Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på vgs og om en drøy uke har vi prøve med faktastoff fra 80 sider i læraboka. Jeg blir dårlig av å tenke på mengden jeg må lese.

Jeg innrømmer det. Jeg er sløv og har ikke jobbet jevnt og trutt med stoffet. Jeg er en skippertaks-person.

Allikevel må jeg begynne med å lese nå.

Jeg leser alltid helt vanlig. Jeg leser gjerne samme sidene 3-4 ganger før jeg husker innholder. Hvordan kan jeg klare å huske lettere uten å lese alt en million ganger? Jeg klarer ikke huske 80 sider i huet.

Jeg vet at man kan skrive stikkord og sånn av det viktigste. Men jeg føler liksom at det er så tidkrevende, og at det nesten går opp i opp. Dessuten klarer jeg aldri plukke ut det viktigste.

Jeg hadde nettopp en annen prøve som jeg fikk 5- på. Der leste jeg det samme kapittelet sikkert 20 ganger før prøven.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

80? På høgskole må du lese 1000. Det er bare å hive seg rundt!

• Liker 6
Skrevet

Ta notater. Det gjør ingenting om du skriver for my i begynnelsen. Mange av oss husker bedre når vi skriver. Skriv helst for hånd, man får det bedre inn da.

Ta vare på notatene. Du kan vel risikere å komme opp i muntlig, og da hjelper det å ha notater som du kan lese på.

Skrevet (endret)

Jeg går på vgs og om en drøy uke har vi prøve med faktastoff fra 80 sider i læraboka. Jeg blir dårlig av å tenke på mengden jeg må lese.

Jeg innrømmer det. Jeg er sløv og har ikke jobbet jevnt og trutt med stoffet. Jeg er en skippertaks-person.

Allikevel må jeg begynne med å lese nå.

Jeg leser alltid helt vanlig. Jeg leser gjerne samme sidene 3-4 ganger før jeg husker innholder. Hvordan kan jeg klare å huske lettere uten å lese alt en million ganger? Jeg klarer ikke huske 80 sider i huet.

Jeg vet at man kan skrive stikkord og sånn av det viktigste. Men jeg føler liksom at det er så tidkrevende, og at det nesten går opp i opp. Dessuten klarer jeg aldri plukke ut det viktigste.

Jeg hadde nettopp en annen prøve som jeg fikk 5- på. Der leste jeg det samme kapittelet sikkert 20 ganger før prøven.

Dessverre er det slik at ingen andre vet hvordan du lærer best, du må nesten bare prøve deg frem.

Jeg skjønner at du er fortvilet, for det er definitivt en fordel å ha jobbet gjennom stoffet i god tid.

Men, men , nok formaninger!

Her er mine tips:

Prøv å skriv noen notater, men gjerne bruk illustrasjoner eller tegninger i tillegg. Ofte husker man ting mye bedre om det er noe man kan knytte det til bilder. Tegn figurer selv, dem husker du bedre enn bilder du bare har sett i en bok. Bruk farger som virkemiddel for å lettere huske sammenhenger, kategorier ++

Du kan også lage deg mentale bilder eller huskeregler mens du leser, som du kan tenke på når du sitter på prøven.

Men dette er det som fungerer aller, aller best for meg:

Øv høyt. Snakk.

Jeg hadde en tålmodig mor som hørte på meg mens jeg bablet meg gjennom hele grunnskolen og vgs. Men de dagene hun ikke hadde anledning satt jeg alene på rommet mitt og snakket som om hun var der.

Det å forklare noe høyt istedet for å lese inni seg er bra på mange måter:

1. Jeg har alltid hatt problemer med at tankene vandrer når jeg leser. Plutselig har jeg lest 10 sider uten å ha fått med meg et kvekk, fordi jeg ufrivillig har tenkt på helt andre ting. Når man leser noe og snakker om det samtidig, er min erfaring at man konsentrerer seg helt og holdent om stoffet, og ikke tillater tankesprang, fordi man aktivt deltar og konsentrerer seg om det en skal si.

2. Man husker ting man har hørt bedre enn ting man har lest. Bare det at du har hørt din egen stemme si det, kan altså hjelpe.

3. Man husker ting man har gjort enda bedre enn både det man har lest og hørt. Dersom du leser stoffet, og deretter formulerer det på din egen måte, sier det med egne ord, er det stor sannsynlighet for at du forstår stoffet bedre. Og noe du forstår glemmer du ikke så lett.

4. Det er i tillegg lettere å innse hva man ikke helt forstår når man må reformulere det. Hvis man ikke greier å forklare det med andre ord, er det kanskje noe man ikke har forstått helt? - Og da kan man prøve å nøste opp i det slik at man forstår.

På denne måten blir man veldig trygg på stoffet.

For å oppsummere så bruker du mange flere sanser når du studerer på denne måten. Bruk visuelle virkemidler, bilder/tegninger,farger, eller bare lag mentale bilder og huskeregler.

Snakk deg gjennom stoffet. Da mener jeg ikke at du skal lese høyt det som står i boka, men lese inni deg, reformulere det i hodet ditt, og si det høyt som om du forteller det til en uteforstående.

Lykke til!

Edit: Fortellermetoden var noe jeg benyttet meg av som forberedelse noen dager rett før prøven, altså ikke sånn jeg leste alle bøkene, men det fungerer veldig bra når man må lære mye på kort tid, typisk rett før prøve, eksamen osv. Hvis du tildigere har skrevet gode notater blir det jo enda lettere :)

OG enda en ting!

Det å lage en studiegruppe eller få en studiekamerat kan virke på samme måte. Er noen andre i samme båt?

Les sammen. Veksle på å lese hver for dere, og diskutere stoffet. Hør hverandre. Dersom noe er vanskelig, kan man kanskje finne ut av det sammen. På denne måten får du også fortellereffekten :)

Endret av fink
  • Liker 4
Skrevet

80? På høgskole må du lese 1000. Det er bare å hive seg rundt!

Syns slike svar er så dustete. Hva hjelper dette ts? Hun går jo ikke på høgskole nå, så hva man gjør der er helt uvesentlig per nå.

• Liker 5
Skrevet

Når pensum til en prøve er såpass omfattende vil det nok ikke bli forventet at dere husker alle detaljer og sånt like grundig som på prøver med mindre pensum :) Nå vet jeg ikke helt hvilket fag det er, men hvis det er mulig så fokuser på sammenhengen i det du leser, hvordan en ting leder til det andre i boka, så blir det lettere å huske. Reflekter over stoffet, i stedet for å bare "pugge" det.

Skrevet

-Snakk høyt rådet er veldig bra :) Bruker den mye selv også, selvom jeg er aleine. Eller når jeg leser sammen med folk.

-lager ofte puggekort som jeg går rundt med overalt.

-En litt tidkrevende metode, men som funker veldig fint iallefall for meg er å lese "bakvendt"

Tar et og et kapittel, men jeg begynner å lese siste avsnittet, så de to siste avsnittene, så de 3 siste osv osv, til jeg kommer til starten.

Finnes overhode ingen sammenheng i teksten til å begynne med, men skjønner mer og mer etter hvert som jeg nærmer meg begynnelsen, og husker da bedre.

Er også noe med at starten gjerne inneholder litt overfladiske ting, og mer vikig stoff kommer underveis, derfor er det lurt å lese det flere ganger.

jeg er iallefall sånn at jeg ofte kan starte på et kap, så legge det fra meg, så begynne på nytt osv.. og lese starten mange ganger, men kanskje slutten bare en gang. Det slipper jeg jo når jeg tar det feil vei, og får med meg mye mer viktig stoff.

-Bruker også å skrive stikkord på et ark, for så å gå igjennom de etterpå for å se hva jeg husker og ikke.

Skrevet

Aldri si aldri. Øv på dette, da vel. Det er ganske greit fordi de fleste videregåendebøker i puggefag har spørsmål på slutten av hvert kapittel. Les et kapittel uten å se på spørsmålene, skriv ned ting du synes virker viktig, og prøv å svare på alle spørsmålene uten å kikke. Noter deg de viktige tingene du ikke fikk med deg.

Vanligvis er viktige ting svært ledende i videregåendebøker, altså lett å finne. Underoverskriftene avslører mye, i tillegg er det ofte oppramsing av ting i en kategori som er viktig. Hvis det plutselig står 'Årsaker til krig' i en underoverskrift og det ramses opp 'kultur, historie, religion, økonomi, ressurser, politikk' så er jo det en no-brainer.

• Liker 2
Gjest Solsmil
Skrevet

Først tenkte jeg at jeg var enig i anonym bruker i innlegg nummer to, men så kom jeg på at jeg syntes 80 sider meg prøvestoff var sinnsykt mye også når jeg gikk på vgs. Jeg hadde ikke funnet noen puggeteknikker som funket for meg. Og det er tidkrevende å skrive stikkord. men... ting tar tid. Og sånne ting må man bare bruke tid på, hvis det er måten du lærer på. Jeg er som deg, og lærer ikke av å kun lese det. Ikke så veldig godt ihvertfall. Men du kan jo prøve følgende, hvis du har mulighet til det:

- Finnes det noen filmer du kan se om tema? Dokumentarer eller bare vanlige filmer, så kan det være en ide.

- Du er sikkert ikke den eneste som skal ha prøven, og den eneste som sliter. Nå studerer jeg på universitetet, og kollokviegrupper hjelper meg utrolig mye mer til å forstå å huske stoffet. Du kan jo prøve å samle en liten gruppe (3-5 stykker foreksempel), som tar det litt seiøst og ikke tuller, og prøve å diskutere stoffet. Hvis dere har sånne "tenke-oppgaver" eller sånne drøftingsoppgaver til stoffet bakerst i kapittelet, så kan dere jo prøve å bruke de. Dere kan også spørre hverandre om spørsmål i stoffet, jeg opplever at det hjelper. Eller, dere kan forberede feks 10-20 spørsmål hver (alle får et visst antall sider, sånn at ingen tar de samme spørsmålene), og ha en slags quiz eller noe. Høres sikkert skikkelig teit ut, men jeg lærer ihvertfall av det. Men viktig å sørge for at alle får med seg svarene, og spør gjerne spørsmålene flere ganger slik at alle husker det også.

- Tegn eller skriv ut bilder som har med det du leser å gjøre, og prøv å knytt stoffet du har lest til det bildet. Eller bruk bildene i læreboka.

- Skriv små postitlapper med fakta fra stoffet, og heng rundt overalt der du er. På nattbordet, kjøleskapet, på do osv. Bare sørg for at de ikke irriterer andre familiemedlemmer.

- Noen mener også det hjelper å forbinde en del av pensum til en ting i et rom. Jeg har ikke prøvd det, men hvis du feks skal ha prøven i klasserommet deres, så kan du (la oss si at du skal ha prøve i historie og filosofi, siden det er det jeg husker akkurat nå): Lærerpulten er platons hulelignelse. Gardinen helt til høyre, er sollignelsen hans. Gardinen i midten er "Det Gode" i platons filosofi". Døra er aristoteles gyldne middelvei. Vasken er platons idealstat. Eller noe i den duren. Og når du da skals skrive om hver av de tingene, så skal du vist prøve å huske bedre hver av de tingene, ved å se på det du knytter det til.

Skrevet

for meg er det tre ting som gjelder

1. noter mens du leser. Jo mer det koster meg å lese, jo mer blir jeg tvunget til å behandle stoffet.

2. Skriv et sammendrag etterpå der du svarer på spørsmålet "hva var det forfatteren prøvde å fortelle meg i dette kapitlet? Hva betyr egentlig det jeg har lest? Hva kan jeg relatere teksten til?"

3. Husk utledningene til hvorfor det ble slik det ble slik at du kan dedusere deg til det på en prøve

Og dette koker ned til ordet grit. Dvs gidde å lide litt for å få det til på en prøve.

(Skal du bare ha en ok karakter, så formuler stoffet til en morsom historie med elementer du husker igjen. Det er en haug triks for å huske ting en kort periode)

Skrevet (endret)

80 sider på en uke? Da må du lese minst 12 sider dagen for å komme igjennom alt. Men det er absolutt ikke umulig!

Noen ganger pleier jeg å skrive ned i stikkordsform/setninger når jeg leser. Når jeg har lest litt tenker jeg over hva jeg har lest, og prøver å se ting i sammenheng.

Ofte hjelper det å prate med noen om stoffet. Du kan prate med en venn eller en i familien, eller bare prate med deg selv. :fnise:

Det syns jeg hjelper veldig. For når jeg må forklare andre hva jeg leser, lærer jeg det selv også. Må bare legge til at når du forklarer, så forklarer du med egne ord, og det husker du bedre. Blir det samme som å skrive med egen ord :)

Endret av Bølle
Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet (endret)

Du er fortsatt så ung (sorry at jeg sier det på den måten, men det er sant), at jeg ville ha tatt en tur til biblioteket for å låne bøker om husketeknikker. Det finnes en del av dem. Les en del av disse før du begynner på høyere utdannelse. Prøv å finne en av disse teknikkene som fungerer for deg. Jeg håper inderlig du klarer det, ellers blir det i alle fall ikke lettere på universitetet/høyskolen. Lykke til.

Endret av fr21_5ffdsa
Skrevet

Når du ikke har lest jevnt iløpet av perioden dere har hatt om dette emnet, vil det bli vanskelig for deg å komme gjennom 80 sider nå. Det beste vil nok være å lese alt de neste to dagene ( :sjokk: , I know, men sånn er det), noter stikkord.

Har du notater fra timene på skolen? Læreren har helt sikkert tatt opp det vikigste, og dette bør du fokusere på. Det er det viktigste du skal lese flere ganger, ikke alle 80 sidene. Notater fra timene er også gull verdt, begynn med det fra og med nå :jepp:

Ja, hvis du vil ha en bra karakter da. Du må teste ut flere metoder enn å lese-lese-lese! Selv om det ikke hjelper å nevne hvor mange sider du må lese på universitet/høyskole, er det likevel nå du må lære deg hvordan du på best mulig måte kan lese til en prøve. Det blir ikke lettere, dessverre..

Lykke til!

Skrevet

bøkene er sikkert ikke dine? :S nå går jeg på høgskole da, men jeg er veldig glad i den å bruke markeringstusj på det viktigste i bøkene :)

eventuelt kan du markere det viktigste i boka di med blyant, og viske det vekk når prøven er ferdig.

neste gang du da leser boka så har du markert ut det viktigste og trenger bare lese det. så kan du evt ta litt notater av det du har markert og, som du føler du må pugge litt mer på:)

Skrevet

Jeg leser igjennom. Bruker markeringstusj på det viktigste. Leser på nytt igjen og ta da for meg bare det som er markert. Jeg leser høyt og prøver å forklare høyt også. Det er noe med prosessen å uttrykke ting med egne ord samt og høre det som blir sagt.

Til senere så anbefaler jeg deg notater. Da kan du kun forholde deg til notatene når du leser til prøver og bare slå opp i læreboka der du ikke har forstått ting.

Skrevet (endret)

Slik gjorde jeg det:

1. skumleste kapitlet raskt, bare for å få en idé om hva hjernen min skulle forberede seg på å lese.

2. leste kapitlet nøye.

3. lagde sammendrag, slik at jeg fikk f.eks. 100 sider ned til 20 håndskrevne.

4. lagde kartotekkort fra sammendraget, eller du kan gå til Flash card exchange eller laste ned en lignende app.

En annen ting du kunne gjort er en husketeknikk for ting som er veldig spesifikke. F.eks. hvis du skal lære deg om den franske revolusjonen så lager du en slik historie:

Tenk deg at du kommer hjem, du går opp trappa, og på døra står det Nr 1789 (da startet revolusjonen). Du går inn i gangen, og der står Ludvig XVI og kaller sammen stenderforsamlingen. Så går du inn på kjøkkenet, og der står moren din og prater om.... Den neste tingen du skal lære deg. Det er lettere å huske ting hvis du kan koble det til ting du har i hjernen fra før, som huset du bor i og familien din.

Endret av Dragonfly84
Skrevet

Det jeg pleier å gjøre er å lese ALT nøye. Jeg tar noen sider om gangen, også oppsummerer jeg sidene i hodet, også leser jeg videre. Viss det står spørsmålsoppgaver så svarer jeg på de i hodet, og om jeg klarer de vet jeg at jeg har fått med meg veldig mye..Jeg pleier ikke å skrive ned ting for det tar så lang tid.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...