Gå til innhold

Er jeg en god hundeeier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en valp for et par uker siden og overanalyserer alt. jeg er livredd for at jeg skal gjøre noe som ikke er bra, eller at han ikke har det bra hos meg... han sier aldri fra når han må på do, og han går derfor oftere på do inne enn ute, men jeg går så klart uansett ut med ham mange ganger dagen. han har en tendens til å bli alt for voldsom når jeg leker med han, og vil aller helst bare bite meg, så jeg lar ham som regel leke seg alene, eller ligge og sove når han må det. jeg er derfor ikke så "sosial" med ham, annet enn å være i samme rom og snakke med ham omtrent hele tiden, pluss kose med ham helt til han begynner å bite meg eller ikke vil gi seg etter å ha fått en leke.

jeg har begynt å sove på sofaen nå etter å ha sovet ved siden av han på madrass i noen netter, å han gråter en del i starten fordi han ikke liker at jeg har flyttet meg dit. da bruker jeg bare å ignorere ham etter hvert, etter å ha sagt "jeg er her, det går bra" en del ganger for å prøve å roe ham ned... han slutter etter noen minutter, og legger seg til å sove eller tusler litt rundt.

for å si det rett frem, hva synes dere? tror dere han har det bra selv om jeg stort sett har mitt fokus på å roe han ned og lære han at han faktisk KAN kjede seg iblant og må leke alene også, og tror dere han har vondt av at jeg etter hvert ignorerer ham når jeg skal sove og han ikke slutter å pipe?

jeg vil helst ha svar fra folk som virkelig KAN dette, for jeg vil ikke ta tips fra noen som ikke er erfarne med hunder når det gjelder en valp som bare er noen uker gammel... jeg vil bare hans beste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt...

Skrevet

Hva med å spørre på ett hundeforum. Og vente mer en 15 min før man begynner å dytte på tråden!!

• Liker 4
Skrevet (endret)

.

Endret av Shoe
  • Liker 4
Gjest Badabing
Skrevet

Går de oftere på do inne enn ute, er du ikke ute med han ofte nok. Ta ham ut hver gang han har lekt, sovet og snuser veldig på gulvet. Ikke kjeft om han gjør noe inne, bare sett ham ut. Dessuten kan det være du bør bli med ham ut. Jeg har valp nå som har blitt renslig nå, men hun hadde det med å komme inn igjen for å tisse inne om jeg ikke ble med henne ut. Var jeg ikke med henne ut, ville hun bare inn igjen ganske fort. Hat når det er så kaldt, men da lærer de fort. Vår sier fra nå, og hun er bare 3,5 måned.

• Liker 2
Skrevet (endret)

tror dere han har det bra selv om jeg stort sett har mitt fokus på å roe han ned og lære han at han faktisk KAN kjede seg iblant og må leke alene også, og tror dere han har vondt av at jeg etter hvert ignorerer ham når jeg skal sove og han ikke slutter å pipe?

For å si det slik - dette kommer du til å få VELDIG mye igjen for senere. Det at han må finne seg i å kjede seg i blant, altså.

Nå sier du ingenting om hvilken rase det er, men særlig høyenergi-raser har veldig godt av ro-trening.

Så lenge han får de fysiske behovene dekket, mat, sosialisering, kjærlighet osv, så er det helt optimalt å la han få drive med sitt og evt kjede seg når det ikke skjer noe. Å lære å slappe av og at det ikke må skje noe hele tiden er kjempeviktig - høres ut som du gjør en god jobb. :)

Selvfølgelig må du øke aktivitetsnivå, turer og mental stimuli etterhvert som han blir eldre, men uten å overdrive, selvsagt.

Og et tips til: ta han ut oftere. Ofte må man ut hver halvtime i starten. Poenget er at det skal skje mer ute enn inne, ellers kan det ta veldig lang tid å få han ren. hovedregelen er ut etter mat, drikke, lek og søvn. Og når det har vært en 'stund' siden sist.

Lykke til!

Lagt til: ignorering av piping er alfa omega. Fortsett slik, så lenge, igjen, alle behov er dekket. Oppmerksomhetspiping med mindre han må på do osv er det bare å overse.

Endret av mysticmoo
  • Liker 1
Skrevet

Ta han ut hver halvtime, og øk på! Du må også ut å sosialisere han og du må lære han at biting ikke er ok istede for å isolere han!

• Liker 2
Skrevet

Lek med han, selvfølgelig. Draleker, ball osv, men hvis han tipper over og lekebiter deg istedet, slutt leken og ignorer.

Skrevet

Takk for fine svar! :) Han får så klart alle sine behov dekket, og kjærlighet i bøttevis! jeg har blitt advart mot hvordan det ville bli å ha en terrier-valp og jeg skjønner godt hva folk mener med at de er sta og rampete!

Men sosialisering har jeg ikke startet ordentlig på enda, da jeg ville få ham helt trygg hjemme først. han er nok klar for å tas med rundt omkring om et par dager, når han virker enda litt tryggere her hjemme. hittil har han møtt naboer, familiemedlemmer som har kommet innom, et par hunder som bor i nabolaget og fått sniffet rundt i området jeg bor i. neste steg blir vel å kjøre mer bil og ta litt buss, og kanksje ta han med et sted hvor han kan gå rundt og snuse og bli kjent med ukjente ting som skogen, rundt omkring i byen eller lignende.

ts

Gjest finurlig
Skrevet

Det jeg reagerer på, er at du ikke prøver å vende valpen av med bitingen, du bare trekker deg unna.

Hvis du ikke tar tak i dette med en gang, så kommer ikke valpen til å lære at det er galt å bite..

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Sosialiseringsbiten er aller viktigst akkurat nå. Jo yngre han er jo bedre. Så bare å hive seg på bussen og ralle rundt. Holder med korte turer, men få han ut og lær han å sosialiseres med andre hunder. At han ikke skal få lov å leke med andre hunder før du sier OK. Ellers vil du få en voksen hund som vil leke med alle hunder han ser.

Og ros hunden hver gang han gjør fra seg ute.

Det er slitsomt med valpetass i hus. Veldig slitsomt. Men det gir avkastning etterhvert. Så fortsett med den gode jobben du gjør.

• Liker 2
Skrevet

Det jeg reagerer på, er at du ikke prøver å vende valpen av med bitingen, du bare trekker deg unna.

Hvis du ikke tar tak i dette med en gang, så kommer ikke valpen til å lære at det er galt å bite..

Å ignorere/overse valpen når den biter er helt riktig fremgangsmåte. Valpebitingen går uansett over helt av seg selv uavhengig av hva man gjør og ikke gjør. Bitehemning er, heldigvis, ikke noe vi mennesker trenger å lære hundene.
  • Liker 4
Gjest Badabing
Skrevet

Sosialisering er kjempeviktig nå ja. Det er vel frem til de er 12 uker det er ekstra viktig. De trenger som regel bare noen få dager hjemme, også er det bare å starte. Vi har funnet et skjema på nettet der vi krysser av for at valpen vår har møtt små hunder, store hunder, hester, mørkhudete, kjørt bil, tatt heis, kjørt buss, møtt barn etc. Litt ekstra morsomt å jobbe med sosialiseringen når man har bestemte mål. :)

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg tørr ikke spørre engang hva du ville foreslått for å 'vende valpen av med bitingen'.

Som Leo sier, dette går over av seg selv, noen biter mer og lengre enn andre, men det er helt normal valpeoppførsel og ignorering er beste måte å takle det på.

ang sosialiseringsbiten syns jeg du har gjort et kjempegodt valg, og nå som han er trygg i hjemmet og utenfor kan du ta det et steg videre. Mange stresser med å få en 'veldig godt sosialisert hund' og drar med valpen i parker, i byen og offentlig transport fra første uka. Det er ikke helt bra.

Det ideelle er slik som du gjør - en uke eller to (forskjellig fra valp til valp om må sees ann) for å bli kjent hjemme, nærmeste familie og venner, nærområde ute der du bor, og deretter øke på etterhvert som valpen takler alt på en trygg måte.

Du kommer nok til å få en kjempefin hund, og for å svare på spørsmålet; Ja, du er en god hundeeier!

Endret av mysticmoo
  • Liker 3
Skrevet

Sosialisering er kjempeviktig nå ja. Det er vel frem til de er 12 uker det er ekstra viktig. De trenger som regel bare noen få dager hjemme, også er det bare å starte. Vi har funnet et skjema på nettet der vi krysser av for at valpen vår har møtt små hunder, store hunder, hester, mørkhudete, kjørt bil, tatt heis, kjørt buss, møtt barn etc. Litt ekstra morsomt å jobbe med sosialiseringen når man har bestemte mål. :)

Hvor finner du dette skjemaet? :)

Skrevet

Hvor finner du dette skjemaet? :)

Slike skjemaer finne si flere varianter, men du trenger ikke noe skjema. Hvordan valpen skal sosialiseres avhenger av hvor og hvordan den skal bo og leve og i starten betyr det at valpen bør få være med på små glimt av dagliglivet ditt og oppleve det du opplever. Satt litt på spissen har det lite for seg og dra land og strand rundt i januar for at valpen skal få se en skater hvis den skal tilbringe livet som gårdshund i Vinje. Hvis du vil ha et skjema, kan du lage ditt eget med de tingene du synes det er viktig at valpen blir fortrolig med.

Det er heller ikke slik at hunder nødvendigvis ikke takler det de ikke har opplevd før de er tolv - seksten uker gamle. Jeg har f.eks. hatt med meg en ti år gammel jakthund som aldri hadde satt sine ben i Oslo på trikken og i sommer var min halvannet år gamle hund for første gang i båt. Ingen av dem brydde seg overhodet.

Poenget mitt er at valpesosialisering ikke bør bli en stressfaktor. Det skal være kos å ha valp! Og har man ingen skatere eller kuer i umiddelbar nærhet, så vokser valpen helt sikkert opp til å bli en helt normal hund uten å ha opplevd det.

• Liker 2
Skrevet

Kom deg ut og sosialiser valpen din! Gi den mange gode opplevelser NÅ!!!!

Anbefaler å gå på valpekurs der de bruker positve treningsmetoder (ikke straff) og kjøp noen hundebøker (f eks 100 % positiv hverdagslydighet)

Når det gjelder bitingen, bruk time-out.

Og trent mye på kontakt. Belønn kontakt med godbit.

Og selv om du har fått en del gode svar her, gå heller inn på forumet på canis.no! Mange flinke hundeeiere. Der finnes også mange gode artikler.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...