktigste er bare å være seg selv og prate ivei om oppgaven en har kommet opp i. Det er viktig å holde seg til oppgaven og ikke forville seg ut av oppgaven men da er eksaminator der for å hjelpe deg inn på rett spor igjen. De pleier å følge navnelista alfabetisk, og den første på lista går først inn til eksaminator og sensor på et rom. Der vil privatisten registrere seg og vise bevis og sånt. Så må privatisten få en oppgave, og det vil det ligge 3-4 ark på et bord, og privatisten må trekke et ark. På arket står en oppgave eller to, og sensor vil følge privatisten til forberedelsesrommet. Der vil privatisten få 30 minutter å forberede seg på. Alle hjelpemiddel er tillat unntatt internett/mobil og sånt. Det vil bli utdelt stemplede ark som privatisten kan skrive på og ta med inn å bruke som hjelpemiddel til den muntlige eksamen. Det er mer sånn at man om man får jernteppe eller faller ut eller glemmer noe, så kan man hente seg inn igjen på notatene sine. Når det har nesten gått 30 minutt skal nestenmann på lista komme inn til sensor og eksaminator. Der vil privatisten få vite oppgaven(som den forrige privatisten trakk) og de følger deretter privatisten til forberedelsesrommet, og tar med seg den første privatisten tilbake til rommet hvor den muntlige eksaminasjonen vil skje. Den kan vare i alt fra 5 til 30 minutter - mange faktorer som spiller inn. Når de er ferdige, går privatisten ut av rommet slik at eksaminator og sensor kan prate sammen om karakter. Så kommer privatisten inn igjen og får vite karakteren sin. Jeg vet om noen som, etter 5 min, ble avbrutt av sensor og ble bedt om å gå ut. Da denne privatisten kom inn igjen, fikk hun vite at hun fikk 6. Sensor var så fornøyd med det lille hun hadde sagt, og skjønte hun kunne stoffet, så han var ikke i tvil om karakteren. Men jeg har også hørt om noen som var inne i hele 30 minutter, og sensor drillet personen skikkelig, men han fikk 6 til slutt, selv om det ikke virket som om sensor ville gi en 6-er. Vel, tilbake til saken ... deretter skal tredjemann på lista komme inn å trekke en oppgave, og blir følgt til forberedelsesrommet, også henter de privatisten som har sittet og forberedt seg i 30 minutter. Sånn går det. De tar alltid en privatist inn på forberedelsesrommet mens de eksaminerer en annen. Ellers ville det tatt mange timer Og det er slik at det er to på hver oppgave, så det førstemann trekker, kommer andremann opp i, og det tredjemann trekker kommer fjerdemann opp i, og det femtemann trekker, kommer sjettemann opp i osv osv ... Håper ting ble klarere for deg nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå