Nilma Skrevet 5. januar 2004 #1 Skrevet 5. januar 2004 Etter mange år som student, og etter enda fler år som lesehest har jeg nå fått en ganske stor boksamling. Den er nå blitt såpass stor at jeg begynner å miste oversikten, så jeg kunne derfor tenke meg å katalogisere den på noe vis. Er det noen som vet om det finnes et dataprogram som egner seg for formålet? Jeg ser for meg at det blir alt for uoversiktlig å bruke Word eller lignende. Alle forslag mottas med takk! :D
jordbær Skrevet 5. januar 2004 #2 Skrevet 5. januar 2004 Du bør bruke et databaseprogram. F.eks. MS Access.
Nilma Skrevet 5. januar 2004 Forfatter #3 Skrevet 5. januar 2004 Du bør bruke et databaseprogram. F.eks. MS Access. Takker for tips! Kan du kanskje si litt mer om dette programmet? *litt grønn*
jordbær Skrevet 5. januar 2004 #4 Skrevet 5. januar 2004 Søk litt på google. Vanskelig å skrive noe om det, egentlig.
Nilma Skrevet 5. januar 2004 Forfatter #5 Skrevet 5. januar 2004 Søk litt på google. Takk igjen, skal prøve det!
Gjest Zalomine Skrevet 5. januar 2004 #6 Skrevet 5. januar 2004 Jepp, database er tingen. Min samboer laget noe slikt til mamma for et par år siden. Kombinasjon av acess og litt visual basic-programering ga et bra resultat (men grunnet tidspress (han fant ut at han slukke lage dette i løpet av ei helg vi var der, UTEN at hun skulle legge merke til det, for det var "bursdagsgave" så ble det ikke 100% ferdig, og har aldri blitt tatt igjen. Så... vel, skrifttypen i søkefeltet er wingdings eller noe sånn, men søket funker utmerket altså Men man kan lage noe enkelt i en database uten vb egentlig altså, vb har mer med brukervennlighet å gjøre...
Gjest lmari Skrevet 5. januar 2004 #7 Skrevet 5. januar 2004 Hva med vanlig Excel? Jeg har laget min bokoversikt i Excel, synes det funker godt, jeg!
Bertha Skrevet 5. januar 2004 #8 Skrevet 5. januar 2004 Enig med Imari. Ingen grunn til å gjøre det mer komplisert enn nødvendig. Excel er ypperlig til mindre databaser (med "mindre" menes opp til 10-20000 poster). Legg dataene horisontalt bortover med hver datatype (tittel, forfatter, utgivelsesår osv) i kolonner, og bruk deretter Filter-funksjonen når du skal søke etter noe.
Gjest Joanna Skrevet 5. januar 2004 #9 Skrevet 5. januar 2004 I Win XP Office tror jeg det er, finnes en datamal for registrering av bøker
Nala Skrevet 5. januar 2004 #10 Skrevet 5. januar 2004 Flytter denne til data og internett-forumet, jeg, så får du kanskje enda flere tips og råd om de ulike programmene :D Nala - mod.
Gjest Lea Skrevet 5. januar 2004 #11 Skrevet 5. januar 2004 Er enig i at Excel fint kan brukes til sånt. Om du synes at det blir for mange bøker til EN liste, så kan du jo dele den opp i faglitteratur og skjønnlitteratur eller i innbundet og pocketbøker. Sorteringen i excel er helt super. Det er ikke så lenge siden jeg fikk øynene opp for den selv faktisk. Helt genialt og superenkelt (når man først har satt seg inn i det).
Crazee Skrevet 5. januar 2004 #12 Skrevet 5. januar 2004 Eg for min del har ikkje Excell, ei heller Access, så eg kikka etter anna programvare. Kanskje dette kunne vera noko for deg? http://www.spacejock.com/index.html?BookDB.html Men eg er einig i at du først ser om du kan bruke programvare du har
Nilma Skrevet 6. januar 2004 Forfatter #13 Skrevet 6. januar 2004 Takk til alle for mange gode tips! :D Skal tenke litt og prøve meg litt frem, så får jeg se hva jeg gjør. Gleder meg i alle tilfelle stort til å få litt system i sakene!
Bokalven Skrevet 6. januar 2004 #14 Skrevet 6. januar 2004 For katalogisering av bøker er programmer som MicroMarc, Bibliofil, Aleph o. l. bra.
Grooo Skrevet 6. januar 2004 #15 Skrevet 6. januar 2004 Lunacia: Er vel ingen som kjøper slike programmer til sin vanlige ligge private boksamling? Koster jo masse penger de her, og er for bibliotek...
Bokalven Skrevet 6. januar 2004 #16 Skrevet 6. januar 2004 Tja, jeg vet vi kunne kjøpe micromarc til en ganske billig penge. Husker ikke hvor mye, men det var ikke mye. Men, jeg kan ikke se at et vanlig regnearkprogram kan duge til katalogisering. Men kan jo hende dere tenker på katalogisering som noe annet en skikkelig katalogisering...
Grooo Skrevet 6. januar 2004 #17 Skrevet 6. januar 2004 Tror nok de her tenker slik forfatter, tittel, forlag, serie... Og da burde nok regneark holde. Jeg kunne aldri tenkt meg å bruke regneark til noe slik, men så er jeg vel ikke bibliotekar for ingen ting heller da
Bokalven Skrevet 11. januar 2004 #18 Skrevet 11. januar 2004 For min del ville regneark blitt for rotete og enkelt. Dessuten liker jeg å kunne søke skikkelig, f. eks. på emneord. Er vel litt for miljøskadd.
Gjest Anonymous Skrevet 27. oktober 2004 #19 Skrevet 27. oktober 2004 Tipper en god bokhylle er tingen. Start med A, B, C, ....
*Lillian* Skrevet 28. oktober 2004 #20 Skrevet 28. oktober 2004 Jeg bruker den helt vanlig Excel, jeg og er veldig fornøyd med det. Skulle bare vært flinkere til å oppdatere når jeg kjøper meg eller får nye bøker sånn at jeg ikke må ta sånn sjau innimellom...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå