Gå til innhold

Fra norrøn tid til i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snakke om utviklingen på språket fra norrøn tid til i dag, og jeg har presentasjonen i morgen. Jeg har funnet en del, men sliter litt med å finne ut HVORFOR det har endret seg og HVORDAN. Er det noen som har god greie på dette som vil hjelpe meg? Gi gjerne med kilder hvis dere har det! Takk på forhånd :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Språket endret seg vel muligens til det vi kaller bokmål i dag fordi Danmark (og Sverige) hadde mye innflytelse i det norske språket i perioder.

Tror jeg. Innbiller meg det iallefall :)

Skrevet

Det er ikke lov til å få hjelp til skoleoppgaver her inne.

Skrevet

Hvilket trinn er du på? VGS, høyere utdanning eller annet?

Har dere hatt noe om jamvektsord, kløyd infinitiv og overvektsord? I såfall tror jeg dette er noe du gjerne kan fokusere på, når det gjelder forandringer :)

Skrevet

Det er ikke lov til å få hjelp til skoleoppgaver her inne.

Det går da helt fint å få hjelp til hvordan man skal utføre en oppgave, hva man skal fokusere på, tips og lignende. Det er noe helt annet å spørre om at noen skal gjøre oppgaven for deg.

Skrevet

Tusen takk for svar! :) Pga læreren var syk ble presentasjonen flyttet til mandag, så nå har jeg litt bedre tid på gjøre oppgaven mer fyldig. Jeg går på VGS, men har enda ikke hatt noe om det du nevner, HedvigR. Skal lete opp litt stoff om det!

Skrevet

svartedauden hadde en del å si for overgangen fra norrøn til grunnlaget for språket vårt i dag. Handelsreiser kom med lavtysk påvirkning, samt engelsk og dansk. Og selvfølgelig unionstidene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...