Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kunne gjerne tenke meg å bli psykolog. Jeg har ikke så veldig gode karakterer fra videregående, men de teller vel bare for å komme inn på førsteåret? Jeg har hørt at det er veldig vanskelig å komme inn på profesjonsstudiet - hva vil det si?

Jeg lurer også på om det er noen krav til hva slags utdanning man må ha for å kunne jobbe med å gi psykoterapi? Jeg har vært borti både psykiatriske sykepleiere, sosionomer, psykologer og psykiatere, men er det krav om noe (grunnutdanning eller etterutdanning) - i så fall hva?

Skrevet

Snittet er høyt i Oslo. hva med å studere et annet sted?

Psykologi ser veldig spennende ut, og jeg lurer på det samme som deg faktisk=)

Skrevet

Du kommer ikke veldig langt med bare en bachelorutdanning i psykologi, det er profesjonsstudiet som gjelder. Du kan søke årsstudium i psykologi og bare få A på eksamenene der, så kan du komme inn. Eventuelt ta bachelor i psykologi også ta master i danmark. Kjenner flere som har gjort det og som kom rett i jobb etterpå.

Skrevet

det er ganske vanskelig å komme inn på profesjonsstudiet. I Bergen (og sikkert på alle andre universitetet der man først går et årsstudium og så begynner på profesjonsstudiet) må man ha A på nesten alle eksamenene. Det er veldig vanskelig og mestparten går årsstudiet to ganger for å forbedre karakterene.

Og psykoterapi blir vel bare gitt av psykologer og psykiatere (leger)? Jeg tror at man først utdanner seg til psykolog eller lege og så tar man videreutdanning i psykoterapi og før man tar videreutdanning må man ha 2 år relevant arbeid med behandling av pasienter og sånt.

Psykiatriske sykepleiere og sosionomer kan ikke gi psykoterapi!! det er jeg helt sikker på.

• Liker 1
Skrevet

Snittet er høyt i Oslo. hva med å studere et annet sted?

Psykologi ser veldig spennende ut, og jeg lurer på det samme som deg faktisk=)

Jeg har ikke skrevet noe om Oslo, og det tror jeg må være det valget som står nederst på lista (bortsett fra utlandet) ;)

Du kommer ikke veldig langt med bare en bachelorutdanning i psykologi, det er profesjonsstudiet som gjelder. Du kan søke årsstudium i psykologi og bare få A på eksamenene der, så kan du komme inn. Eventuelt ta bachelor i psykologi også ta master i danmark. Kjenner flere som har gjort det og som kom rett i jobb etterpå.

Nei, jeg snakket om profesjonsutdanning, jeg burde kanskje ha presisert det i innlegget mitt. Er det omtrent like mange plasser på profesjonsstudiet fra år til år, eller kommer man inn bare på grunnlag av karakterene?

det er ganske vanskelig å komme inn på profesjonsstudiet. I Bergen (og sikkert på alle andre universitetet der man først går et årsstudium og så begynner på profesjonsstudiet) må man ha A på nesten alle eksamenene. Det er veldig vanskelig og mestparten går årsstudiet to ganger for å forbedre karakterene.

Og psykoterapi blir vel bare gitt av psykologer og psykiatere (leger)? Jeg tror at man først utdanner seg til psykolog eller lege og så tar man videreutdanning i psykoterapi og før man tar videreutdanning må man ha 2 år relevant arbeid med behandling av pasienter og sånt.

Psykiatriske sykepleiere og sosionomer kan ikke gi psykoterapi!! det er jeg helt sikker på.

Jeg er helt sikker på at både psykiatriske sykepleiere og sosionomer kan gi psykoterapi :-) Jeg tenker bare at det kanskje er enklere å få jobb som psykolog, pluss at jeg tror utdanningen er mye mer relevant for jobben. Jeg tror ikke man trenger noe videreutdanning i psykoterapi etter å ha tatt psykologutdanning, for det er jo på en måte det en psykolog går ut på..?

Skrevet

Skal søke profesjonsstudie i psykologi til høsten. Søker du rett fra VGS må du ha 5,7 minst. Har du tilleggspoeng og alderspoeng må du ha noe som er ennå høyere. Snittet i fjor var lavere i Oslo enn i Trondhjem, men bare med 0,1. Bergen har jeg ikke sett på, men vet at det er EKSTREMT vanskelig å komme inn. Profesjon i Trondhjem var det det mest søkte studiet i landet med over 1200 søkere på 116 plasser (58 fra VGS, 58 fra årsstudiet) i fjor. Altså 22 søkere per plass. Så ja, det er vanskelig, men alle kan klare det! Jobber som en jævel selv, og håper jeg kommer inn! :)

Skrevet (endret)

oops, beklager..! men du nevner også i ditt første innlegg at du ikke har så veldige gode karakterer fra vgs, har du vurdert å ta opp fag?

Endret av B18
Skrevet (endret)

Jeg er helt sikker på at både psykiatriske sykepleiere og sosionomer kan gi psykoterapi :-) Jeg tenker bare at det kanskje er enklere å få jobb som psykolog, pluss at jeg tror utdanningen er mye mer relevant for jobben. Jeg tror ikke man trenger noe videreutdanning i psykoterapi etter å ha tatt psykologutdanning, for det er jo på en måte det en psykolog går ut på..?

Da vil jeg gjerne vite hvor du har funnet at psykiatriske sykepleiere og sosionomer kan gi psykoterapi. For det har ikke jeg hørt om noen gang:)

Psykoterapi er en metode å behandle psykiske lidelser på. Man må vite masse om mennesker og hvordan hjernen fungrer og hele psykologien og det lærer vi lite om på sykepleiestudiet. Men kom gjerne med en kilde:) Jeg går sykepleie nå og vil gjerne vite om flere jobbmuligheter som jeg ikke vet om enda! Jeg hadde vært veldig interessert i å gi psykoterapi! det er kjempeinteressant!

Og jo, man trenger videreutdanning i psykoterapi etter psykologiutdanning. Det finner du her: Min lenke

Endret av marielle171
Skrevet

Psykoterapeut er ingen beskyttet tittel, og sykepleiere med videreutdanning innen psykiatri gir psykoterapi. Selv om man heller kaller det samtale. Det har også kommet en videreutdanning innen kognitiv terapi for høgskole-/universitetsutdannede. Kognitiv terapi er en spennende og litt mer praktisk rettet behandlingsform.

Skrevet

Og jo, man trenger videreutdanning i psykoterapi etter psykologiutdanning. Det finner du her: Min lenke

Du tar helt feil. Det er absolutt ikke et must, men de fleste liker jo å lære mer og vil kanskje føle seg tryggere i jobben om de har en spesialisert videreutdanning.

Skrevet

Da vil jeg gjerne vite hvor du har funnet at psykiatriske sykepleiere og sosionomer kan gi psykoterapi. For det har ikke jeg hørt om noen gang:)

Jeg har fått psykoterapi av både sosionomer og psykiatriske sykepleiere, så jeg er helt sikker på at jeg har rett. Jeg kan dessverre ikke vise til noen kilder, men det står svart på hvitt i journalene mine.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

jeg har også fått psykoterapi av psyk.sykepleier.

Skrevet

Søker du rett fra VGS må du ha 5,7 minst. Har du tilleggspoeng og alderspoeng må du ha noe som er ennå høyere. Snittet i fjor var lavere i Oslo enn i Trondhjem, men bare med 0,1. Bergen har jeg ikke sett på, men vet at det er EKSTREMT vanskelig å komme inn. Profesjon i Trondhjem var det det mest søkte studiet i landet med over 1200 søkere på 116 plasser (58 fra VGS, 58 fra årsstudiet) i fjor. Altså 22 søkere per plass. Så ja, det er vanskelig, men alle kan klare det! Jobber som en jævel selv, og håper jeg kommer inn! :)

Hvor har du 5,7 fra? Her er tallene fra høsten 2011:

Samordna opptak

Det var rekordhøye søketall på psyklogistudiet, men 5,7 lå det ikke på.I bergen og Tromsø tar man først et årsstudium og må så ha A i omtrent alle fag for å komme inn videre(Har vært loddtrekning noen år fordi så mange har hatt bare A'er.). Danmark er vist blitt/holder på å bli strengere på å ta inn norske studenter da det kom så mange, så det ville jeg ikke satset på.

Skrevet

Du kan ta en psykoterapiutdanning uten å ha psykologutdanning i bunnen. Sjekk Norsk Forbund for Psykoterapi ( http://www.psyko-terapi.no/ )

Dette er en paraplyorganisasjon for disse utøverorganisasjonene:

Norsk Forening for Analytisk Psykologi

Norsk Gestaltterapeut Forening

Norsk Forening for Integrativ Terapi

Norsk Forening for Kunst- og Uttrykksterapi

Norsk Forening for Psykodrama, Sosiometri og Gruppepsykoterapi

Norsk Forening for Psykosynteseterapeuter

Alle disse retningene har egne utdanninger i Norge, selv har jeg gått psykosynteseutdanning ved Norsk Institutt for Psykosyntese ( http://www.psykosyntese.no/ ) - og kan virkelig anbefale det! Det beste jeg har gjort :)

Skrevet

Psykoterapi er en metode å behandle psykiske lidelser på. Man må vite masse om mennesker og hvordan hjernen fungrer og hele psykologien og det lærer vi lite om på sykepleiestudiet. Men kom gjerne med en kilde:) Jeg går sykepleie nå og vil gjerne vite om flere jobbmuligheter som jeg ikke vet om enda! Jeg hadde vært veldig interessert i å gi psykoterapi! det er kjempeinteressant!

Jeg jobber på en voksenpoliklinikk som tilhører et Distriktspsykiatrisk Senter, og jeg jobber sammen med andre psykologer + en psykiatrisk sykepleier, en sosionom, en barnevernspedagog, en sosionom og en psykiater. De som har treårig utdanning gir samtaleterapi på lik linje med de andre, men de gjør ikke utredninger og tester som krever psykolog/psykiater.

Man trenger ikke videreeutdanning i psykoterapi etter psykologutdanning. Man har både klinisk teori og praksis på profesjonsstudiet i psykologi og kan jobbe med terapi når man er ferdig. Mange velger å spesialisere seg, men det er ikke noe krav.

Jeg gidder ikke finne frem kilder på dette, så du får heller velge om du vil ta mitt ord på det eller ei.

Skrevet

hehe.. jeg liker å ha kilder på slike ting, men det du sier stemmer helt sikkert.

jeg hadde bare aldri hørt om det, og jeg fant bare at man trenger videreutdanning etter psykologi, men den informasjonen er tydeligvis ikke helt riktig. Så takk for at du forklarte dette for meg:)

Skrevet

Jeg kunne gjerne tenke meg å bli psykolog. Jeg har ikke så veldig gode karakterer fra videregående, men de teller vel bare for å komme inn på førsteåret? Jeg har hørt at det er veldig vanskelig å komme inn på profesjonsstudiet - hva vil det si?

Jeg lurer også på om det er noen krav til hva slags utdanning man må ha for å kunne jobbe med å gi psykoterapi? Jeg har vært borti både psykiatriske sykepleiere, sosionomer, psykologer og psykiatere, men er det krav om noe (grunnutdanning eller etterutdanning) - i så fall hva?

Ville anbefalt deg å finne ut konkret hva du vil og hva som er realistiske mål.

Ser du for deg at du faktisk er egnet til å bli psykolog?

Ser du for deg at du er motivert nok til å jobbe beinhardt for å få A i snitt?

Kjenner studenter som fikk én B - og som dermed ikke fikk studere videre, før hun tok opp faget og fikk A igjen.

Mange former for terapeuter har barnevern-, sosionom-, vernepleier- og sykepleier "i bånn", for så å ta master eller videreutdanning innen for et spesielt felt.

Skrevet

Hvor har du 5,7 fra? Her er tallene fra høsten 2011:

Samordna opptak

Det var rekordhøye søketall på psyklogistudiet, men 5,7 lå det ikke på.I bergen og Tromsø tar man først et årsstudium og må så ha A i omtrent alle fag for å komme inn videre(Har vært loddtrekning noen år fordi så mange har hatt bare A'er.). Danmark er vist blitt/holder på å bli strengere på å ta inn norske studenter da det kom så mange, så det ville jeg ikke satset på.

Som sagt, sendte mail til NTNU og fikk tallene tilbake:

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/11/poenggrenser_vara_hoved.html

NTNU 194941 Psykologi, profesjonsstudiet 61.6 745 55.2 461 62.2 1987 56.2 1254

Poenggrense 56.2 for førstegangssøkere, men administrasjonen sa at med 1200 på venteliste i fjor, burde minstesatsen gå opp til ca. 5.7 i år. Poenggrensen var på 62.2 i ordinæropptaket. :)

• 7 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 2.2.2012 den 17.37, marielle171 skrev:

Det er litt feil. Psykiatriske sykepleiere jobber både i DPS og førstelinjetjenesten og kan både gi behandling og terapi. Ja, kan hende de trenger tilleggsutdanning som feks i kognitiv terapi (som også en psykolog kan trenge). Men at de IKKE kan gi psykoterapi er feil. I praksis observerte jeg en psykiatrisk sykepleier som behandlet en pasient på DPS, og jeg jobber med psykiatriske sykepleiere med videreutdanning i kognitiv terapi som jobber i førstelinjetjeneste for psykisk helse. 

Anonymkode: ef3a2...0c1

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt feil. Psykiatriske sykepleiere jobber både i DPS og førstelinjetjenesten og kan både gi behandling og terapi. Ja, kan hende de trenger tilleggsutdanning som feks i kognitiv terapi (som også en psykolog kan trenge). Men at de IKKE kan gi psykoterapi er feil. I praksis observerte jeg en psykiatrisk sykepleier som behandlet en pasient på DPS, og jeg jobber med psykiatriske sykepleiere med videreutdanning i kognitiv terapi som jobber i førstelinjetjeneste for psykisk helse. 

Anonymkode: ef3a2...0c1

Man vet man har lite å gjøre når man scroller seg tilbake og pirker på et syv år gammelt innlegg.. 

Anonymkode: 783ab...882

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...