Gå til innhold

Slutte å selge kjæledyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om det hadde blitt ulovlig å selge kjæledyr i dyrebutikker i Norge?

Jeg mener at det er helt feil å selge dyr i butikk. På en annen side, kunne det jo blitt like mye useriøs avl hjemme hos folk som skal selge, slik det er med hunder, om man ikke lenger solgte i butikk. Men det blir kanskje ikke like stor forespørsel etter burdyr da? Jeg tror at for mange er det veldig fristende å kjøpe en søt kanin de ser sitte i et glassbur i en butikk, uten å ha tenkt ordentlig igjennom kjøpet. Kanskje mange handler på impuls også, hva vet jeg. Det hadde neppe skjedd om man måtte søke oppdretter for å få tak i dyret.

Så, hva tror dere?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm... Jeg syntes veldig synd på dyrene i en dyrebutikk... jeg vet ikke jeg TS. Enig med deg :sjenert:

Skrevet

Jeg ser i utgangspunktet ikke problemet med å selge dyr i butikk, så fremt de som jobber der er kompetente nok til å gi gode råd og "kvalitetssikre" kjøperene. Altså sørge for at de som kjøper dyrene har nok kunnskap til å holde dem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser i utgangspunktet ikke problemet med å selge dyr i butikk, så fremt de som jobber der er kompetente nok til å gi gode råd og "kvalitetssikre" kjøperene. Altså sørge for at de som kjøper dyrene har nok kunnskap til å holde dem.

Men da må man nesten være realistisk å innse at det ytterst sjeldent er slik... =/ Dessverre.

Skrevet

Jeg er mot salg av kjæledyr i butikk. Etter hva jeg har hørt spekulerer noen butikker i dette, og har små gnagere alene (de som er av den sosiale sorten) eller har forholdene litt skitnere enn de burde, for at kundene som kommer skal synes synd på dem og kjøpe dem. Det gjør også at dyr blir ansett enda mer som en vare, på lik linje med en katteleke eller en matskål. Det tredje punktet er at det kan være lettere for foreldre å gi etter for mas fra barn, eventuelt voksne som gjør ugjennomtenkte spontankjøp, når dyrene er så tilgjengelige.

• Liker 2
Gjest Consensio
Skrevet

Dyr har ingenting i en butikk å gjöre.

Skal man ha et kjäledyr så kjöper man av en oppdretter.

Uansett hvor flinke de i butikken er, så er faktisk dyrene alene fra ca 16 om ettermiddagen til tidlig neste morgen. Enda lengre tid alene på lördager. Söndager og helligdager er det sjeldent folk innom bortsett fra når helligdagene går over flere dager.

Og ikke nok med det, så har det flere ganger värt innbrudd i diverse dyrebutikker og ved flere tilfeller så har det värt mishandling av dyr, de slipper dem fri osv (snakker her på verdensbasis, men det har skjedd i Norge også)

Dyrebutikker kan ha mat, utstyr og evnt fisker.

Andre dyr? Nei fysj

• Liker 4
Skrevet

Hva synes dere om det hadde blitt ulovlig å selge kjæledyr i dyrebutikker i Norge?

Hvor skulle dyr selges da?

Er jo gjerne smådyr som selges i butikk og de kjøper igjen fra mer eller mindre seriøse oppdrettere. Er det noe bedre?

Skrevet

Jeg mener at det er helt feil å selge dyr i butikk. På en annen side, kunne det jo blitt like mye useriøs avl hjemme hos folk som skal selge, slik det er med hunder, om man ikke lenger solgte i butikk. Men det blir kanskje ikke like stor forespørsel etter burdyr da? Jeg tror at for mange er det veldig fristende å kjøpe en søt kanin de ser sitte i et glassbur i en butikk, uten å ha tenkt ordentlig igjennom kjøpet. Kanskje mange handler på impuls også, hva vet jeg. Det hadde neppe skjedd om man måtte søke oppdretter for å få tak i dyret.

Så, hva tror dere?

Jeg synes det hadde vært helt greit at det ble ulovlig. Selv har jeg jobbet i dyrebutikk og forholdene synes jeg var bedrøvelige. Det var liten plass for dyrene å bevege seg på og ikke blir de tatt ut og stelt med heller.

Jeg pleide å sosialisere litt med dyrene når jeg var på jobb, stelte pelsen til kaninene og sånn, men det var det ingen andre som gjorde. Da jeg sluttet så fikk jeg høre flere år senere at dyrebutikken fikk besøk av mattilsynet fordi alle dyrene var syke. Jeg husker da jeg jobbet der at flere av dyrene døde på uforklarlig vis også. Sjefen og eieren bare dro på skuldrene av det.

Vi hadde store problemer med å få solgt hamsterne også. Og de blir store ganske fort. Det er jo ingen som vil ha smådyr som er godt voksne. Jeg lurer på hva de gjør med alle de dyrene som ikke blir solgt til nye eiere? Det er fælt å tenke på.

Skrevet

Er jo gjerne smådyr som selges i butikk og de kjøper igjen fra mer eller mindre seriøse oppdrettere. Er det noe bedre?

Fra oppdrett, som det står i teksten?

Hva vet du om oppdretterne butikkene kjøper fra er seriøse? En av de mest brukte oppdretterne norske dyrebutikker henter fra er i Sverige. Husker ikke helt hva stedet heter, men det begynner hvertfall på A (Amazo?). I hvert fall, der har de tjue rotter i hver skuff (og da mener jeg SKUFF - ingen lys, men en tett skuff). Mener du dette er bedre?

Skrevet

Min erfaring er at oppdretterne ofte er mer seriøse enn butikkene. Ta en titt på denne hamsteroppdretteren f.eks. Kan ikke folk ta direkte kontakt med oppdretterne i stedet. Eller er ikke en hamster eller rotte verdt nok litt anstrengelse?

Min lenke

• Liker 5
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Dyr har ingen ting i en butikk å gjøre. Så ja jeg håper på et forbud på dette her.

Og nei det er søren meg ikke seriøse avlere, som selger sine dyr videre til butikkene. Veldig mange butikker kjøper dyrene sine fra en avlsfabrikk i Sverige (søk opp Imazo) Her er nesten alle dyr syke når de kommer frem til butikken. Og er ikke de nye kjøperene flinke nok, så merker de ikke at dyret er syk.

Men klart noen fehuer, som mener de avler, kan nå fritt selge mer ut til markedet. Der er ganske mange som lar sine dyr parre seg, men det er sabla lite avl.

Så jeg håper det blir opprettet et avlsorgan for smådyr, fugl og fisk. For å bevare tryggheten (selv om hverken NKK og Norsk Hestesenter gjør noen strålende jobb på sine områder). Selv kjøper jeg kun mine dyr rett fra seriøse oppdrettere.

Gosj jeg kjenner jeg blir litt irritert her. Det er dessverre ingen god løsning per dags dato i landet. Men så lenge Imazo ikke får solgt mer dyr til Norge, så blir jeg glad.

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Butikker kjöper sjeldent fra seriöse oppdrettere, men folk som driver for å tjene penger.

Det er langt fra uvanlig at dyrene man kjöper i butikkene er fulle av sykdommer.

Og ja, det er bedre å kjöpe fra en seriös oppdretter som er med dyrene sine hele tiden, sörger for veterinärbehandling om nödvendig, som avlet på gode og friske linjer.

Har selv jobbet i dyrebutikk og ble skremt av synet som mötte meg når det kom til disse såkalte oppdretterene som selger til butikker.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Min erfaring er at oppdretterne ofte er mer seriøse enn butikkene. Ta en titt på denne hamsteroppdretteren f.eks. Kan ikke folk ta direkte kontakt med oppdretterne i stedet. Eller er ikke en hamster eller rotte verdt nok litt anstrengelse?

Min lenke

Det finnes en god del veldig seriøse oppdrettere av rotter her i landet. De er gull verdt. Men det finnes en del idioter også.

Skrevet

Jeg synes det hadde vært helt greit at det ble ulovlig. Selv har jeg jobbet i dyrebutikk og forholdene synes jeg var bedrøvelige. Det var liten plass for dyrene å bevege seg på og ikke blir de tatt ut og stelt med heller.

Jeg pleide å sosialisere litt med dyrene når jeg var på jobb, stelte pelsen til kaninene og sånn, men det var det ingen andre som gjorde. Da jeg sluttet så fikk jeg høre flere år senere at dyrebutikken fikk besøk av mattilsynet fordi alle dyrene var syke. Jeg husker da jeg jobbet der at flere av dyrene døde på uforklarlig vis også. Sjefen og eieren bare dro på skuldrene av det.

Vi hadde store problemer med å få solgt hamsterne også. Og de blir store ganske fort. Det er jo ingen som vil ha smådyr som er godt voksne. Jeg lurer på hva de gjør med alle de dyrene som ikke blir solgt til nye eiere? Det er fælt å tenke på.

Der venninnen min jobbet, dyrebutikk i Stavanger, var det vanlig at de smelte smådyr mus og hamstre og marsvin i en pose i veggen, og solgte det som reptilmat. :cry: gråt som et uvær da jeg hørte det. Hun sluttet veldig fort.

Skrevet (endret)

Jobber selv i dyrebutikk, med dyr, og kunne virkelig ønske at det ikke var lov.

Jeg syntes ikke at det skal være så lett å kjøpe seg dyr. Det er bare å stikke hodet innom på vei hjem fra jobb, kjøpe en kanin med utstyr og gå igjen. Jeg syntes de bør selges fra oppdretter, og ikke dyrebutikk.. Det blir helt feil syntes jeg.

Nå er det dessverre ikke jeg som bestemmer på jobb, så må nesten bare gjøre mitt beste for dyrene vi har. De har det bedre enn hos de fleste dyrebutikker, i hvertfall. Sett mye grusomt. De har grei størrelse på burene, og vi har en uteluftegård hvor kaninene og marsvinene er ute på sommeren under åpningstiden (med pent vær). Om vinteren slipper vi kaninene og marsvinene løs på dyrerommet mens vi gjør rent og fòrer. Men det er selvfølgelig ikke optimalt overhode, mtp på aktivisering og sosialisering..

Nei, hadde det vært opp til meg, så hadde vi ikke hatt annet enn fisk på jobben. Men dessverre.

Red; Må legge til at vi IKKE får dyrene våres fra Imazo (kun fisk en veldig sjelden gang).

Endret av Bobler
  • Liker 1
Skrevet

Fra oppdrett, som det står i teksten?

Hva vet du om oppdretterne butikkene kjøper fra er seriøse? En av de mest brukte oppdretterne norske dyrebutikker henter fra er i Sverige. Husker ikke helt hva stedet heter, men det begynner hvertfall på A (Amazo?). I hvert fall, der har de tjue rotter i hver skuff (og da mener jeg SKUFF - ingen lys, men en tett skuff). Mener du dette er bedre?

Huff ja. Det er bedre om folk skaffer seg dyr fra private oppdrettere som er godkjent av de forskjellige oppdretterorganisasjonene for smådyr. Men det virker som at folk ikke er klar over at det går an på denne måten også.

Skrevet

Min lenke

For noen nydelige hamstere hun hadde! :rodmer:

Er for øvrig enig i at dyr ikke har noe i en butikk å gjøre.

Skrevet

Butikker kjöper sjeldent fra seriöse oppdrettere, men folk som driver for å tjene penger.

Det er langt fra uvanlig at dyrene man kjöper i butikkene er fulle av sykdommer.

Og ja, det er bedre å kjöpe fra en seriös oppdretter som er med dyrene sine hele tiden, sörger for veterinärbehandling om nödvendig, som avlet på gode og friske linjer.

Har selv jobbet i dyrebutikk og ble skremt av synet som mötte meg når det kom til disse såkalte oppdretterene som selger til butikker.

Dyrene som kommer fra disse profittavlerne er også ofte veldig engstelige og vanskelig å få tamme. Stakkars dyr.

Skrevet

Det finnes en god del veldig seriøse oppdrettere av rotter her i landet. De er gull verdt. Men det finnes en del idioter også.

Men det finnes vel slike organisasjoner for oppdrettere som kan hjelpe folk med å finne ut hvem som er seriøs og ikke?

Skrevet

Der venninnen min jobbet, dyrebutikk i Stavanger, var det vanlig at de smelte smådyr mus og hamstre og marsvin i en pose i veggen, og solgte det som reptilmat. :cry: gråt som et uvær da jeg hørte det. Hun sluttet veldig fort.

Æsj, jeg blir helt kvalm!! Hvilken butikk var dette? Sånt må meldes fra om!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...