Gå til innhold

Made in Cambodia, Made in Bangladesh osv..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte noen klær på hennes og mauritz, og da jeg vasket de og hengte de opp, la jeg merke til at sportsbh'ene hadde "made in cambodia" skrevet på seg.

Det fikk meg til å undre.. Lider mennesker når de lager disse klærne? Er det fabrikker uten menneskelig behandling, arbeidsdager som aldri ser ut til å ende, lite lønn?

Hva vet vi om hvor klærne våre kommer fra, og hvor kan vi finne det ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men vet h&m det, feks? Vet de hvor klærne deres kommer fra? Ville de virkelig solgt klær mennesker har lidd for å lage? :(

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Historier som denne, som forteller om massebesvimelse på en H&M-fabrikk i Kambodsja, antyder at forholdene ikke er helt gode.

Skrevet

:sjokkert: Skammer de seg ikke!? Hvordan kan jeg vite hvor klærne mine kommer fra? Kan jeg kjøpe "økologiske" sportsbh'er eller hva jeg skal kalle de?

Faen, jeg blir så skuffet og provosert, skal h&m klatre fremover ved å bokstavlig talt trampe over lik?

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Selvfølgelig bruker alle billige kleskjeder lugubre metoder for å få masseproduserte klær! Det er så vidt meg bekjent ingen bevis på at disse kjedene (H&M, Cubus, Lindex etc) selger klær laget av barnearbeidere - men hvis de er laget av voksne er det helt sikkert under ræva arbeidsforhold, med minimal lønn og laaange arbeidsdager! Fairtrade o.l er dritpopulært, så hvis kjedene hadde handlet etisk hadde de reklamert sykt mye om det;)

For å være ærlig trodde jeg dette var noe alle forstod.

Skrevet

Selvfølgelig bruker alle billige kleskjeder lugubre metoder for å få masseproduserte klær! Det er så vidt meg bekjent ingen bevis på at disse kjedene (H&M, Cubus, Lindex etc) selger klær laget av barnearbeidere - men hvis de er laget av voksne er det helt sikkert under ræva arbeidsforhold, med minimal lønn og laaange arbeidsdager! Fairtrade o.l er dritpopulært, så hvis kjedene hadde handlet etisk hadde de reklamert sykt mye om det;)

For å være ærlig trodde jeg dette var noe alle forstod.

Vel, hvor finner jeg fairtrade treningsklær, undertøy, hverdagsklær osv, syr dem selv?

Skrevet

Tror jeg hadde vært mer bekymret for barnearbeid...

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Utnytting av mennesker, samme om det er voksne eller barn er ille. Dessverre er det altfor dårlig kontroll av arbeidsforhold foreløpig. De store kjedene har heldigvis måttet ta tak etter flere avsløringer de siste årene. Det man kan gjøre, er å kjøpe økologisk bomull der det er et alternativ. Bomullsproduksjon er en versting miljømessig, det slipper ut masse miljøfarlige stoffer som ødelegger for hele lokalsamfunn, og bruker opp vannet deres. Det finnes en del fairtradebutikker i Oslo og noen på nettet, men utvalget er ikke alltid like bra. Noen ganger har de store kjedene kolleksjoner i økologisk bomull eller fairtrade, og om vi da er flinke til å velge dette alternativet, ser de at det er et ønske om mer etisk tøy. Man kan også kjøpe mye fint brukt:) Både i bruktbutikker og på nett. For ikke å snakke om alle de klærne man kjøper og som bare havner bakerst i skapet.

Endret av Badabing
Skrevet

Vet ikke folk at stort sett alt vi kjøper av klær er laget av barn eller folk som jobber 14 timer dagen for 2,50 i timen??

Skrevet

Dette er en vanskelig debatt. For mange er barnearbeid en viktig inntektskilde for at familien skal få mat på bordet. Hvis vi da boikotter klær produsert med barnearbeid, så får kanskje barna sparken, og familien blir enda fattigere.

Det betyr ikke at barnearbeid som er svært dårlig betalt og foregår under dårlige vilkår er riktig, men at det reelle alternativet for mange av disse er mindre inntekt og mer sult.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Men om man velger mer etiske alternativer vil jo produsentene se at folk bryr seg, og det vil skaffe befolkningen jobb der i stedet. I alle fall i en idealverden. ;)

Uansett har jo vårt forbruk i den vestlige verden ringvirkninger som blant annet utslipp som ødelegger for fiske og at vi bruker opp vannet de trenger til jordbruk. Kanskje ville de klart seg uten å jobbe på fabrikk om vi ikke hadde utnyttet landområdene deres i samme grad?

Skrevet

Ja, i et langsiktig og idealistisk perspektiv er jeg fullstendig enig med deg, Badabing. Men i et kortsiktig og realistisk perspektiv tror jeg ting er litt annerledes.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg er jo enig med deg også, men tenker at det er bedre om man er idealist. Hvis man bare lukker øynene og gjør som man alltid har gjort, vil det i alle fall ikke skje noen endringer, og utnyttingen vil bare fortsette i samme skala.

Skrevet

Det er rart for meg å være på "denne siden" i en diskusjon, siden jeg alltid har vært idealisten. Jeg er egentlig helt enig med deg - spørsmålet blir om man skal "ofre" barna i dag for å satse på en langvarig og bedre løsning for fremtidige fattige familier. Eller om man skal kjøpe klær laget av barnearbeid samtidig som man jobber for en bedre løsning på sikt. En løsning som da kanskje kommer senere siden dagens situasjon blir støttet.

Det er en vanskelig situasjon.

Gjest Badabing
Skrevet

Det finnes helt klart ingen fasit. Det jeg tenker er at man kjøper det mest etiske alternativet der det er et alternativ (økologisk bomull, fairtrade, ubleket, bambus etc), så produsentene ser at det faktisk er et marked for dette, og at driften gradvis kan legges om. Den vil nok uansett aldri legges om helt, fordi det antagelig alltid vil være et segment som ønsker klærne billigst mulig. Samtidig er jo utvalget forferdelig dårlig enda, så det er ikke slik at man klarer å kjøpe kun etiske plagg. (Eller, søsteren min har klart fullstendig kjøpestopp, men klesstilen hennes passer inn der hun studerer. Selv ville jeg skilt meg litt for mye ut på min arbeidsplass;)) Jeg hadde nesten shopping som hobby før, men kjøper nå kvalitet framfor kvantitet, velger miljøvennlige og økologiske alternativer der det finnes, tenker mer over hva som passer til det andre jeg har og kjøper gjerne brukt. Jeg har fortsatt noe å ha på meg, men jeg har ikke et nytt antrekk hver gang jeg skal ut.

Skrevet

Det er jo absolutt en mulighet. Kjøpe økologisk og fairtrade der man kan, og vanlige klær resten. Når da etterspørselen etter fairtrade-klær øker, så vil nok også etterspørselen til arbeidskraft på bedre arbeidssteder også øke. :)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Det er jo absolutt en mulighet. Kjøpe økologisk og fairtrade der man kan, og vanlige klær resten. Når da etterspørselen etter fairtrade-klær øker, så vil nok også etterspørselen til arbeidskraft på bedre arbeidssteder også øke. :)

Jeg synes dette er en veldig naiv tankegang. Jeg tviler på at det blir bedre arbeidsforhold for mennesker i u-land som jobber i klesindustrien før vi faktisk får en internasjonal lov som forbyr kleskjedene å kjøpe klær fra fabrikker hvor det er dårlige arbeidsforhold.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg synes dette er en veldig naiv tankegang. Jeg tviler på at det blir bedre arbeidsforhold for mennesker i u-land som jobber i klesindustrien før vi faktisk får en internasjonal lov som forbyr kleskjedene å kjøpe klær fra fabrikker hvor det er dårlige arbeidsforhold.

I det store bildet kanskje. Men det er absolutt av betydning for de enkeltpersonene som får litt mer ordna forhold på fairtradeprosjektet eller fairtradefabrikken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...