Gjest glamourgirl Skrevet 5. januar 2004 #1 Skrevet 5. januar 2004 (Først av alt, for dere som kjenner meg, så er dette ikke en sånn "venninne" som man ofte har når man ikke tør snakke om seg selv, for the record, altså :blunke: ) Fikk telefon igår av ei venninne, altså, hun har snoket i mannens saker, og funnet ut at han har en pågående affære med ei i utlandet. Han reiser mye i jobben, og er stadig i landet der elskerinnen bor. Hun vekket mannen og konfronterte han med funnene sine, da ble han fly forbanna, tok kvelertak på henne og banket henne opp, mens den 5-6 år gamle sønnen deres stod og så på og grein... Hvor mye skal og kan man råde i en sånn sammenheng? Hun vet jo, at strengt tatt bør hun gå. Men hun er veldig i tvil, for sammen med ham har hun det veldig trygt økonomiosk. De har hennes foreldre som nærmeste naboer, men hun har ikke råd til å sitte med huset. De har bra sex... Jeg sa at utroskap er en ting, men slåing foran barn er noe helt annet. Noen som kan gi meg noen råd her, vet ikke hva jeg skal si, og vet ikke helt om hun vil ha råd, fordi hun faktisk vurderer å bli på grunn av materielle ting.... På forhånd takk, Glammy
Gjest GreenSky Skrevet 5. januar 2004 #2 Skrevet 5. januar 2004 Hun må først og fremst tenke på barnets beste. For pokker, han tok kvelertak på henne rett foran ungen! :o Tenk så redd han må ha vært!!! Jeg er tilbøyelig til å tro at for en som slår en gang vil gjøre det igjen. Jeg vet hva jeg snakker om, jeg fikk jevnlig bank av stefaren min gjennom barndommen. Utvilsomt vil dette føre til mentale skader på barnet deres. Og å bli at materielle grunner - det vil jeg kalle egoistisk når det er et barn med i bildet. Hadde det vært kun hun selv å ta hensyn til, hadde det vært noe annet. Hun har det ikke lett, og det kommer til å bli grusomt tøft for henne å gå. Men det som på kort sikt virker som den enkleste løsningen vil nok på lang sikt ikke være det likevel. Jeg ville derfor rådet henne til å gå.
Gjest Kajsa-krabat Skrevet 5. januar 2004 #3 Skrevet 5. januar 2004 Om det er bra sex med i bildet syntes jeg faktisk ikke spiller noen som helst rolle!!!! Jeg mener det taler for seg selv når han gjorde dette foran deres sønn....Be henne tenke på hva det gjør med sønnen. Og personlig mener jeg at utroskap IKKE er akseptabelt i et parforhold... Og skulle vel heller vært henne som tok kvelertak på han! Den økonomiske situsajonen har jeg ikke noe godt forslag på.... Ikke annet enn at alenemødre får vel litt mer hjelp og støtte, men det er en sak jeg ikke skal legge meg oppi da jeg ikke vet mye om det. Det er tungt å være venninne oppi dette og, man føler liksom at man blir med å "avgjør" en annen kvinnes skjebne.... Men si til henne at han ikke fortjener en så flott kvinne som henne, da får hun kanskje den rette innstillingen til å avgjøre om hun er for god for å la seg føre bak lyset eller ei...
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2004 #4 Skrevet 5. januar 2004 Huff av meg Det er aldri lett i gi råd i en sånn situasjon. De fleste vil si at du må hjelpe henne til å få hjelp, at hun må komme seg unna, kontakte krisesenter etc MEN Jeg har selv vært i et slikt forhold, jeg viste at jeg burde komme meg bort og alle venner prøvde så godt de kunne å hjelpe. Men det tok meg 2 år og komme meg unna, vet til dd ikke hvorfor jeg ikke turde før men man må innse det selv, forberede seg mentalt og det kan ta sin tid. Det eneste jeg kan råde deg til er og være der, lytte , støtte så godt du kan. og for alle de som sier at man skal tenke på barnet er jeg naturligvis enig i det men har man ikke vært i situasjonen selv tror jeg det er vanskelig å forstille seg hvor vanskelig det er. Håper for hennes skyld at hun er sterke enn det jeg var.
Gjest glamourgirl Skrevet 5. januar 2004 #5 Skrevet 5. januar 2004 Takker for gode svar! Mente ikke i mitt opprinnelige innlegg at utroskap er akseptabelt, men å slå er enda verre... og å slå foran barn.. Ja dere skjønner. Jeg ba henne tenke på sin og ungens lykke, og om god sex og penger var nok...
Gjest Poirot Skrevet 5. januar 2004 #6 Skrevet 5. januar 2004 Jeg ville rådet henne til å gå og anmelde volden. Om hun blir og volden fortsetter ville jeg kanskej sagt at jeg vurderte en bekymringsmelding til barnevernet. Unasett bør pappaen si unnskyld til sønnen. Stakkars gutt!!! :o
aline Skrevet 5. januar 2004 #7 Skrevet 5. januar 2004 I mine øyne skal man aldri finne seg i å bli banket av partneren!!! Og når partneren banker opp mamma forran øynene til deres felles barn!!!! :o :o :o Problemet er vel ofte at den misshandlede feier problemene vekk, av forskjellige årsaker. Å bli i ett hjem der mannen tar kvelertak og banker kvinnen, forran øynene til 5-åringen, er å velge ett helvete for seg selv og sitt barn!! Er han kapabel til å gjøre dette èn gang, pga at hun avslørte hans utroskap for ham, så er han kapabel til å gjøre det igjen!! Når han ikke heller kvier seg for å denge mor mens ungen ser på, kan hun da være trygg på at han ikke også kan finne på å legge hånd på ungen? dersom ungen får ham like usikker og forbannet? Det må sikkert være utrolig vanskelig å være venninden her, men fortell henne hva du mener, og fortell henne også at du alltid vil være der for henne og ungen! At døren din alltid er åpen dersom hun ser at det faktisk må til. Om ikke hun ser det nå, så la det være åpent hos deg neste gang, selv om hun kanskje drøyer lenge. Økonomisk sikkerhet bringer skrekkelig lite godt med seg for barnet hennes dersom det blir usikker og redd som person pga farens misshandling av familien. Lykke til.
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2004 #8 Skrevet 5. januar 2004 Ny bekreftelse på at kvinner er villig til omtrent hva som helst for penger. Slik holdes fortsatt skilsmissestatistikken på et kunstig lavt nivå.
Gjest Jamila Skrevet 5. januar 2004 #9 Skrevet 5. januar 2004 Uff, dette var trist. Først finne ut at mannen har en annen, og så den voldelige reaksjonen. Mitt første innstinkt sier: råd henne til å komme seg unna. Hadde dette vært meg hadde mye (all?) tillit forsvunnet gjennom kombinasjonen av disse hendelsene. Men jeg skjønner også at det kan være vanskelig å gi opp de rammene som hun fram til nå har sett på som trygge. Jeg tror jeg ville rådet henne til å komme seg unna. Han har jo tydeligvis løyet for henne en stund allerede,- i og med at han har et forhold på si. Hun fortjener bedre enn det! Men som venninne må du nok bruke en del tid på å forsikre henne om at stabilitieten i økonomi og andre trygghetsfaktorer kan bedre bygges opp uten mannen enn med ham.
Gjest K@N Skrevet 5. januar 2004 #10 Skrevet 5. januar 2004 Jeg ba henne tenke på sin og ungens lykke' date=' og om god sex og penger var nok...[/quote'] Godt svar! Og så kunne du jo lagt til at det sier mer om henne som velger å bli etter en slik hendelse enn om han "stakkars" djevelen som var voldelig etter avsløringen foran sin sønn! I mine øyne er begge ganske lite verdt som kan gjøre dette mot et barn.. FY!
LilleBille Skrevet 5. januar 2004 #11 Skrevet 5. januar 2004 Stakkars jente.. Ikke nok med utroskapen - men en voldelig mann i tillegg. Personlig mener jeg at utroskap er uakseptabelt i et forhold - men noen klarer kanskje å komme seg forbi det. Men en mann som angriper/slår henne - og forran sønnen - han må hun bare komme seg bort fra. Hvordan hun vil kunne klare å bo sammen med/tørre å leve med en sånn man kan jeg ikke fatte. Hennes - og barnets sikkerhet må da være viktgere. Det er utrolig viktig for henne er at hun har noen som er der for henne i denne situasjonen. Hun trenger helt sikkert noen å snakke med - og som kanskje kan gi henne den puffen - og motet hun trenger til å komme seg bort.
Gjest Meg Skrevet 5. januar 2004 #12 Skrevet 5. januar 2004 Hvis hun ikke bryr seg så mye om seg selv, så prøv å legge stor vekt på det beste for barnet. Tenk så redd gutten må ha vært!!!
Suzy Skrevet 5. januar 2004 #13 Skrevet 5. januar 2004 :o Herregud for en situasjon.... Jeg er enig med deg Glammy - utroskap er nå en ting (det er selvfølgelig ikke OK, men likevel...) MEN vold er noe helt annet. Problemet med å bli utsatt for vold er at man som offer bagatelliserer det hele. Første gangen fordi det er første gang, andre gangen fordi det trossalt ikke har skjedd så mange ganger og fra tredje gang og utover innser man innerst inne at å innrømme at man er et offer for vold er å innrømme sin egen udugelighet (hva slags menneske er vel jeg som lar meg mishandle...) - og dermed er man "stuck". Det er bare ett råd å gi. Gå! Gå fort og gå nå. Ikke bare har ikke denne mannen mer respekt for henne enn at han har et lengre forhold til en annen bak hennes rygg, han banker henne foran deres felles barn i tillegg! Hva i all verden tror hun vil skje i fremtiden???? VIL hun bli bedratt - vil hun bli slått? (selvsagt ikke, men har han først reagert slik på en avsløring så.... ) Penger og god sex er ingenting verdt i forhold til brukne ben og en ødelagt SJEL! Mishandling tar fra deg alt - selvtillit, glede og frihet... Gå, gå, gå!!! Og ta med barnet slik at han ikke vokser opp og blir en konemishandler selv - eller faren slår ham! Uff... og klem henne
Gjest care Skrevet 5. januar 2004 #14 Skrevet 5. januar 2004 :o oj, jeg ble litt paff her. Du verden, vel, krisesenteret er det første som slår meg. Ville tenkt først og fremst på barnet. Det er uakspetalbelt at han banket henne opp foran barnet- så her må det handles fort. Evt. familievernskontor eller at han melder seg til ATV (alternativ til Vold)
Gjest glamourgirl Skrevet 5. januar 2004 #15 Skrevet 5. januar 2004 Takk, alle sammen! For fine råd, dere tenker nok mye i samme baner som jeg! Jeg har aldri vært for fyren, så det skulle nok litt til at hun fortalte meg det. (skrev om han på en tråd om "sex i fengsel" nylig...) Uansett, jeg har sagt at jeg ville ha gått, selv om jeg ikke vet, fordi jeg aldri har vært i samme situasjon. Derfor må hun selv velge, det er hennes liv. Og ikke minst ungens liv, ansvaret hun har for ham er det desidert største, og fine klær og stort lekerom kan ikke måle seg mot at ungen har det bra... Men, ja, jeg blir litt stressa av dette... Så, takk igjen, jenter! Dere er utrolig fine, alle sammen!
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2004 #16 Skrevet 5. januar 2004 [quote="Suzy" Problemet med å bli utsatt for vold er at man som offer bagatelliserer det hele. Første gangen fordi det er første gang, andre gangen fordi det trossalt ikke har skjedd så mange ganger og fra tredje gang og utover innser man innerst inne at å innrømme at man er et offer for vold er å innrømme sin egen udugelighet (hva slags menneske er vel jeg som lar meg mishandle...) - og dermed er man "stuck".
Tusenfryd Skrevet 6. januar 2004 #17 Skrevet 6. januar 2004 Hun må stille seg spørsmålet om hun virkelig ønsker at barnet skal bo sammen med en voldsmann som ikke respekterer sin kone så mye at han ikke kan være utro. Ikke om hun har råd til å sitte med et hus eller ikke. Mannen kan da umulig være bra for verken henne eller barnet! Og jeg håper moren til barnet ikke lærer barnet sitt at det er ok å snoke i andres saker heller. Ja, hun fikk rett, og det var ikke så ille som det hun fikk, men det skal ikke bagatelliseres det heller, selv om det drukner litt i resten her da...
LilleBille Skrevet 6. januar 2004 #18 Skrevet 6. januar 2004 Og jeg håper moren til barnet ikke lærer barnet sitt at det er ok å snoke i andres saker heller. Ja' date=' hun fikk rett, og det var ikke så ille som det hun fikk, men det skal ikke bagatelliseres det heller, selv om det drukner litt i resten her da...[/quote'] Dette blir vel en liten avsporing .. men kan ikke dy meg. Blir så provosert når det henges på at "Fy hun snoket".. på en sånn sak. Her er spørsmålet om hun skal bli hos mannen som tok kvelertak på henne FORRAN sønnen deres.. og så kommer pekefingeren om ikke å snoke i andres saker. En som mistenker at partneren er utro.. vil "ALDRI" få vite noe - hvis man ikke snoker noe. Tror nemlig det er de aller færreste som svarer ja på første spørsmål om h#an har noen på si.. Sier ikke at noen er grunnløst sjalu.. men tror nok det er mange flere som har lurt i lengre tid .. for stort sett merkes det om det er noe galt... og det er vanskelig å få visshet uten en form for snoking - hvertfall hvis den som er utro gjerne vil ha i pose og sekk.
Gjest lurven Skrevet 6. januar 2004 #19 Skrevet 6. januar 2004 syns det er lite smart å bli pga materielle ting hvis hun blir slått og bedratt.. det må da være bedre å ha et bra liv enn å ha mye penger.. synt skal man aldri finne seg i.. og det er ikke slik at hun ikke kan gå fra han etter som jeg har forstått det..
Gundel Gaukeley Skrevet 6. januar 2004 #20 Skrevet 6. januar 2004 Synes du har handlet helt riktig jeg. Slik jeg forstod deg så handlet det ikke så mye om hva slags råd du skulle gi henne, men hvor mye du skulle si? Det er sikkert ikke lett for henne å holde hodet klart midt oppi en slik situasjon, men siden du kjenner henne vet du kanskje hvordan hun ville reagert dersom hun var blitt spurt til råds i en lignende situasjon? Det kan ofte være en ok rettesnor når det gjelder å gi råd. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå